Vilken Audi har en V10-motor?

För två år sedan introducerade Audi en specialversion av Audi R8 som kallas R8 Decennium edition. Decennium R8 är en hyllning till den då 10 år gamla bästa Audi-motorn genom tiderna och en av de bästa motorerna i hela bilindustrin, den ikoniska 5,2 l naturgasdrivna V10-motorn.

Men R8 är faktiskt inte den enda Audi-modellen med en V10-motor, eftersom denna ära även tillfaller 2006/2008 års Audi S6/6S och 2006 års S8. Alla dessa tre anses nu allmänt som de två galnaste Audi-sedanerna eftersom de delar sina motorer med Lamborghini Gallardo/Huracan.

Audi/Lamborghini V10-motorn på 5,2 liter erbjuds fortfarande i R8 och Huracan och många anser att det är den mest legendariska sportbilsmotorn genom tiderna. Det finns inga bilar i dag som levereras med en V10 från fabriken förutom R8 och Huracan.

Bilindustrin rör sig bort från stora sugmotorer så det är högst troligt att vi aldrig kommer att få se en helt ny bil med en V10, både i form av tvångsinduktion och sugmotor.

Audi R8 – En äkta superbil från Audi

År 2006 chockade Audi världen med den dödligt snygga Audi R8. R8 erbjöds till en början med antingen 4,2 liters V8 eller 5,2 liters V10. I senare R8-modeller slopades 4,2 liter, vilket innebär att den enda motor som finns tillgänglig för R8 är V10-motorn.

Den första generationen av V10 R8 erbjuder 525 hk och 391 lb-ft vridmoment. Detta gör det möjligt för den första generationen V10 R8 att nå 60mph från stillastående på under 4 sekunder. Audi gjorde senare en ansiktslyftning av R8:an 2011 och den 5,2 liter stora bilen fick då en effektökning till 552 hk och 400 lb-ft vridmoment. Den mest kraftfulla Audi R8 av första generationen är 2015 års R8 Competition med sin 570 hk starka 5,2L V10 och en tid från 0 till 60 km/h på 3,2 sekunder.

  2022 Mercedes GLA vs Audi Q3

Den andra generationen av R8 introducerades 2015 och närmar sig nu slutet av sin livstid. Den 5,2L V10 i andra generationens R8 har minst 532 hästkrafter medan den mest kraftfulla V10 R8 har 602 hästkrafter. R8 kommer sannolikt att gå till historien som en av de bästa superbilarna genom tiderna eftersom den balanserar användbarhet och prestanda på ett beundransvärt sätt.

Första generationens R8 är också en av de snyggaste bilarna någonsin och kommer sannolikt att bli en klassiker en dag, särskilt de manuella V10-versionerna.

2006 Audi S6/RS6 – En mellanstor sedan med en Lamborghini Gallardo-motor.

I mitten och slutet av 2000-talet var världen en helt annan plats jämfört med idag. BMW erbjöd M5 med en V10 och Audi erbjöd S6/RS6 med en Lamborghini-motor. Under dessa tider var ingen så upprörd över att familjebilar skulle ha Lamborghini-motorer eftersom den miljömedvetna eran började några år efter det.

Audi S6 från 2006 erbjuder en något avtrimmad och något mer sofistikerad version av Gallardo V10 eftersom den ”bara” har 435 hk och 398 lb-ft vridmoment. Denna motor är kopplad till en 6-växlad automatlåda och Audis industristandard Quattro fyrhjulsdrift.

2008 års Audi RS6 var och är fortfarande den galnaste Audi RS6 genom tiderna eftersom den har samma 5,2L V10 men med 571 hk och 479 lb-ft vridmoment. Många experter hävdar att Audi till och med funderade på att göra en RS6 med 650 hästkrafter redan 2008, och detta upptäcktes senare eftersom en liten ECU-avstämning kan driva upp RS6:s effekt till 650 hästkrafter.

  Den bästa Audi-modellen för en familj

Dessa två Audi-sedaner är nu ikoniska eftersom de representerar en era då bilentusiaster kunde blanda en Lamborghini V10 med en familjebil.

2006 Audi A8 – Fullstor lyxlimousin med Lamborghini-motor

Audi S8 från 2006 använder också en variant av Lamborghini V10-motorn på 5,2 liter, men den version som fanns i S8 var något avtrimmad jämfört med den i RS6. S8 från 2006 erbjuder 450 hk och 398 lb-ft vridmoment. Denna motor är mer eller mindre identisk med den som finns i 2006 års S6.

Detta är första och enda gången som en fullstor lyxsedan använde en motor som är större än 8-cylindrig. Alla efterföljande S8-modeller använder 8-cylindriga motorer och den senaste Audi S8 erbjuder en 4,0 l turboladdad V8 med 563 hk.

Allt som allt är 5,2L S8 en ikonisk bil, men den kan ändå fås för ett relativt överkomligt pris nuförtiden. Det är dock inte den mest populära bilen där ute eftersom den kostar mycket pengar att underhålla precis som S6 och RS6 från den tiden.

FAQ avsnitt

Vad är skillnaden mellan Lamborghini V10 och Audi V10?

Den allra första Lamborghini Gallardo introducerades för modellåret 2003 och den använde en 5,0 l V10 med cirka 493 hk. Lamborghini uppdaterade senare motorn till 5,2 liter och det är samma motor som finns i S6/RS6 och S8 från den tiden.

Förutom de uppenbara effektskillnaderna är V10-motorn som finns i Lamborghini mycket mer aggressiv och är inte lika raffinerad som den som finns i Audi-sedaner. Audi försökte göra V10:an mer passande för vardagskörning vilket innebar att motorn måste vara tystare och inte lika aggressiv.

  Audi A3 Sportback e-tron tillförlitlighet

Varför använde Audi en V10 till en familjebil?

Ur dagens perspektiv verkar det löjligt att en familjesedan kommer med en naturligt aspirerad 5,2L V10 Lamborghini-motor, men det tidiga 2000-talet var en helt annan tid då bränslepriserna och de allmänna miljötendenserna var mycket annorlunda.

De gjorde det för att de kunde göra det och för att M5:an från den tiden också använder en V10-motor med naturlig insugning. På den tiden verkade det löjligt för en prestandabil att erbjuda en fyrcylindrig motor, men numera är det mer eller mindre normen.

Är Audi V10 borta för alltid?

Audi V10 är sannolikt borta och det finns inga tecken på att den någonsin kommer att komma tillbaka. Detta beror på att nuvarande regler för utsläpp, effektivitet och ljud helt enkelt inte tillåter sådana motorer. V10:an i R8 är en dinosaurie för vissa, medan den för oss bilentusiaster representerar prestandabilarnas guldålder.

Audi sa nyligen att den nya R8 kommer att bli en helt elektrisk superbil, vilket är helt logiskt med tanke på att bilindustrin långsamt rör sig bort från stora motorer i allmänhet.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts