Vilka Mercedes har ett Sport-läge?

Vilka Mercedes har ett Sport-läge?

Mercedes har erbjudit ett särskilt Sport-läge i många av sina modeller i nästan 15 år nu. Men endast de senaste Mercedes-modellerna har en särskild funktion som kallas Mercedes-Benz DYNAMIC SELECT, en funktion som gör att du kan välja mellan flera specifika körlägen beroende på ditt humör.

Den senaste versionen av Mercedes DYNAMIC SELECT har minst tre lägen, Comfort, ECO och Sport. Vissa modeller kan till och med erbjuda ett Individual-läge som gör att du kan anpassa inställningen helt och hållet. Dessutom har vissa sportigare modeller ett Sport+-läge som ytterligare stramar upp bilen.

De snabbaste och mest extrema specialbyggda AMG-modellerna erbjuder ett särskilt Race-läge. Det här läget är endast reserverat för äkta Mercedes superbilar som AMG GT-linjen.

Vissa SUV:er erbjuder också specifika körlägen som Slippery, Off-Road och Off-Road+, beroende på den specifika modellen i fråga.

Komfortläge

Komfortläge eller som det ibland kallas ”Mercedes-läge” är ditt standardkörläge som erbjuder den mest bekväma inställningen av fjädring och styrning. Dessutom luckrar det här läget också upp växellådan för att erbjuda en sömlös växlingsupplevelse för maximerad bränsleeffektivitet.

I det här läget är din Mercedes också så tyst som möjligt eftersom motorn tenderar att hålla sig till det lägre varvtalsområdet. De senaste Mercedes-modellerna erbjuder också ett helt nytt ”seglingsläge” som kopplar bort motorn när föraren släpper gasen vid hastigheter över 37MPH.

Denna funktion syftar till att ytterligare spara bränsle genom att använda bilens rörelseenergi i lugn och ro. Systemet kopplar in kopplingen igen när bilen börjar förlora rörelseenergi eller när föraren rör pedalerna. När seglingsläget är aktiverat visas en segelbåtsikon i instrumentklustret.

  Vilken månad att köpa en begagnad Mercedes

Komfortläget drar också nytta av ECO Start-Stop-systemet som stänger av motorn för att spara bränsle vid varje stopp.

Sport- och Sport+-läge

Ett dedikerat Sport-läge är raka motsatsen till det tidigare nämnda Comfort-läget eftersom det här läget gör fjädringen mycket styvare, växellådan är mycket snabbare och tenderar att hålla växlarna i högre varvtalsområden. Styrningen är också mer responsiv och mycket vassare, och gasresponsen är också betydligt högre.

Styrningen blir mycket tyngre eftersom detta gör det möjligt för föraren att placera bilen mycket mer exakt, och även alla mindre justeringar av styrningen kommer fortfarande att flytta bilen. Avgaserna blir lite högre men fortfarande ganska återhållsamma.

Sport+-läget å andra sidan är det mest extrema körläget för prestanda i de flesta AMG-modeller. Sport+ är främst anpassat för snabbare körning på motorväg som prioriterar säkerhet och stabilitet och offrar komfort och effektivitet.

I Sport+-läget öppnas avgaserna helt och hållet, ECO Start Stop- och Sailing-funktionerna är helt inaktiverade. Det här läget är främst gjort för entusiaster, men trots det är många inte stora fans av den alldeles för styva fjädringen på vissa AMG-modeller när Sport+-läget är aktiverat.

Individuellt läge och Race-läge

Inställningen för Individual-läget är den mest imponerande av dem alla eftersom den gör det möjligt för dig att välja och vraka alla olika aspekter av körupplevelsen. Du kan välja en sportigare gasrespons och växellåda, men en bekvämare inställning av fjädring och styrning.

  Passar Mercedes-fälgar till en BMW?

Detta är oerhört fördelaktigt eftersom många Mercedes AMG-modeller som den utgående E63 hade otroligt styva fjädringsuppsättningar, vilket liksom förstör den dagliga förmågan jämfört med en vanlig E-Klass. Du kan också öppna upp avgasen när du vill också, eller göra den tystare också.

Ett särskilt Race-läge finns endast tillgängligt med Mercedes AMG GT-bilarna, eftersom dessa bilar är specialbyggda superbilar. Toppmodellen AMG GT Black Series har hela 720 hästkrafter och är helt inställd på bankörning. Så Mercedes bestämde sig för att ett specifikt spårläge är nödvändigt för att du ska kunna utnyttja bilens dynamiska förmågor fullt ut.

FAQ-avsnitt

Vilka Mercedes-modeller har ett särskilt Off-Road-läge?

Alla Mercedes SUV:er erbjuder antingen någon form av offroad-läge eller så är de redan inställda för mild offroad-användning. Men de större SUV:erna, GLE och GLS erbjuder också ett Bouncing-läge som praktiskt taget förvandlar din Mercedes SUV till en snygg lowrider.

Syftet med den här funktionen är att få loss bilen om du hamnar i djup sand eller snö, men Mercedes vet att den här funktionen troligen kommer att användas för Instagram- eller Tik-Tok-uppvisningsändamål. Till och med Maybach GLS erbjuder denna funktion, och låt oss inse att ingen kommer att ta en kromfäst Maybach Off-roading.

Vilket bilmärke erbjuder det mest konfigurerbara körläget?

Ett konfigurerbart körläge har blivit standard i alla tyska lyxbilar av högsta kvalitet. Både BMW och Audi erbjuder också denna funktion sedan ett tag tillbaka, men BMW är det företag som erbjuder mest justerbarhet när det gäller alla aspekter av körupplevelsen.

  Vilken Mercedes har ett Moonroof?

BMW låter dig justera alla vanliga parametrar som gasrespons, fjädringens styvhet, styrningens tyngd och precision, växellådans hastigheter osv. Men där BMW har ett övertag är möjligheten att justera även bromskänslan. Dessutom erbjuder många BMW-modeller flera nivåer av växellådsjustering.

Gör sportläget bilen säkrare när man kör fort?

Det gör det typiskt sett, och det gör det typiskt sett inte. När du aktiverar Sport-läget kommer din Mercedes att erbjuda mer dynamiska egenskaper, vilket innebär att hela drivlinan kommer att reagera bättre på dina intryck och du kan göra mindre justeringar av styrningen. Vissa modeller blir också lägre, vilket sänker tyngdpunkten för bättre köregenskaper.

Men det är också värt att nämna att Traction Control också luckras upp i Sport-läget, och särskilt i Sport+. Det innebär att bilen inte reagerar lika snabbt som i komfortläget om den känner att bilen tappar grepp.
Detta beror på att bilentusiaster tycker om en mer lekfull bil, men det innebär också att bilen inte blir lika stabil eftersom traktionskontrollen begränsas.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts