Ska jag köpa en elbil nu eller vänta?

Övergången till elbilar har sakta ökat under de senaste åren, och omkring 20-30 nya elbilsmodeller släpps varje år. Med en sådan ökning av populariteten är det bara rimligt att fråga sig om det är rätt tidpunkt att göra övergången till en helt elektrisk bil.

Men svaret på den frågan beror i hög grad på hur redo infrastrukturen för elbilar är i ditt område, inköps- och försäkringskostnaderna, kostnaderna för reservdelar och den räckvidd du normalt sett har på din dagliga pendling. Andra aspekter som miljökonsekvenser, teknik och prestanda är också värda att beakta.

Under de närmaste åren eller till och med decennierna kommer EV-tekniken säkerligen att utvecklas, och EV:erna i början av 2020-talet kommer sannolikt att vara lite ålderdomliga. Innan du gör en fullständig övergång är det en bra idé att överväga en hybridbil, eftersom det gör att du delvis kan uppleva hur det känns att äga en EV.

Du bör vänta några år eller så om inte alla ovannämnda aspekter är till din fördel. Det är fortfarande inte lika bekvämt att äga en EV jämfört med en bil med förbränningsmotor (ICE), men detta kommer att förändras längre fram.

EV-infrastruktur

En av de viktigaste aspekterna av EV-ägande är laddning. Om ditt område ännu inte är fullt försett med ett anständigt antal snabbladdare kommer upplevelsen av EV-ägande säkerligen att ta ut sin rätt. Naturligtvis kan du alltid ladda din elbil hemma, men många bilar som står parkerade på gatan eller i ett offentligt garage har fortfarande ingen tillgång till ett uttag.

Om ditt område har en utvecklad laddningsinfrastruktur är det mycket svårare att se till att dessa laddare är lättillgängliga och ständigt i ordning. Det säljs elbilar till höger och vänster och laddningsinfrastrukturen försöker hålla jämna steg, men på de flesta ställen saknas det laddningsinfrastruktur.

  Kan batterier till hybridbilar explodera?

Vissa tillverkare av elfordon som Tesla drar nytta av en övervägande välutvecklad infrastruktur för laddning av elfordon, men många andra tillverkare kämpar för att utveckla ett anständigt laddningsnätverk. Dessutom finns dessa nätverk oftast i stadsområden eller nära motorvägar, och många landsbygdsområden har ingen tillgång till något slags laddningsnät.

Men det enklaste sättet att ladda din elbil är från ett eluttag i hemmet. De flesta hemuttag kräver 6-9 timmar för att ladda upp batteriet helt, så se till att du alltid ansluter bilen. På så sätt får du mest nytta av det även om en ICE-bil fortfarande är den enklare vägen att gå.

Inköpskostnader, försäkring och reservdelar

Även om priserna på elbilar långsamt kryper ner till prisvärda bilnivåer är en elbils motsvarighet fortfarande betydligt dyrare jämfört med en ICE motsvarighet. I vissa delar av världen som Storbritannien kostar en eldriven Fiat 500 nästan dubbelt så mycket som den bensindrivna varianten.

En ännu större skillnad är försäkringen, eftersom premierna för elbilar nästan alltid är betydligt dyrare på grund av högre försäljningspriser för elbilar och tveksamt tillgängliga reservdelar. EV:er erbjuder inte lika många rörliga delar som ICE-bilar gör, detta fungerar gynnsamt för minskade försäkringskostnader och kommer förmodligen att spela en stor roll om några år.

Det största problemet med moderna EV:er är förmodligen att det är mycket svårare att få tag på reservdelar. Många kunder, mekaniker och försäkringsgrupper har stora problem med att hitta reservdelar till nästan alla EV-modeller.

  Har Teslas byggkvalitet förbättrats?

Reparationskostnaderna i allmänhet är också tveksamma i bästa fall. De verkliga effekterna av underhållet av elfordon är ännu inte uppenbara, och efter ytterligare ett par år kommer vi troligen att få uppleva många elfordon som behöver nyare batterier. Och kostnaderna för nyare batterier ligger fortfarande lätt över 10-15 000 dollar.

Räckvidd, teknik och prestanda

En vanlig ICE-bil kan nå cirka 490 kilometer från en full tank medan en fulladdad EV vanligtvis räcker cirka 200-490 kilometer. Vissa bensin- och dieseldrivna sedans klarar nästan dubbelt så lång räckvidd, men den högsta användbara räckvidden som en EV kan ge dig är inte mycket mer än 490 kilometer (300 miles).

Skillnaden är dock att en bensin- eller dieseldriven bil tar 3-10 minuter att tanka, medan en EV tar 30 minuter i bästa fall. Det finns massor av bensinstationer i närheten, och de är aldrig lika upptagna som de flesta laddningsstationer är.

Teknik och prestanda är också en stor anledning till att människor väljer elbilar. Men båda dessa kommer sannolikt att skjuta i höjden under de närmaste åren också. Om du vill övergå till en EV med en gång kan du överväga att vänta några år.

Det är alltid en bra idé att överväga att köpa en hybridbil i förväg. Hybrider är den verkliga medelvägen mellan ICE-bilar och EV, och med att äga en hybrid kommer många EV vardagliga saker att bli uppenbara.

FAQ-avsnittet

Ska jag köpa en EV om jag huvudsakligen kör i staden?

Om du huvudsakligen kör i staden är det ingen dålig idé att omedelbart övergå till en elbil. Många större städer erbjuder en rad förmåner till ägare av elfordon, t.ex. anvisade parkerings- och laddningsplatser, snabba körfält, inga trängselavgifter och till och med vissa särskilda bidrag och skattesänkningar.

  Är Tesla en pålitlig bil?

Massor av kompakta EV hatchbacks är gjorda för stadskörning, och du bör överväga en av dessa som din första EV om du huvudsakligen kör i staden.

Hur bra är dagens elbilar?

Dagens moderna elbilar som Tesla Model S, Model 3, Audi E-Tron GT, Porsche Taycan, Ford Mustang Mach-e är alla ganska imponerande bilar. Porsche Taycan är en riktig höjdare att köra eftersom den erbjuder en legitim sportbilsupplevelse.

Teslas är teknikspäckade och Audi E-Tron GT är underbar. Oavsett om världen är redo för elbilar eller inte, är elbilar mycket mer intressanta jämfört med bilar med elmotor nuförtiden eftersom vi ser nya designspråk och imponerande tekniska lösningar som inte fanns tillgängliga på bilar med elmotor.

Bör jag köpa en EV om jag huvudsakligen kör på motorvägar?

Om du huvudsakligen kör på motorvägar är en elbil ingen bra idé på grund av räckviddsproblemen. En hybrid- eller dieseldriven bil är alltid det bästa valet för längre resor. Men om du planerar därefter och inte har något emot att stanna då och då för att ladda kan du göra en långresa i en elbil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts