Volvo XC90 är en mellanstor lyxig familje-SUV som introducerades 2002 och är nu inne på sin andra generation. XC90 är Volvos flaggskepp bland SUV:erna vilket innebär att det borde vara en otroligt lyxig bil, och tack och lov är den det. Detta innebär att XC90 konkurrerar med sådana som BMW X5 och Mercedes GLE, och den lyckas till och med slå dem i många avseenden.
XC90 verkar vara en relativt pålitlig bil som helhet, men den lider av vissa problem som hämmar den bilden ganska mycket. XC90 lider av problem med automatiska bromsar, problem med växellådan, för tidigt däckslitage, problem med luftfjädring och oljeläckage i AWD-systemet.
Vissa av dessa problem, som växellådan och luftfjädringen, tenderar att vara ganska kostsamma att åtgärda, medan andra, som problemet med den automatiska bromsningen, kan lösas lite lättare. På det hela taget är XC90 inte nödvändigtvis känd för att uppleva så många problem, men de som inträffar kan vara lite av en huvudvärk.
Trots detta verkar XC90 erbjuda bättre tillförlitlighetsresultat än vissa av sina tyska rivaler. Stora lyxiga familje-SUV:ar som dessa kostar mycket pengar att underhålla vilket verkligen är något värt att nämna.
Volvo XC90 – Problem med automatisk bromsning
Volvo XC90 från 2014 är den som oftast förknippas med problem med automatisk bromsning. Närmare bestämt stannar bilen helt av sig själv utan någon varning eller behov av att göra det. Problem som dessa inträffar på helt nya, begagnade, exemplar med hög körsträcka och exemplar med låg körsträcka, vilket verkligen är oroväckande.
Under lång tid har detta problem inte åtgärdats, men Volvo har så småningom utfärdat en återkallelse som även omfattade XC90. Enligt vissa rapporter orsakades problemet av en saknad programkod. Allt som allt är detta något som lätt kan lösas och de flesta XC90-modeller på vägarna har fått problemet åtgärdat.
Volvo XC90 – problem med växellådan
Både första och andra generationen av XC90 är kända för att drabbas av transmissionsrelaterade problem. Första generationen XC90 är dock mycket värre än andra generationen eftersom dessa tenderar att inträffa i större omfattning. Vissa rapporter tyder på att 1:a generationens Volvo XC90-problem tenderar att uppstå vid cirka 100 000 mil och att de fortsätter att bli värre därifrån.
Om du upplever några konstiga ljud från din XC90, stanna bilen genast och försök att diagnostisera problemet så snart som möjligt. Om du fortsätter att köra bilen kan du till och med behöva byta ut hela transmissionssystemet och eventuellt även drivaxeln, vilket ökar reparationskostnaderna till nästan 8 000 dollar.
Volvo XC90 – För tidigt däckslitage
De tidigare XC90-modellerna är också kända för att drabbas av märkliga problem som gjorde att däcken bara höll 10 000-12 000 mil. Det för tidiga däckslitaget är sannolikt förknippat med hjulens tå- och kammarprofiler som måste justeras ofta. Problem som dessa kan till och med orsaka olyckor eftersom däcken inte kan bibehålla dragkraft så bra som de borde.
Problemet här är att XC90 är en lyxig SUV vilket innebär att XC90-däck lätt kostar mellan 1 500 och 3 000 dollar för en hel uppsättning.
Volvo XC90 – Problem med luftfjädring
Den andra generationen av Volvo XC90 finns med ett sofistikerat luftfjädringssystem som får bilen att glida över ojämna ytor. Även om luftfjädringssystemet får bilen att kännas mycket lyxigare gör det också bilen mer problematisk.
Många källor på nätet uppger att luftkompressorn är känd för att gå sönder, vilket kan leda till att din XC90 helt förlorar sin åkhöjd. Att byta ut en luftkompressor kostar en hel del pengar, men är något du bör göra om du inte vill att bilen ska drabbas av allt allvarligare luftfjädringsproblem.
Volvo XC90 – oljeläckage i AWD-systemet
Det finns något av ett löpande skämt om att alla dyra europeiska bilar gillar olja från någonstans. I Volvo XC90:s fall är det sannolikt drivaxeln. Dessa tenderar att uppstå på grund av slitna tätningar och slangar som blir spröda och spricker med tiden.
Tack och lov kan de flesta av dessa problem lösas utan några större översyner.
FAQ-avsnittet
Är Volvo XC90 värd det?
Volvo XC90 är värd det om du är ute efter en mellanstor lyxig familje-SUV. XC90 är en av de bästa mellanstora lyxiga SUV:erna på den nuvarande marknaden, särskilt jämfört med den tidigare generationen av XC90 som inte höll måttet med tyskarna. Även om den nuvarande XC90 börjar bli lite äldre nu är det fortfarande en underbar lyxbil.
De bästa XC90-modellerna att köpa är troligen hybrider eftersom de kan spara pengar på lång sikt. Dessutom är XC90 hybrider också de mest kraftfulla modellerna du kan få. XC90 är ingen dynamisk SUV, men faktum är att knappast någon mellanstor SUV är det.
Hur mycket kostar det att underhålla en Volvo XC90?
De flesta källor uppger att XC90 kostar cirka 800 dollar per år i underhållskostnader. De verkliga kostnaderna för ägande beror dock främst på hur väl du tar hand om din bil. Med det sagt har vissa ägare till och med fördubblat den nämnda summan medan andra lyckats betala betydligt mindre.
Hur som helst är det många faktorer som spelar in i hur dyr en bil verkligen blir, vilket innebär att du alltid bör underhålla den förr snarare än senare när dessa kostnader tenderar att vara högre.
Är Volvo XC90 dyr att reparera?
Det beror på vad som behöver lagas. Om problemen är förknippade med motorn, hybridsystemet eller strålkastarna tenderar kostnaderna att stiga snabbt. Å andra sidan, om de reparationer som behöver göras är en del av det vanliga slitaget bör XC90 inte skada ditt bankkonto mer än en premium hatchback.
Den viktigaste slutsatsen är att det är svårt att säga hur mycket det kommer att kosta att äga en bil innan du faktiskt börjar leva med den.