Det finns ett par olika varianter av dörrar som går uppåt, och de mest kända av dem alla är fjärilsdörrar, saxdörrar och måsvingardörrar. Vissa tillverkare som Koenigsegg gillar att modifiera sina dörrar lite grann så att de kan sticka ut lite mer än de andra.
Dörrar som dessa förknippas ofta med exotiska bilar som sportbilar, superbilar eller klassiska bilar. Poängen med dessa dörrar är att framkalla dramatik och få användarupplevelsen att kännas mer som ett tillfälle än en vardaglig händelse.
Som sådana är dessa dörrar inte så vanliga, vilket medför en hel del invändningar. Delar är vanligtvis exponentiellt dyrare och du måste ofta beställa delar direkt från tillverkaren vilket ökar priset avsevärt jämfört med vanliga dörrar.
Allt som allt kan dessa dörrar hittas på bilar från Lamborghini, Ferraris, McLarens, Mercedes Benz, Pagani, BMW, Maserati, Rimac, Alfa Romeo, Ford och så vidare.
Saxdörrar – känd av Lamborghini Countach.
En man vid namn Marcello Gandini kom med en design för superbilens efterföljare till den legendariska Lamborghini Miura. Marcello var mycket engagerad i bildesign redan i slutet av 1960-talet, och den allra första bilen med saxdörrar var konceptbilen Alfa Romeo Carabo från 1968.
Gandini fortsatte dock att designa den ikoniska Lamborghini Countach som var den allra första Lamborghini med saxdörrar, och sedan dess har saxdörrar blivit ett kännetecken för varje flaggskepp V12 Lamborghini. Efter Countach kom Diablo, sedan Murcielago och nu Aventador.
Men saxdörrar var inte bara begränsade till Lamborghinis superbilar. Andra superbilar som Lykan Hypersport använde också en iteration av saxdörrar som också gick uppåt, men dessa dörrar var gångjärnsförsedda på baksidan vilket var en unik touch.
Fjärldörrar – Berömd av McLaren F1
Fjärldörrar är annorlunda än saxdörrar även om många tror att de är samma sak. Den största skillnaden mellan dessa två är att fjärilsdörrar öppnas uppåt och utåt, medan saxdörrar går rakt uppåt.
En annan skillnad mellan dessa två är det faktum att fjärilsdörrar ofta är både topphängda och gångjärn på A-stolpen medan saxdörrar oftast är gångjärn på ett enda ställe, och det är en av stolparna. McLaren F1 var inte den första bilen med fjärilsdörrar, men den var definitivt den bil som gjorde dem kända.
Ända sedan dess har alla McLaren-modeller haft fjärilsdörrdesignen, och det gör de fortfarande. Ferrari är också angelägen om att använda fjärilsdörrar för sina toppmodeller som Ferrari Enzo och LaFerrari. BMW använder sig av fjärilsdörrdesignen på BMW i8, och Ford använder sig också av fjärilsdörrar på nya Ford GT.
Gullwing/Falcon-dörrar – känd av Mercedes 300SL.
Gullwing/Falcon-dörrar är de mest sällsynta av dem alla, och endast en handfull bilar använder denna dörrdesign, och Mercedes 300SL Gullwing var den bil som gjorde dem berömda. Den rena betydelsen av denna dörrkonstruktion är uppenbar för 300SL eftersom roadsterversionen inte har dessa dörrar, vilket i sin tur sänkte värdet på 300SL Roadster-modellerna.
Bugatti Type 64 använde den här dörrdesignen ännu tidigare, men Type 64 är så sällsynt att inte många människor ens vet att den finns. Det finns dock en annan bil som är nog ännu mer berömd än alla de bilar som hörs i den här artikeln som också använder Gull-wing-dörrar, och det är den legendariska DeLorean.
Även om Gullwing-dörrar inte syntes någonstans på länge var Mercedes SLS AMG den andliga efterföljaren till 300SL. SLS fanns även i coupé- och roadsterform, men endast coupéversionen var utrustad med Gullwing-dörrar.
Tesla Model X var den första SUV:n och sannolikt den enda som någonsin hade Gullwing-dörrar eller som Tesla gillar att kalla dem – Falcon-dörrar. Tesla använde den här dörrdesignen eftersom den får bilen att se mer futuristisk ut och den gjorde också bilen mer praktisk.
FAQ-avdelning
Vad är den coolaste typen av bildörrar?
De coolaste dörrarna byggs av Koenigsegg och de kallas ”Dihedral Synchrohelix Actuation”-dörrar. Dessa dörrar kombinerar ett par olika mekanismer för att göra dörrarna unika för Koenigsegg. De är utrustade med extremt avancerade gångjärn som öppnar dörren utåt och uppåt, men inte som fjärilsdörrar.
Dessa dörrar är mycket mer komplexa än så. När de öppnas verkar det som om de inte ens är fästa vid själva bilen. De är också utrustade med närhetssensorer för att korrekt mäta avståndet mellan dörrarna och golvet för att inte skada dörrarna eftersom de kan styras med en fjärrkontroll.
Vilken är den konstigaste typen av bildörrar?
BMW är ett märke som är känt för sin konservatism när det gäller sportbilar. De vet vad BMW-kunderna vill ha och de levererar utan att göra ett stort väsen av det, åtminstone innan de gjorde nya BMW M3/M4. BMW Z1 var dock lite av ett experiment av BMW eftersom det var den första, och definitivt den sista BMW coupé som hade skjutdörrar.
Skjutdörrar är faktiskt inte ovanliga inom bilindustrin eftersom många skåpbilar och minibussar använder dem, men dörrarna som finns på Z1 glider nedåt vilket är ganska konstigt. Som sådan är BMW Z1 den överlägset konstigaste bilen som finns när det gäller dörrar.
Vilka andra typer av dörrar finns det?
Förutom vanliga dörrar och de dörrtyper som listas här finns det också några intressanta dörrtyper. Den mest kända av dem alla är självmordsdörrar som för närvarande endast används av Rolls Royce, men andra märken som Lincoln, Mazda och BMW har använt dem under de senaste åren.
Aston Martin använder så kallade ”Swan Doors” som öppnas i en liten vinkel för att perfekt passa ihop med Aston Martin-vingarna som sitter på märket. Den första generationens Ford GT använder så kallade ”Guillotine Doors” av uppenbara skäl, men de utformades på det sättet för att göra det så enkelt som möjligt att ta sig in i bilen när man bär hjälm.