Vilken liten bil har bäst markfrigång?

Om du är på jakt efter en kompakt bil som ändå har en hyfsad markfrigång är det troligen bäst att välja en liten SUV. När allt kommer omkring kallas dessa bilar för SUV:er, vilket innebär att de teoretiskt sett ska kunna klara av mild terrängkörning.

De flesta kompakta SUV:er har också fyrhjulsdrift, vilket också är praktiskt när väderförhållandena är fuktiga och hala. Men de här bilarna måste också vara bra i stan, och de bör erbjuda en anständig mängd modern teknik i samband med detta.

Det finns ingen anledning att hoppa över komforten om du vill ha hög markfrigång, eftersom de flesta kompakta SUV:er nuförtiden försöker erbjuda en perfekt blandning av överlägsna egenskaper på och utanför vägen. Uppvärmda säten, luftkonditionering, mjuka material och infotainmentsystem med stor skärm är alla tillgängliga på 99 % av SUV:erna i dag.

Suzuki Jimny, Fiat Panda, Subaru XV och Dacia Duster är alla prisvärda, ganska välutrustade och har hög markfrigång. Om du vill ha ett lyxigare alternativ kan du välja en Range Rover Evoque, Jaguar E Pace eller Volvo XC40 som ger dig den bästa kombinationen av kapacitet och lyx.

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny erbjuder 210 mm markfrigång, vilket är mer än tillräckligt för även mer seriösa terrängäventyr. Jimny drar också nytta av överlägsna infarts- och avgångsvinklar, vilket avsevärt ökar dess terrängegenskaper.
Som vanlig bil är Jimny hyfsat utrustad och kommer med mycket utrustning som standard. Suzuki har bara nyligen uppdaterat Jimny, och nu är en bra tid som någon att överväga en Jimny som din typ av bil för allting. Egenskaperna på vägen är anständiga, men Jimny är ingen Mercedes Benz G-klass, även om den önskar vara det.

  Varför är gasmotorer bättre än elmotorer?

Fiat Panda

Fiat Panda är något av en legend när det gäller terrängkörning. En kompakt 4×4:a som klarar av ett anmärkningsvärt offroad-tempo, men som ändå håller sig till utvecklingen i dagens bilindustri. Den variabla fyrhjulsdriften är i första hand tvåhjulsdrift tills bilen känner att den förlorar dragkraft, och först då är bilen verkligen fyrhjulsdrift.

Förutom terrängkörningsegenskaperna och en inte så imponerande markfrigång på 150 mm lyckas Panda ta sig an terräng som bilar med dubbelt så stor markfrigång ibland inte klarar av. Detta beror främst på de tunna däcken och den lätta karossen. När det gäller snökörning är Panda i nivå med de stora.

Subaru XV

Med en markfrigång på 220 mm är Subaru XV kungen när det gäller siffrorna. XV är förmodligen en av de bästa terrängbilarna man kan köpa för pengar i det här segmentet, tack vare överlägsen markfrigång och ett permanent fyrhjulsdriftssystem.

På vägen lyckas Subaru dölja sin terrängidentitet med en modern automatisk växellåda, relativt anständiga material och massor av praktiska funktioner. Subaru är också en utmärkt familjebil eftersom den erbjuder massor av interiörutrymme för alla passagerare ombord.

Dacia Duster

Varumärket Dacia i allmänhet syftar till att erbjuda otroligt prisvärda bilar, och startpriset för Dacia Duster är just det. Duster har 210 mm markfrigång, vilket placerar den i den absoluta toppen av segmentet kompakta SUV:er när det gäller markfrigång.

Men om vi gräver ner oss i Duster inser vi att Renault gjorde många kompromisser med Duster eftersom den inte riktigt har någon känsla av lyx eller toppmodern teknik. Dacia Duster är en no-nonsense, rakt igenom billig och praktisk bil för människor med en budget.

  Varför är elbilar bättre än gasbilar?

Range Rover Evoque

Om du vill ha en mer högklassig upplevelse, men fortfarande en hyfsad markfrigång, erbjuder Range Rover Evoque en perfekt blandning av omisskännlig Land Rover-nyttighet och den lika omisskännliga Range Rover-lyxan.

Evoque erbjuder en markfrigång på 212 mm och ett gäng dedikerade terrängkörningslägen som gör Evoque till en lätt sak att köra i ojämn terräng. Förutom sina terrängmuskler erbjuder Evoque en elegant interiör och exteriör med massor av mjuka material och toppmoderna funktioner och tekniker.

Jaguar E Pace

Om du tycker att Range Rover Evoque är lite för vanlig eller ”feminin” bör du också kolla in Jaguar E Pace. E Pace erbjuder samma markfrigång eftersom dessa två är baserade på samma chassi under Jaguar Land Rovers paraply.

Men skillnaden här är i princip allt annat. E Pace är mer av en typ av bil som är avsedd för vägbanan och den erbjuder inte så många offroadspecifika funktioner, men E Pace är roligare att köra. Oavsett skillnaderna är de här två ganska lika varandra och båda är fantastiska på det de gör.

Volvo XC40

Volvo XC40 erbjuder 210 mm markfrigång, vilket gör Volvo ganska intressant. Det är mycket välkänt att Volvo inte är så intresserade av att göra riktiga terrängbilar, men vi vet alla att de skulle kunna göra det om de ville.

XC40 är den vuxna versionen av Evoque och E Pace och det märks verkligen. XC40 erbjuder en mer återhållsam och konservativ design som försöker smälta in snarare än att sticka ut. XC40 är en riktig lyxbil med massor av komfort- och säkerhetsanordningar som man kan förvänta sig av en sådan bil.

  Vilken bil med hatchback har bäst markfrigång?

FAQ

Vilken tysk kompakt SUV har den högsta markfrigången?

De flesta tyska kompakta SUV:er har en markfrigång på upp till 180 mm (BMW X1/X2), men många har en markfrigång på så lite som 140 mm (Audi Q2). De här bilarna är inte gjorda för någon typ av terrängkörning och det syns, eftersom vissa av dem är lika låga som vissa sedans.

Är kompakta SUV:er riktiga SUV:er?

Kompakta SUV:er/Crossovers är riktiga SUV:er på samma sätt som en Audi A3 sedan är en riktig sedan. Det finns vissa aspekter som man förväntar sig av en SUV, och det är tillgången till ett AWD-system, ökad markfrigång och en högre tyngdpunkt.

Vissa SUV:er som Volvo XC90 har inte AWD som standard på alla marknader, även om man aldrig skulle kunna säga att en XC90 är en riktig SUV. Med det sagt, i dagsläget är det många saker som inte är vettiga, det är därför vi har en fyrdörrars Coupe SUV med fyra dörrar som går i 190 km/h och har en Lamborghini-märkning.

Hur viktigt är markfrigången?

Anständig markfrigång är viktigt om du vill använda din bil i flera olika typer av terräng. Men markfrigången är inte den enda viktiga egenskapen hos en riktig terrängbil. Vissa bilar som Suzuki Jimny och Fiat Panda fungerar hyggligt i terräng tack vare många andra aspekter.
Sådana aspekter är en lättviktskaross, tunna däck och stora infarts- och avgångsvinklar. Det är anledningen till att du ofta ser en Fiat Panda ta sig fram på platser där inte ens en Toyota Land Cruiser kan ta sig fram, och det är den typen av trygghet du bara får från legendariska bilar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts