Merparten av Mercedes SUV-sortimentet består av fyrhjulsdrivna SUV:er med terrängkörningskapacitet, och alla SUV:er kan utrustas med ytterligare terrängutrustning. Offroad-paketet för 4MATIC-versionerna av Mercedes GLA består av förbättringar av elektroniken, inte nödvändigtvis av mekaniken eftersom GLA aldrig kommer att uppleva någon allvarlig terräng.
På andra sidan av Mercedes offroadspektrum står G-klassen. Denna SUV var ursprungligen tänkt som ett robust terrängfordon, men antog senare en mer fashionabel strategi. Mercedes G-klass är en av de mest kapabla lyxiga SUV:erna och offroad-utrustningen i G-klassen är mycket mer omfattande än den är i GLA.
Mercedes G-klass offroad
Berättelsen om Mercedes Benz offroad börjar med G-klassen, och endast ett fåtal extremt specialbyggda Mercedes-modeller som Unimog kan överträffa G-klassen när det gäller offroadkörning. G550 från 2021 börjar på 132 000 dollar och G-klassen är ganska kapabel i terräng även utan några extra offroadalternativ.
G-klassen har som standard tre låsbara differentialer som gör det möjligt för G-klassen att ta sig igenom även den tuffaste terrängen. Du kan manuellt låsa den främre, mellersta och bakre differensen, och tillsammans med lågväxel- och terrängläget och backningsläget kan G-klassen fullt ut utnyttja sin boxform i en terrängkörningsmiljö.
G-klassens markfrigång är också klassledande med 9,5 tum mellan axlarna. Maximalt djup i vatten och lera är 26,7 tum. Infarten, avfarten och överbryggningsvinklarna är alla 26°-31°. Du kan också välja ut G-klassen med adaptiv luftfjädring som gör att du kan välja rätt bilhöjd för varje scenario.
Mercedes GLS Off-road
Mercedes GLS syftar till att ge maximal komfort för upp till 7 passagerare i Mercedes-Benz SUV-flaggskepp. GLS 2021 börjar på cirka 100 000 dollar och kan utrustas med teknikpaketet Off-road om du planerar att regelbundet ta med din GLS på off-road-äventyr.
Mercedes har lyckats erbjuda fantastiska köregenskaper på och utanför vägen med nya GLS, och delvis på grund av det tidigare nämnda Off-road engineering-paketet. Mercedes har också skippat dubbelkopplingslådan för GLS eftersom en automatlåda ger bättre terrängegenskaper.
Paketet erbjuder en skyddande underkropp, variabel luftfjädring och om du väljer Off-road+-läget på infotainmentskärmen använder GLS nu ett tvåstegsöverföringshus som kan skicka vridmoment till varje enskilt hjul. GLS använder också en reduktionsväxel som är särskilt utformad för att ta sig igenom den tuffaste terrängen.
Med paketet kan du också få ”Rocking mode” som gör att GLS bokstavligen kan hoppa när den justerar sin fjädring på några sekunder. Det här läget påminner lite om en lowrider av den gamla skolan, men det tjänar faktiskt ett syfte eftersom det gör det möjligt för GLS att ta sig loss i svåra förhållanden.
Mercedes GLE och GLC off-road
Både GLE och GLC kan, precis som GLS, utrustas med teknikpaketet Off-road. Paketet finns även tillgängligt även för den nya GLB. Mercedes GLE350 börjar på 65 000 dollar och GLC börjar på 49 000 dollar.
Paketet erbjuder ett fullt variabelt fyrhjulsdriftssystem utrustat med en lågt växelläge, hill descent mode, optimerad offroad ABS, skyddande underrede och en offroad-anpassad fjädring. Paketet är utformat för att erbjuda en perfekt balans mellan komfort på vägen och terrängförmåga.
Även om de flesta av dessa modeller faktiskt aldrig upplever någon seriös terrängkörning är det ändå betryggande att veta att om du faktiskt bestämmer dig för att göra det kommer du inte att bli besviken. G-klassen erbjuder verkligen de bästa terrängkörningsförmågorna, även utan några extra paket, men resten av Mercedes SUV-utbud är också förvånansvärt kapabla.
FAQ-avsnitt
Är det vettigt att lägga flera tusen dollar på ett terrängpaket på en ny Mercedes SUV?
Ja, det är meningsfullt om du faktiskt planerar att använda det. Offroad-paketen för Mercedes Benz-modeller kostar från några hundra dollar upp till flera tusen dollar för de större Mercedes SUV:er som kan använda Rocking-läget.
Om du planerar att åka offroad regelbundet bör du välja G-klassen eftersom resten av Mercedes sortiment helt enkelt inte matchar G-klassen i någon form. Om du inte tänker använda din Mercedes SUV för någon terrängkörning bör du hoppa över paketet och fokusera på att förbättra den dagliga komforten och lyxfunktionerna.
Hur terrängdugliga är Mercedes SUV:er utan terrängpaketet?
Det beror på eftersom ett fyrhjulsdriftssystem är en nödvändighet när det gäller terrängkörning och du kan köpa en 4MATIC Mercedes SUV utan terrängpaketet. Om du dessutom kopplar ihop din SUV med en uppsättning hyggliga däck och FWD-systemet får du fortfarande en ganska kapabel mild offroad-SUV.
Modeller utan offroadpaket erbjuder inget extra skydd under kroppen, så alla bergsklättringar kan skada underredet. Dessutom kommer de flesta moderna Mercedes SUV:er med stora hjul och ganska lågprofilerade däck, och det är inte heller någon bra idé när det gäller någon måttlig terrängkörning.
Är Mercedes G-klass den mest terrängkörningsdugliga konsument-SUV:n på marknaden?
Ja, det är definitivt en av de bästa. Vissa SUV:er som Jeep Wrangles är specialbyggda och erbjuder vanligtvis biffiga däck direkt från fabriken. Många Land Rover-produkter som Range Rover och den nyligen lanserade Defender kan också mäta sig med G-klassen när det gäller terrängkörning.
Men om du vill ha en mer prisvärd SUV än G-klassen och inte vill ha en kompromisslös körupplevelse på vägen som Wrangler kan du alltid välja den legendariska Toyota Land Cruiser. Land Cruiser är också en extremt kapabel SUV, särskilt för sandkörning.
Vissa modeller som Ford Ranger eller den lilla Suzuki Jimny är också ganska kapabla när det gäller terrängkörning, men de kan definitivt inte mäta sig med G-klassen eller någon av de andra angivna SUV:erna.