Problem med Skoda 7-växlad DSG-växellåda

Skoda Octavia

Den 7-växlade DSG-växellådan introducerades av Volkswagenkoncernen 2008. Den 7-växlade DSG-växellådan finns i mindre bilar med framhjulsdrift, till exempel Skoda, Volkswagen Polo MK5, Volkswagen Golf och SEAT Ibiza. Men vilka är problemen med Skodas 7-växlade DSG-växellåda?

Även om Skoda 7-växlad DSG-växellåda är tillförlitlig och fungerar bra, har den också flera problem. Några av problemen med Skoda 7-växlad DSG-växellåda är externa läckor med lågt tryck, interna hydrauliska läckor med högt tryck, slitage av dubbelkoppling, TCU-fel och fel på den elektrohydrauliska kontrollenheten.

Vilka är de vanligaste problemen med Skoda 7-växlad DSG-växellåda?

Interna hydrauliska högtrycksläckage

Tyvärr är det vanligt att bilar med 7-växlad DSG-växellåda drabbas av hydrauliska högtrycksläckor. I de flesta fall orsakas det av problem med packningen inom systemet. Observera att enheten sitter i ett metallhus som ansluts till DSG-transmissionen med en packning och skruvar. Om någon av dessa delar slits ut eller skadas kan därför läckor uppstå.

Dessutom är högtrycksläckor mycket vanliga på ackumulatormonteringen som skruvas in i ventilhuset. Liksom de flesta växellådsproblem är det tidskrävande och kostsamt att åtgärda detta problem. Dessutom måste användaren bygga om eller byta ut hela den mekatroniska enheten för att åtgärda problemet.

Yttre lågtrycksläckage

Det mekatroniska systemet drabbas av många problem som gör att föraren upplever symtom som felaktiga växelbyten, hårda växelbyten eller till och med förlust av drivning. Dessutom kan föraren märka av externa lågtrycksläckor. Liksom ovanstående problem kan externa lågtrycksläckor också orsakas av problem med packningssystemet.

För att åtgärda detta problem måste du tvingas vara tvungen att bygga om mekatroniken eller byta ut den helt och hållet. Det är också mycket kostsamt att åtgärda och reparera.

  Vanliga problem med Skoda Citigo

TCU-fel

Transmissionskontrollenheten, som också kallas transmissionskontrollmodul eller växellådskontrollenhet, styr elektroniska automatväxlar. Om den här delen går sönder kommer din växellåda inte att fungera korrekt. Det som främst orsakar TCU-fel är en överbelastad eller utbränd modul. I de flesta fall orsakas detta av en överbelastning av spänning eller strömstyrka.

Eftersom det finns så många saker som kan orsaka att TCU eller TCM går sönder måste du ta din bil till en professionell mekaniker för diagnos. Om TCM:n är kort måste du byta ut den, men i andra situationer kan du tvingas byta ut den mekatroniska enheten.

Dubbelkoppling slitage och slitage

DSG-kopplingarna i den 7-växlade DSG-växellådan har två individuella skivor med friktionsmaterialdesign, som är inrymda i en enhet med två driftsmembran. Och eftersom de är tillverkade av samma material som den vanliga manuella växellådans koppling lider de också av samma slitage.

För att åtgärda detta problem måste du byta ut dubbelkopplingsenheten innan den slits ut. Tillverkaren rekommenderar att kopplingarna byts ut var 60 000 till 80 000 mil.

Fel på elektrohydraulisk styrenhet

Den elektrohydrauliska kontrollenheten innehåller all mekanik som behövs för att styra växelgafflarna som kopplar in själva växlarna. Dessutom är den placerad på sidan av växellådan om denna del går sönder kommer växellådan inte att fungera korrekt.

Om du märker att den elektrohydrauliska kontrollenheten har gått sönder måste du byta ut den för att åtgärda problemet.

  Vanliga problem med Skoda Roomster

FAQ

Är den 7-växlade DSG-växellådan tillförlitlig?

Ja, den 7-växlade DSG-växellådan är ganska tillförlitlig. Växellådans livslängd avgörs dock vanligtvis av hur väl användaren underhåller växellådan. I de flesta fall håller den 7-växlade DSG-växellådan i mer än 100 000 mil. Men om bilen inte körs på rätt sätt kanske växellådan inte ens klarar 40 000 mil.

Hur länge håller den 7-växlade DSG-växellådan?

Det beror på om det är en våt eller torr 7-växlad DSG-växellåda. I Skodas fall är det en torr 7-växlad DSG-växellåda. Observera att en torr 7-växlad DSG-växellåda har en kort livslängd på cirka 60 000 till 80 000 mil. Om kopplingen däremot glider mycket under sin livslängd kan det hända att växellådan inte håller så länge.

Å andra sidan håller den våta 7-växlade DSG-växellådan längre eftersom den har en livslängd på cirka 150 000 mil, vilket är nästan dubbelt så lång som en torr DSG-växellåda. Detta beror på att en våt DSG-växellåda är mycket skonsammare mot kopplingarna.

Behöver en 7-växlad DSG-växellåda ett oljebyte?

Ja, en 7-växlad DSG-växellåda behöver ett oljebyte för att fungera exceptionellt bra. Det rekommenderas att byta oljan till DSG-växellådan var 40 000:e mil. Dessutom kan du beroende på din bil behöva byta olja och oljefilter. All växellådans olja för automatisk växellådsolja måste alltså bytas för att växellådan ska fungera smidigt.

Hur förhindrar du fel på DSG-växellådan?

Trots att DSG-växellådan är mycket tillförlitlig kan den ändå gå sönder snabbare än den rekommenderade tiden när den inte tas väl om hand. Trots detta kan du ändå förebygga fel på DSG-växellådan genom att vidta flera försiktighetsåtgärder. Några av försiktighetsåtgärderna är bland annat följande:

  • Undvik att starta bilen på ett felaktigt sätt.
  • Undvik att använda gaspedalen för att hålla bilen i backar.
  • Undvik att växla upp när du bromsar eller tvärtom.
  • Undvik att sätta bilen i neutralläge.
  • Släpp inte foten från bromsen.
  • Undvik att koppla in neutralläget när du åker i nedförsbacke.
  Är Skoda Felicia en bra bil?

Vilken DSG-växellåda är bäst – våt eller torr DSG-växellåda?

Den våta DSG-växellådan har fler fördelar än den torra DSG-växellådan. Först och främst är den våta DSG-växellådan mindre utsatt för slitage jämfört med en torr DSG-växellåda. Dessutom fungerar oljan i en våt DSG-växellåda som ett smörjmedel som bidrar till att minska friktionen och öka växellådans livslängd. Dessutom tenderar våta DSG-växellådor att vara mer tillförlitliga och behöver mindre underhåll.

Slutgiltiga tankar

Skodas 7-växlade DSG-växellåda har visat sig vara tillförlitlig och hållbar i både sex- och sjuväxlade varianter. Men när du lägger på flera mil bör du börja uppleva vissa problem längs vägen. Men med rätt skötsel och underhåll kan du enkelt undvika några av de problem som användarna av Skoda 7-växlad DSG-växellåda möter.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts