Peugeot 3008 såg dagens ljus för första gången 2007 när den visades i Kroatien. Den första generationen av 3008 kördes från 2007 till 2016 när den ersattes av den mer populära 2: a generationen av Peugeot 3008. Den andra generationen faceliftades sedan 2020 samtidigt som den också fick en hybriddrivlinebehandling.
3008 kommer snart att ersättas med en helt ny modell, en modell som säkerligen kommer att erbjudas med en fullfjädrad EV-drivlina. Men innan det faktiskt händer ska vi prata om de vanligaste problemen med Peugeot 3008 Automatic-växellådan, varav några verkligen kan påverka din ägarupplevelse.
För att inleda listan kommer vi att nämna ryckighet och växelslipning, vilket är något som många ägare upplever med sina 3008-modeller. Andra modeller inkluderar problem vid växling, varningslampor och felmeddelanden samt läckande transmissionsvätska.
Det finns många andra Peugeot 3008 automatiska växellådsproblem som vi kan prata om, men det verkar som om dessa är de som de flesta ägare och specialister pratar om. Hur som helst, det är nu dags att gå på djupet om alla dessa problem och berätta vad du behöver se upp för att lösa dem.
Det finns andra Peugeot 3008 hybridproblem som du kanske också vill kolla in.
Ryckande och slirande växlar
En växellåda som rycker eller slirar kan påverka körupplevelsen avsevärt och göra den mindre smidig och potentiellt till och med farlig att köra. När växellådan rycker eller slirar blir övergången mellan växlarna abrupt och oregelbunden, vilket orsakar en plötslig stöt eller tvekan i fordonets rörelser som gör att du inte kan koppla in eller ur kraften i rätt tid.
Dessa symptom kan vara särskilt märkbara vid acceleration eller inbromsning, och de kan förvärras med tiden om de inte åtgärdas omedelbart. Det sägs att detta problem förmodligen beror på utslitna kopplingsplattor eller brist på transmissions-/kontaminerad transmissionsvätska. Hur som helst är det bäst att ta din 3008 till ett servicecenter för att ta reda på det.
Problem vid inkoppling av växlar
Detta problem kan bero på en mängd olika orsaker, t.ex. en felaktig koppling eller växellänk, otillräcklig transmissionsvätska, skadade kugghjul eller gamla synkrosväxlar. När växlarna inte griper in ordentligt kan det orsaka ryckig och ojämn växling, vilket gör körningen obekväm och ibland ganska farlig.
Fördröjd växling eller svårigheter att växla kan också leda till ökat slitage på andra komponenter i transmissionen, vilket tenderar att orsaka ytterligare reparationskostnader. Sist men inte minst är dessa problem kända för att ibland helt blockera dig från att växla upp eller ned, vilket kan begränsa din hastighet och få dig att köra långsammare än du annars skulle ha gjort.
Varningslampor och felmeddelanden
Många Peugeot 3008-ägare har rapporterat varningslampor och felmeddelanden som signalerar uppenbara transmissionsproblem. Dessa varningar kan inkludera en ”Transmission Fault”-skylt eller liknande meddelanden, vilket indikerar ett fel som kräver inspektion och reparation av en Peugeot-tekniker.
Några av de vanligaste orsakerna till varningslamporna är en låg nivå av transmissionsvätska, en felaktig vätskepump, skadade kugghjul eller andra problem. Om du agerar snabbt kommer du sannolikt att lösa problemet, men om du ignorerar dessa problem kan det leda till ett katastrofalt systemfel eller till och med en olycka. Se därför till att ta din bil till återförsäljaren så snart du kan.
Läckande transmissionsvätska
Transmissionsvätska spelar en viktig roll för att alla transmissionssystem ska fungera korrekt, genom att förhindra friktion och överhettning och smörja kritiska interna komponenter. När denna vätska läcker kan det orsaka växlingsproblem, svårigheter att växla, ovanliga ljud och till och med växellådsfel.
De vanligaste orsakerna till läckage av transmissionsvätska är skadade tätningar, packningar, ledningar eller en defekt transmissionskylare. Så om du märker att din 3008 lider av läckage av transmissionsvätska, se till att ta den till ett servicecenter/återförsäljare så snart du kan eftersom brist på transmissionsvätska mycket lätt kan leda till ett fullständigt transmissionsfel som vanligtvis kostar en hel del pengar att ta hand om.
FAQ-sektion
Hur bra är Peugeot 3008?
Peugeot 3008 betraktas allmänt som en väl avrundad och högt ansedd kompakt crossover SUV. Den har fått positiva recensioner för flera aspekter av dess design, funktioner och prestanda. Den har en modern exteriördesign med mycket interiörutrymme och starka designdetaljer som gör att 3008 verkar futuristisk och uppdaterad, även efter några år på marknaden.
Å andra sidan har den ”nya” 3008 funnits på marknaden ganska länge nu och det finns många områden där den ligger efter sina närmaste konkurrenter. Den finns inte tillgänglig med en fullfjädrad EV-drivlina och den har inte de allra senaste säkerhets- och komfortfunktionerna. Som sådan visar 3008 definitivt sin ålder men är fortfarande en oerhört kapabel bil för priset.
När kommer nya Peugeot 3008 ut?
Det sägs att den nya Peugeot e-3008 bör komma ut någon gång under Q3 / Q4 2023. Den mest efterlängtade 3008-modellen är sannolikt den elektriska e-3008 som Peugeot hoppas kommer att bli en av de mer populära modellerna i hela sitt sortiment.
När nya 3008 släpps kommer den att konkurrera med modeller som Renault Captur, Mazda CX-3, Toyota RAV4 och Honda CR-V. Detta är ett otroligt konkurrenskraftigt segment av bilar så 3008 kommer att behöva göra ett namn av sig själv om den vill lämna ett bestående intryck.
Ska jag köpa en begagnad Peugeot 3008?
Att köpa en helt ny Peugeot 3008 är inte det mest populära alternativet just nu eftersom det är en ganska daterad bil. Det betyder att du kan få i princip samma bil genom begagnad bilmarknad för en hel del mindre pengar.
Visst, en begagnad bil kommer aldrig att vara lika bra som en helt ny bil, men 3008 har funnits ett tag och människor är redan medvetna om vad de ska se upp för när de köper en. Eftersom 3008 är i slutet av sin nuvarande modelllivscykel är det inte särskilt meningsfullt att köpa en ny utan snarare en begagnad.