Peugeot 508 är en mellanstor familjesedan/estat som hoppas kunna ta över försäljningen från det mer illustra segmentet för premium-sedanar som domineras av tyska märken. Den här typen av bilar tenderar vanligtvis att vara en allkonstnärlig knekt vilket gör dem perfekta för en mängd olika användningsscenarier, men är Peugeot 508 en bra bil?
Peugeot 508 är verkligen en riktigt bra bil eftersom den underskrider de flesta bilar som nämns ovan både i direkta inköpskostnader och efterföljande underhålls- och andra driftskostnader. Motorerna som erbjuds är många och tenderar att vara sofistikerade, ganska effektiva och tillräckligt kraftfulla för bilens storlek.
Designen på nya 508 är verkligen på topp, särskilt 508 GT som definitivt slår över sin viktgräns. Interiören är lika snygg eftersom 508 ser oerhört modern ut inuti med alla nödvändiga bekvämlighets-, komfort- och lyxfunktioner. Den är inte lika bra som sina tyska rivaler när det gäller byggkvalitet, men det är väntat.
Den tidigare nämnda 508 GT är också en riktigt underhållande bil att köra medan de andra versionerna är bekväma och lätta att köra. 508 är också mer än tillräckligt rymlig, vilket innebär att den också kan användas för att chauffera människor utan problem.
Peugeot 508 – Drivlinan
Motorpaletten för Peugeot 508 består av bensin-, diesel- och hybridmodeller. Bensinmotorerna startar med 1,2L PureTech 3-cylindriga motorer i linje med 1,2L PureTech som ger 130 hk. De kraftfullare 1,5L fyrcylindriga PureTech 180-motorerna med 4 cylindrar ger 180 hk medan toppvarianterna av PureTech 1,5L har 225 hk. Du kan också få 508 med en mindre 1,5L HDi-diesel med 130 hk eller en kraftfullare 2,0L fyrcylindrig dieselmotor som ger antingen 160 hk eller 180 hk.
Slutligen finns 508 även som hybrid. Hybrid 225 med 225 hästkrafter är den första hybridbilen, medan den mer kraftfulla är PSE 508 360 med 360 hästkrafter. FWD finns i alla modeller och du kan välja mellan en manuell eller automatisk växellåda.
Effektiviteten är ganska bra med 508 vilket innebär att du kan förvänta dig att få mellan 45 och 55MPG med bensinmodellerna medan dieslarna kan ge upp till 70MPG på motorvägen. Hybridmodellerna går över 160MPG vilket verkligen är det rätta valet för dem som vill ha en renare och effektivare upplevelse.
Peugeot 508 – Design och körning
Designmässigt är nya 508 verkligen på topp vilket innebär att den kan konkurrera med den tyska trion. Detta beror på Peugeots nya designspråk som ser modernt och riktigt skarpt ut. Interiören är också riktigt snygg och välutrustad med alla nödvändiga teknik- och komfortfunktioner.
Körupplevelsen är bäst med GT-utrustningen eftersom 508 GT känns mer underhållande att köra. I övrigt är 508 bekväm, lätt att förstå och ganska välisolerad, vilket gör den perfekt för långa motorvägskörningar.
Peugeot 508 – Tillförlitlighet och vanliga problem
Peugeot 508 klarar sig också hyfsat bra när det gäller tillförlitlighet, men det finns en del problem som kan förstöra det roliga enormt, främst med äldre 1:a generationens 508-modeller. Dessa inkluderar olika elektriska problem som kan vara både irriterande och dyra. Det handlar bland annat om problem med dörrlås, vindrutetorkare, luftkonditioneringen, kameran och elektrodjusteringar.
Andra problem är upphängningsproblem som kan få bilen att driva, problem med handbromsen, problem med vatten som tränger in i bagageutrymmet och problem med värmesystemet som kan läcka.
Peugeot 508 – värde och praktiska egenskaper
Värdemässigt är Peugeot 508 också en riktigt bra affär eftersom den kommer med en hyfsat överkomlig prislapp med tanke på vad den erbjuder. Begagnade exemplar av 1st gen 508 är också riktigt bra prissatta vilket gör dem till bra begagnade bilar. Var dock noga med att vara uppmärksam på bilens servicejournaler och tidigare nämnda problem eftersom dessa kan påverka bilens återförsäljningsvärde oerhört mycket.
Praktiken med 508 är utmärkt då den lätt kan sitta fyra vuxna utan problem. Bakluckan är rimligt stor medan den övergripande sikten också är riktigt bra. På det hela taget är 508 en riktigt praktisk bil, både för familjesegmentet och affärssegmentet.
FAQ avsnitt
Hur säker är Peugeot 508?
Den officiella EURO NCAP-säkerhetsredovisningen för Peugeot 508 ger den 5 av 5 stjärnor, vilket inte är någon överraskning eftersom praktiskt taget alla moderna Peugeotbilar är säkra och välgjorda. Med ett säkerhetsbetyg på 96 % för vuxna passagerare är 508 faktiskt en av de säkraste bilarna i sin klass, men den är inte i närheten av toppen när det gäller utsatta trafikanter tack vare en framgång på 71 %.
508 kommer också med alla nödvändiga aktiva säkerhetssystem som inkluderar olika krockkuddar, lane keep assist, kameror, automatisk bromsning, adaptiv farthållare, prekollisionsvarning och allt annat som hör till 2000-talets bilar.
Är Peugeot 508 snabb?
Hybridmodellen med 225 hk klarar 0-60 mph på cirka 8 sekunder, dieselmodellen 508 med 180 hk klarar 0-60 mph på 8,6 sekunder medan toppmodellen med bensinmotor klarar 0-60 mph på cirka 7,3 sekunder. Hybrid 360 är den överlägset snabbaste av alla då den når 60mph från stillastående på knappt 5,5 sekunder.
På det hela taget är 508 verkligen en snabb bil med rätt motor och trimspecifikation. Segmentet är känt för att erbjuda mycket snabbare bilar från Audi RS-, BMW M- och Mercedes AMG-världen, men dessa kan ofta kosta dubbelt eller till och med tre gånger så mycket pengar.
Ska jag köpa en Peugeot 508?
Om du är ute efter en bekväm, stor och rymlig familjesedan/estat är 508 en riktigt bra bil. Det faktum att den erbjuder en liknande upplevelse till mycket dyrare tyska premium executive sedans gör den till en kraft att räkna med. Även om Peugeot-märket inte har samma lyxnivå är 508 långt över sin viktgräns.
Om du vill uppleva den mest lyxiga sedanupplevelsen kommer 508 inte att tillfredsställa dig. Om du däremot vill ha allt du får i en dyrare tysk bil, men utan att betala priset, är 508 ett perfekt val.