Problem med Kia 2.0 turbomotor

Kia 2.0 turbomotor i Theta-serien är en fyrcylindrig bensinmotor som först debuterade i Hyundai Sonata 2004. Men Kia presenterade också denna motor i 2011 Kia Optima och 2011 Kia Sportage. Men vilka är problemen med Kia turbomotorer?

Några av de vanligaste problemen med Kias 2,0-liters turbomotor är motorstopp, överdriven oljeförbrukning, kolavlagringar och oljeläckage. Dessa problem förekommer inte bara i Kias 2,0-litersmotor utan även i Hyundais 2,0-liters turbo Theta-motor.

Vilka är problemen med Kia 2.0 turbo-motorn?

Motorhaveri

Detta är ett av de vanligaste problemen som ägare av Kia 2.0-liters turbomotor har klagat på. Det är också viktigt att notera att de mest drabbade bilarna tillverkades på den amerikanska anläggningen. Motorproblem orsakas vanligtvis av skräp under tillverkningsproceduren som begränsar flödet till motorns stånglager.

Några av de vanligaste tecknen på motorfel i denna motor är dålig prestanda, överdriven oljeförbrukning och motorknackning. Den goda nyheten är att de flesta av dessa problem uppstår under garantiperioden och de flesta drabbade bilar fick Kia byta ut motorn gratis. Annars kan det bli ganska kostsamt att byta ut motorn.

Överdriven oljeförbrukning

Vissa människor kopplar överdriven oljeförbrukning på Kia 2,0-liters turbo Theta II-motor till tillverkningsfelet på vevaxeln, men det är inte alltid fallet. Denna motor förlorar också olja naturligt. Eftersom metaller expanderar vid värme är oljeförbrukningen vanligtvis högst på en kall motor när spelet är större.

Vanliga symptom på överdriven oljeförbrukning i denna motor är att man förlorar mer än 1 liter olja per 1000 miles, att det luktar bränd olja, att det kommer rök från avgasröret och att motorn knackar eller pinglar. Om konstruktionsfelet på denna motor åtgärdades och du fortfarande upplever samma problem, ska du låta kontrollera din motor för andra problem. Se till att motorn inspekteras och att de underliggande problemen åtgärdas.

  Kia Rondo Tillförlitlighet

Kolavlagringar

Ett annat vanligt problem med Kias 2,0-liters turbomotor är kolavlagringar. Detta problem kan undvikas genom korrekt skötsel och underhåll av motorn. Detta beror på att kol byggs upp efter en tids användning av bilen. Detta händer ofta när bränsle av låg kvalitet används.

Tecken på kolavlagringar i motorn är ojämn tomgång, effektförlust, feltändningar, tvekan eller stampande. Att åtgärda kolavlagringar är enkelt eftersom du måste rengöra insugningsventilerna. För att undvika detta problem är det viktigt att rengöra insugsventilerna var 80.000:e till 100.000:e mil.

Oljeläckage

Detta är ett annat problem som tvingade Kia och Hyundai att återkalla sina bilar. En av de största läckorna på denna motor finns i turboens oljematning. Trots detta uppdaterade Kia oljematningen med en ny del, vilket verkade lösa problemet på lång sikt. Notera att detta problem är synonymt med Kia Optima. Problemet uppstår vanligtvis när bilen har gått mer än 60 000 mil.

Så om du köper en begagnad Kia 2,0-liters turbo Theta II-motormodell bör du kontrollera om problemet löstes när Kia återkallade de drabbade bilarna. Några av de vanligaste tecknen på oljeläckage är oljeförlust, synliga läckage, rök från motorrummet och lukt av bränd olja.

FAQ

Är Kias 2,0-liters turbo Theta-motorserie tillförlitlig?

Ja, Kia 2,0-liters turbo Theta GDI-motor är tillförlitlig. Den är dock inte lika tillförlitlig som andra Kia- eller Hyundai-motorer eftersom den har haft flera problem i flera år. De flesta av de problem som dessa motorer står inför är centrerade kring tillverkningsfel i vevaxlarna.

  Kia Sedona Tillförlitlighet

Trots att Kia har flera problem erbjuder de en generös garanti som täcker de flesta av dessa problem. Dessutom återkallade tillverkaren de berörda bilarna och de flesta av problemen löstes.

Vad är återkallelsen av Kias 2,0-liters turbomotor?

Kia och Hyundai återkallade mer än 1,2 miljoner bilar på grund av motorfel. Vissa av de berörda bilarna hade Kias 2,0-liters turbomotor. De bilar som återkallades var Kia Sportage 2011 till 2013, Kia Optima 2011 till 2014 och Kia Sorento 2012 till 2014.

Tillverkaren uppgav att under bearbetningen av motorns vevaxel och vevtappar kan metallspån lämnas kvar i vevaxelns oljepassager, och vevtapparna kan vara extremt grova på kanterna. Därför kan olja blockeras och leda till att vevstakslagren slits, vilket i sin tur kan leda till att de går sönder och att hela motorn kärvar. Som ett resultat av detta stannar bilen vid körning.

Hur många hästkrafter har Kias 2,0-liters turbomotor?

Kias 2,0-liters turbomotor levererar enastående kraft och prestanda. Motorn ger maximalt 274 hk och ett vridmoment på 269 lb-ft. Med sådan kraft slår den här motorn de flesta av sina konkurrenter och den erbjuds till ett något förmånligt pris. Den är också mer effektiv än de flesta av sina rivaler.

Hur länge håller Kias 2,0-liters turbomotor?

Kia tillverkar några av de mest pålitliga och hållbara motorerna på marknaden. Kias 2,0-liters turbomotor är inget undantag. Även om denna motor har flera problem är den fortfarande pålitlig. Med bra skötsel och underhåll kan denna motor gå mer än 200 000 mil. Vissa ägare har till och med registrerat upp till 300 000 mil.

  Problem med laddning av Kia EV6

Vilka bilar är utrustade med Kia 2.0 turbomotor?

Kias 2,0-liters turbomotor finns inte bara i Kia utan även i vissa Hyundai-modeller. Theta II-motorn kan hittas i Kia Optima 2011 till 2019, Kia Sorento 2015 till 2020 och Kia Sportage 2011 till idag. Dessutom är den också monterad i 2017 till nuvarande Genesis G70, 2009 till 2014 Hyundai Genesis Coupe, 2009 till 2019 Hyundai Sonata, 2018 till nuvarande Hyundai Kona N och 2012 till 2020 Hyundai Santa Fe.

Slutsats

Kia 2.0-liters turbo Theta-motor är en effektiv, kraftfull och hållbar motor. Till skillnad från de flesta Kia-motorer hade denna motor dock tillverkningsfel i vevaxlarna, vilket ledde till flera problem. Bortsett från vevaxeln drabbas ägare av Kia 2,0-liters turbomotor också av motorstopp, oljeläckage, överdriven oljeanvändning och kolavlagringar.

Även med ovanstående problem fungerar Kia 2,0-litersmotorn fortfarande bra och kan hålla länge om den underhålls ordentligt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts