När slutade bilarna att använda pop-up-strålkastare?

Pop-up-strålkastare var ett kännetecken på 70-talet och tidigt 80-tal, men sedan början av det nya årtusendet har de flesta biltillverkare börjat överge pop-up-strålkastarna. Det fina med pop-up-strålkastare var att de verkade mänskligare och mer intressanta jämfört med alla andra strålkastare på marknaden.

Hela idén bakom strålkastare som virtuellt kan öppnas och stängas precis som mänskliga ögon fascinerade många köpare, särskilt eftersom sådana strålkastare användes på några av de mest ikoniska bilarna från den tidsperioden, särskilt Lamborghini Countach och Lotus Esprit.

C5 Corvette var dock den sista mainstream-modellen som någonsin hade popup-strålkastare 2004, och sedan dess har de länge varit begravda i det förflutna. Huvudskälet till att pop-up-strålkastarna försvann var att de var tveksamma ur fotgängarsäkerhetssynpunkt.

Även om det i USA inte är strikt förbjudet att dölja strålkastare har EU gjort stora ansträngningar för att göra bilarna säkrare för både passagerare och fotgängare. Att konstruera pop-up-strålkastare som uppfyller sådana lagar är därför ganska kostsamt, om det ens är möjligt.

Fördelar med pop-up-strålkastare – varför vi bör återinföra dem

Många så kallade lämningar från det förflutna har fått en andra chans, ett utmärkt exempel på detta är den ”nya” Lamborghini Countach. Människor verkar älska vintage saker eftersom de påminner dem om olika tider, så bilar och funktioner som dessa utgör något av en tidskapsel som gör dem unika och värda att uppleva.

Det är den största fördelen med en pop-up strålkastarkonstruktion. De får bilen att skrika arv, och det är ett kort som många biltillverkare älskar att spela numera, särskilt Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati och Porsche.

  Bästa bilen för golfare

Dessutom gör pop-up-strålkastare att bilen blir mer aerodynamisk när lamporna inte används, vilket var särskilt viktigt förr i tiden när strålkastare måste vara mycket större. Detta innebar också att dina strålkastare var något skyddade mot väder och vind och stöld.

Nackdelar med popup-strålkastare – varför vi bör låta dem vara kvar

Historien har sitt eget sätt att tolka saker och ting, och man kan till och med säga att om befolkningen i allmänhet älskade pop-up-strålkastare lika mycket som man trodde att de gjorde, skulle de fortfarande finnas kvar i dag. Ares Panther är en superbil i extremt begränsad upplaga som släpptes 2020 med popup-strålkastare, vilket gör det ganska uppenbart att popup-strålkastare inte är helt döda.

Bilar som dessa är dock nischbilar, och trots det var det bara Ares Panther som använde sig av pop-up-strålkastardesignen på senare tid. De är onödiga, de tar alldeles för mycket plats under motorhuven och de innebär många problem som inte ens behöver finnas.

Ett vanligt problem med en pop-up strålkastardesign är kondensering i själva lamporna eftersom mekanismen inte är vattentät. Dessa är också ibland kända för att fastna under vintertid eftersom för mycket is bildas mellan den rörliga enheten och resten av bilen.

Coolaste bilarna med popup-strålkastare – varför vi älskar dem i första hand

Många fantastiska bilar kom med pop-up-strålkastare, men ingen av dem är inte ens tillnärmelsevis lika cool som Lamborghini Countach och dess tidiga efterföljare – Diablo. Förutom dessa två raggande tjurar var Lotus Esprit och Porsche 924 också ganska populära tack vare pop-up-strålkastare.

  Tio bilar som du inte bör köpa nya (köp dem istället begagnade)

Den ursprungliga BMW 8-serien var också en av de mest ikoniska bilarna med pop-up strålkastare eftersom den första generationen av 8-serien såg ut som ett rymdskepp. Den skilde sig så mycket från resten av BMW:s sortiment att den på sätt och vis drev 8-serien till ikonisk BMW-status.

Men om du verkligen älskar pop-up-strålkastare på superbilar ska du se till att kolla in Cizeta V16T eftersom denna kilformade superbil hade dubbla pop-up-strålkastare. Förutom pop-ups hade denna galna bil också en tvärgående 16-cylindrig motor.

De tre sista bilarna som är värda att nämna är Ferrari 356 GTB/4, DeTomaso Pantera och den lika ikoniska Maserati Ghibli. Bilar som dessa är anledningen till att folk älskar idén om pop-up strålkastare, men det verkar som om sådana konstruktioner aldrig kommer att nå en mer betydande nivå av efterfrågan.

FAQ-avsnittet

Vilken bil hade de första pop-up-strålkastarna?

Cord 810 presenterades för allmänheten 1936, strax före andra världskriget, men det var den allra första bilen som någonsin använde sig av pop-up-strålkastare. Cord 810 var otroligt avancerad för sin tid, något som är ganska uppenbart så fort du tar en titt på bilen.

Cord 810 hade en komprimerad 4,7L V8 med 125 hästkrafter, vilket var mycket kraft för den tiden. Bilar som dessa ökar också i värde med tiden, särskilt efter att Jay Leno använde en liknande modell för att visa upp den i sin populära tv-serie om bilar.

  Bilar med minst underhåll

Vem uppfann pop-up-strålkastare?

Designen med pop-up-strålkastare introducerades först av Gordon Buehrig med den tidigare nämnda Cord 810. Det tog årtionden innan resten av branschen insåg potentialen hos pop-up-strålkastare eftersom de blev berömda redan på 70-talet.

Den ursprungliga idén som Buehrig föreslog var att använda elmotorer för att dra tillbaka strålkastarna i monteringen, men kostnaderna var alldeles för stora. Detta innebar att popup-strålkastarna på Cord 810 sköttes för hand, vilket också var ganska ovanligt för alla andra bilar med popup-strålkastare.

Finns det några muskelbilar med pop-up-strålkastare?

Det är uppenbart att pop-up-strålkastare främst förknippas med flamboyanta italienska superbilar, men även vissa amerikanska muskelbilar använde sig av pop-up-strålkastardesignen, och den mest kända av dem alla var 1960 års Pontiac GTO som använde sitt galler för att dölja strålkastarna för att få bilen att se elakare ut.

Dodge använde också denna design på 1969 års Dodge Daytona, och samma historia gäller för 1970 års Plymouth Superbird. De mest kända amerikanska bilarna med pop-up-strålkastare är dock Chevy Corvette och Chevy Camaro.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts