Mercedes-Benz 9G-Tronic – Allt du behöver veta

Mercedes Benz är ett märke som är känt för innovation, en banbrytande inställning till teknik och högkvalitativ mekanik. Mercedes 9G-Tronic 9-växlade automatlåda är utformad för att kombinera komfort, prestanda, bränsleeffektivitet, smidighet och tillförlitlighet.

9G-Tronic är en växellåda med vridmomentomvandlare, men inte vilken vridmomentomvandlare som helst eftersom den använder en hydrodynamisk vridmomentomvandlare som är branschens första. 9G-Tronic är utformad för att ge en upp till 10 % ökad bränsleeffektivitet, vilket är mer än välkommet för alla bilar där ute.

9G-Tronic har också särskilda körlägen som är utformade för att framhäva växellådans olika egenskaper. Det är också en relativt pålitlig växellåda, men vissa ägare rapporterar problem med solenoiden, växellådan som går in i limp mode, grov växling och långsam acceleration.

9G-Tronic finns i nästan alla nyare Mercedes-modeller. Föregångaren till 9G-Tronic var 7G-Tronic som fortfarande finns tillgänglig för vissa nyare AMG-modeller med höga hästkrafter, särskilt de med en 12-cylindrig motor.

Mercedes 9G-Tronic introduktion

Mercedes 9G-Tronic 9-växlade automatlåda introducerades först i 2013 års Mercedes E350 Blue Efficiency och efter att den blev fullt tillgänglig med W222 S-klass blev den också standard för hela Mercedes sortiment.

9G-Tronic bygger på samma plattform som 7G-Tronic bygger på, men 9G-Tronic erbjuder mer imponerande lösningar för att ge en ännu mjukare och effektivare körupplevelse. Växellådan är utformad för att alltid hålla motorn i det lägre varvtalsområdet och det är så den lyckas erbjuda upp till 10 % bättre bränsleeffektivitet jämfört med 7G-Tronic.

9G-Tronic finns antingen som en momentomvandlare eller som MCT multikopplingsenhet som i princip är den vanliga 9G, men utan momentomvandlare. MCT är konstruerad med en våtkoppling och datorn är utformad för att stödja en dubbelkopplingsfunktion.

  Mercedes Benz CLK Class Tillförlitlighet

MCT 9G-Tronic finns tillgänglig för de högre AMG 63-modellerna för att minska växlingstiderna och göra bilen så snabb som möjligt.

Mercedes 9G-Tronic – Hur är det jämfört med 7G-Tronic?

Som vi nämnde i början är 9G-Tronic efterföljaren till Mercedes berömda 7G-Tronic 7-växellåda, men 9G-Tronic lovar en uppsjö av förbättringar jämfört med 7G-Tronic-lådan. 2013 års Mercedes E350 Blue Efficiency var den första modellen som introducerade 9G, och de förbättringar som 9G erbjuder är tydligast med 2013 års E350.

Även om 0-60MPH-tiden har förblivit densamma på 6,6 sekunder erbjuder E350 BE ett bättre bränsleförbrukningsresultat på 53,3 MPG jämfört med 51,4 MPG för 7G-Tronic-modellen. E350 med 7G-Tronic släpper ut 144 g koldioxid per 100 km medan E350 BE släpper ut 138 g koldioxid per 100 km.

Förbättringarna av bränsleförbrukningen är ännu mer synliga vid stadskörning där E350 BE har ett resultat på 44,1 MPG jämfört med den 7-växlade E350-modellen som ger upp till 40,9 MPG. 9G-Tronic finns tillgänglig för både RWD- och AWD-modeller, hybrider samt diesel- och bensindrivna motorer.

9G-Tronic känns också mer sammanhållen och smidigare jämfört med den äldre 7G-Tronic, särskilt på stora och tunga Mercedes-modeller.

Mercedes 9G-Tronic tillförlitlighet och vanliga problem

Mercedes 9G-Tronic är en ganska pålitlig växellåda, men det finns några problem som är värda att nämna. 9G-Tronic är känd för att ibland ha grova växlingar, särskilt från neutralläge till första växeln eller från första till andra växeln. Den är också ibland känd för att vara lite långsam att reagera, särskilt när bilen är kall.

  Vilken är den dyraste Mercedes?

9G-Tronic verkar ibland ha problem med solenoiden som sätter bilen i halt läge för att inte skada andra viktiga växellådskomponenter.

Mercedes 9G-Tronic serviceplaner

Mercedes 9G-Tronic-växellådan är ett intrikat stycke precisionsteknik som behöver konstant underhåll för att fungera korrekt. Om du misslyckas med att utföra underhållet i enlighet med detta kommer du sannolikt att uppleva alla möjliga problem med växellådan.

Se därför till att serva din 9G-Tronic-växellåda i genomsnitt var 75 000:e minut eller vart femte år, beroende på vad som inträffar först. En vanlig Mercedes 9G-Tronic-service består av att byta ut oljan och filtret till den automatiska växellådan. Om återförsäljaren eller mekanikern anser att något annat behöver göras, se till att göra det för att undvika eventuella missöden.

FAQ-avsnittet

Hur bra är Mercedes Benz 9G-Tronic-växellådan?

Mercedes 9G-Tronic-växellådan är ett av de bästa växellådorna för lyxbilar som finns på marknaden just nu tack vare sina imponerande effektivitetsresultat och tack vare sin smidiga funktion. Det är kanske inte den snabbaste växellådan som finns eftersom det inte är en dubbelkopplingsenhet, men trots det är det knappast någon som skulle säga emot att 9G är inget annat än imponerande.

I nästan varje kategori erbjuder 9G-Tronic betydande uppgraderingar jämfört med 7G-Tronic. Det enda ställe där 7G-Tronic fortfarande erbjuder mer är det maximala vridmomentet som den kan ta emot. Det är därför som vissa nyare Mercedes 12-cylindriga motorer och stora dieselmotorer fortfarande använder 7G-Tronic.

  Vem är Mercedes främsta konkurrent?

Vad är skillnaden mellan växellådorna 9G-Tronic TCT och 9G-Tronic MCT?

9G-Tronic TCT avser vridmomentomvandlaren som använder en hydrodynamisk vridmomentomvandlare där vätskor ersätter kopplingen. 9G-Tronic MCT avser det multikopplingssystem som finns i de högsta AMG 63-modellerna där kunderna föredrar växlingstider, acceleration och spänning framför smidighet, effektivitet och hållbarhet.

Därför är MCT 9G-Tronic-växellådorna utformade för att vara responsiva först. Det innebär också att de erbjuder startkontroll och är mycket kraftfullare när de växlar. På det hela taget är MCT-växellådan det närmaste en dubbelkopplad växellåda som Mercedes för närvarande erbjuder för sina större och kraftfullare AMG-modeller.

Vilka körlägen har 9G-Tronic?

9G-Tronic-växellådorna har tre olika körlägen, Eco, Dynamic och Manual, där du kan ta full kontroll över växlingsprocessen med hjälp av de rattmonterade växelspakarna. MCT 9G-Tronic har fyra olika körlägen: Comfort, Sport, Sport+ och Manuell.

Dessa körlägen är utformade för att maximera specifika fördelar som 9G-Tronic erbjuder beroende på körmiljön. Detta innebär att 9G-Tronic kan ändra sin karaktär beroende på vad du vill ha av den.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts