Är Renault Espace en bra bil?

renault espace 2023

I en värld av stora MPV:er (Multi-Purpose Vehicles) är Renault Espace verkligen ett frestande alternativ. Den har funnits på marknaden ett bra tag nu och den har alltid varit en ganska populär bil också. Den erbjuder mycket utrymme, ganska sofistikerade motorer, en smart design och många säkerhetsfunktioner för att hålla dig och din familj säkra. Så är Renault Espace en bra bil?

Renault Espace kan vara en bra bil om den passar in på vad du vill ha av en bil och om du inte satsar på en äldre modell med hög körsträcka som har sett en hel del missbruk och bristande underhåll under sin livstid. Alla motoralternativ är rimliga vilket innebär att de prioriterar effektivitet, låga driftskostnader och hyggliga effektuttag.

Designen är relativt smart eftersom Espace ser ut som en blandning av en traditionell minibuss, en salong och en SUV, vilket gör den ganska futuristisk i sin helhet. Interiören ser också ganska modern ut men är inte i nivå med en lyxbil. Körupplevelsen är ganska följsam och avslappnad, precis vad man vill ha av en sådan här bil.

När det gäller tillförlitlighet har Espace sin beskärda del av problem, men den klarar sig bra om du tar väl hand om den. Praktiken är riktigt bra eftersom Espace har plats för upp till sju personer samtidigt, men den har mindre utrymme än en jämförbar fullstor sjupersoners SUV.

Drivlinan

Den senaste Renault Espace-modellen finns med två olika motorer, en bensinmotor och en dieselmotor. Bensinvarianten är en 1,8 liter stor fyrcylindrig turbomotor i linje som ger 225 hästkrafter och levereras med en 7-växlad DCT-växellåda. Dieselvarianten mäter 2,0 liter i cylindervolym och är också en 4-cylindrig turboladdad motor med en effekt på 190 hk.

  Vanliga problem med Renault Twingo

Dieselmotorn är kopplad till en 6-växlad DCT-växellåda. Båda modellerna driver endast framhjulen och är ganska tystgående. Effektivitetsmässigt kan du förvänta dig att få cirka 31MPG kombinerat från bensinmotorn medan dieselvarianten kan ge cirka 36MPG.

Modellen före facelift har också en mindre 4-cylindrig motor på 1,7 liter med 200 hästkrafter som har övergivits för modellen efter facelift. Modellen före facelift hade också en 1,6 liters dieselmotor med 130-160 hk, men den har också övergivits för den senaste modellen på grund av utsläppsbestämmelserna.

Design och körupplevelse

Renault Espace ser ganska futuristisk ut och är en av de mer intressanta minibussarna som finns. Det stora Renault-märket dominerar fronten medan eleganta LED-lampor och snygga hjul gör att den ser ganska premium ut. Interiören är också riktigt luftig tack vare ett stort panoramatak, färgglada detaljer och smala säten som gör att den ser riktigt modern och smart ut.

Körupplevelsen är i nivå med vad man kan förvänta sig av en minivan vilket innebär att Espace körs på ett kyligt och följsamt sätt. Den försöker inte vara dynamisk och inte heller något annat än en bekväm familjekryssare.

Tillförlitlighet och vanliga problem

De första generationerna av Espace har haft sin beskärda del av problem genom åren, men eftersom Renault lyckats öka sin tillförlitlighet under det senaste decenniet är den senaste modellen mycket bättre. Trots det lider den av några anmärkningsvärda problem som vi kommer att nämna nu.

  Peugeot e-208 vs Renault Zoe - Vilken är bäst?

De vanligaste Renault Espace-problemen är felaktig elektronik som luftkonditioneringen, värmaren eller hastighetsmätaren på instrumentbrädan. EGR-ventilen är känd för att misslyckas och driva på oljeförbrukningen medan själva oljan är känd för att läcka från oljesumpspackningen.

Pris och praktiska egenskaper

Du kan räkna med att betala mellan 50 000 och 60 000 euro för en helt ny Espace medan andrahandsmodellerna tog en rejäl dipp efter fem års användning vilket förde med sig ett begagnatpris på omkring 30 000 euro för de flesta relativt lätt begagnade modeller. På det hela taget är Espace ganska dyr för en bil på ekonomisk nivå, men den är värd sitt pris.

Praktiken är utmärkt eftersom Espace har plats för upp till sju personer, men personerna i den bakre tredje raden kan känna sig lite obekväma på grund av det låga taket. Bagageutrymmet är utmärkt, det är riktigt lätt att kliva in och ut ur bilen och sikten är bra för bilens storlek.

FAQ avsnitt

Hur säker är Renault Espace?

Som väntat har Renault Espace ett utmärkt säkerhetsbetyg på 5 av 5 stjärnor. Den erbjuder branschledande barnskyddsresultat, vilket man kan förvänta sig eftersom Espace trots allt är en minivan för familjer. Safety Assist-funktionerna är också ganska hyfsade eftersom Espace erbjuder nästan allt du kan få från en modern bil minus de allra senaste och mest avancerade sakerna.

På det hela taget, om säkerhet är ett stort bekymmer behöver du inte oroa dig för Espace eftersom det är en stor och riktigt säker bil för alla inuti. Vi måste dock nämna att resultaten för fotgängarsäkerheten kunde vara bättre, men dessa är inte lika relevanta som vuxen- och barnskyddet, som båda är bra över hela linjen.

  Vanliga problem med Renault Captur

Vilka bilar konkurrerar med Renault Espace?

Renault Espace konkurrerar med Volkswagen Tiguan Allspace som lutar sig mer åt SUV-segmentet, Peugeot 5008 som är en direkt konkurrent, Nissan X-Trail som är en fullfjädrad SUV och Mitsubishi Outlander som också är en fullfjädrad SUV.

Som sådan kan vi se att de två verkliga konkurrenterna är Espace och Peugeot 5008 eftersom de båda har ett liknande formspråk.

Är Renault på väg att upphöra med Espace?

Renault gick just ut och sa att Espace slutar tillverkas i mars 2023 eftersom den så småningom kommer att ersättas av en Espace-efterföljare som kommer att vara en fullfjädrad SUV. Vi kan också förvänta oss att nästa generations Espace kommer att ha en uppsjö av hybridmotorer också som kommer att göra Espace mycket effektivare och populär bland moderna köpare.

På det hela taget hade den här versionen av Espace en riktigt bra utveckling, men den saknar EV-drivlinor och hybriddrivlinor. Om man kombinerar det med det faktum att minibussar sakta går ur tiden och att den nuvarande Espace är ute ett tag, är det vettigt att avsluta den.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts