Vanliga problem med Volvo S80

Volvo S80 var den svenska tillverkarens flaggskeppsmodell mellan 1998 och 2016, och under denna tid hade S80 två olika generationer. S80 I var i produktion mellan 1998 och 2006 och efterträddes senare av S80 II som var i produktion fram till 2016.

S80 ersattes senare av Volvo S90 som numera är Volvos högsta flaggskepp i form av en sedan. Volvo S80 är numera en ganska populär begagnad sedan, särskilt den andra generationen eftersom den är en över genomsnittet pålitlig bil. I den här artikeln kommer vi att diskutera de vanligaste S80-problemen, så läs gärna vidare.

Som sådan är de vanligaste S80-problemen förknippade med elsystemen, motorn, tryckregleringssystemen, fordonshastighetskontrollsystemen och fjädringen. De flesta av dessa är faktiskt relaterade till mekaniken, vilket aldrig är bra när det gäller de vanligaste problemen.

De flesta av dessa, särskilt de två sista, är dock nästan helt förknippade med de tidigaste S80-modellerna. På det hela taget tenderar den att få färre problem ju nyare S80-modellen är. Om du är intresserad av en sådan bör du därför se till att kolla in de senare modellerna.

Volvo S80 – Problem med det elektriska systemet

Det vanligaste elektriska problemet i samband med S80 är att styrmodulen för bränslepumpen inte kan reglera korrekt bränsletryck och därmed försämrar fordonets prestanda. Detta tenderar att resultera i att bilen upplever tveksamhet när den accelererar eller till och med stannar kort efter att den startats.

Dessa problem är vanligare på tidigare S80-modeller och Volvo har till och med utfärdat en fullständig återkallelse av alla 2008-modeller eftersom det är de som oftast drabbas av dessa problem. Andra elektriska problem är oftast förknippade med att bilens elektronik inte klarar av att göra sitt jobb, de elektriska fönsterrutorna och det elektriska bagageluckan.

  Varför slutade Volvo att tillverka xc70?

Volvo S80 – Motorproblem

Det verkar som om Volvo S80 från 2008 och 2009 är den mest problematiska S80-modellen som finns, eftersom den också ingick i en återkallelse som utfärdades på grund av ett problem med bilens kylsystem. Mer specifikt var det känt att motorns kylfläkt stannade på grund av ett mjukvaruproblem. Dessa är verkligen problematiska eftersom de kan leda till överhettning av motorn om de inte märks omedelbart.

Om du känner att motortemperaturen börjar stiga utan någon uppenbar anledning, se till att stanna bilen och stänga av den. Problem som dessa kan inte ignoreras eftersom de kan orsaka permanenta motorskador eftersom motorn inte är konstruerad för att fungera vid extremt höga temperaturer.

Volvo S80 – Problem med tryckregleringssystemet

Volvo S80 är också känd för att ha problem med däckens lufttrycksregleringssystem där bilen inte kan förmedla rätt information till föraren. Den dåliga nyheten är att detta problem strider mot regeringens säkerhetsföreskrifter i samband med däcksäkerhet, men den goda nyheten är att en enkel mjukvaruuppdatering kan åtgärda problemet.

Se därför till att kontrollera den S80 du tittar på och om TPMS-systemen har behandlats på lämpligt sätt. Dessa kan också utgöra massor av säkerhetsrisker om de inte fungerar korrekt eftersom dina däck är den viktigaste delen av säkerheten på vägen.

Volvo S80 – Problem med systemet för hastighetsreglering av fordonet

Första generationens Volvo S80 lider av märkliga problem med gaspedal och kraftöverföring där bilen inte kan ge konsekvent acceleration, stannar, går in i halt läge eller helt enkelt minskar kraften. Dessa problem tenderar att förknippas med en felande potentiometer, men vissa Volvo-specialister anser att problemet är ännu mer komplicerat än så.

  Vad är det billigaste sättet att byta ut en Volvonyckel?

Det finns många ägare på nätet som klagar på att deras S80 blir besatt på ett sätt som de nästan inte alls kan kontrollera. Detta är naturligtvis ett riktigt farligt problem och om du råkar ut för det ska du omedelbart stänga av bilen och ringa efter hjälp.

Volvo S80 – Upphängningsproblem

Volvo S80:s fjädringssystem är inget problem för den nyare modellen. Det finns en del rapporterade problem även med de senaste S80-modellerna, men de allra flesta upphängningsproblem är förknippade med den första generationen av S80. De främre övre kulförbanden är kända för att gå sönder ganska ofta och behöver bytas ut.

Även de nedre kulförbanden är kända för att gå sönder. En del ägare har också rapporterat problem med de nedre styrarmarna. Om du hör klonkande ljud från det främre hjulhuset är det troligt att dina fjädringskomponenter är trasiga.

FAQ-avsnittet

Ska jag köpa den första generationen av Volvo S80?

Om du är på marknaden för den första generationen av Volvo S80 måste du tänka på några viktiga faktorer. För det första ska du rikta din uppmärksamhet mot modellerna efter faceliftet eftersom de är mycket bättre när det gäller tillförlitlighet, utrustning och design även om prisskillnaderna inte är så stora.

För det andra ska du alltid ägna stor uppmärksamhet åt servicejournaler, körsträcka, alla de komponenter som räknas upp här och bilens allmänna skick. Det är ett välkänt faktum att stora europeiska sedans tenderar att kosta exorbitanta summor om de faktiskt misslyckas ordentligt, men om du köper en hyfsat underhållen modell kommer du sannolikt inte att uppleva dessa problem.

  Vanliga problem med Volvo V50

Ska jag köpa andra generationens Volvo S80?

Den andra generationen av Volvo S80 är bättre än den första generationen i nästan alla avseenden. Du bör dock också främst fokusera på nyare modeller eftersom dessa vanligtvis underhålls mycket bättre och erbjuds med bättre utrustningsnivåer.

S80 är en flaggskeppssedan från Volvo, vilket innebär att det är en perfekt bil för dig som tenderar att köra mycket, särskilt på motorvägen. S80 är stor, bekväm och utan ansträngning, precis som alla andra riktiga lyxsedaner.

Hur mycket kostar det att underhålla en Volvo S80?

Enligt några källor på nätet ligger den genomsnittliga årliga underhållskostnaden för Volvo S80 runt 700 dollar. Det kan tyckas för vissa att dessa siffror är lite höga, men verkligheten att äga och leva med en lyxsedan med flaggskepp tenderar att säga något annat.

Dessa underhållskostnader kan dock svänga åt båda hållen beroende på vilken specifik bil du tittar på.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts