Vanliga problem med Suzuki Ignis

Suzuki Ignis

Suzuki Ignis må vara en elegant subkompakt crossover stadsbil med gott om utrymme i kupén och bra bränsleeffektivitet, men den har också flera problem. Men vilka är de vanligaste problemen med Suzuki Ignis?

Vanliga problem med Suzuki Ignis är styrproblem, igensatt EGR-ventil, rykande tändningsbrytare, laddningslampa tänd, elproblem och hög bränsleförbrukning. Dessutom har användare också registrerat gnisslande eller knarrande ljud, varningslampor för motorstyrning, defekta andningsrör och motorstopp.

Vilka är de vanligaste problemen med Suzuki Ignis?

Tilltäppt EGR-ventil

Ett vanligt problem med Suzuki Ignis är en igensatt EGR-ventil. Efter att ha kört bilen i flera kilometer kommer EGR-ventilen troligen att täppas till. Som ett resultat kommer det att leda till att bilen får fel tändning, dålig tomgång och dålig acceleration. För att åtgärda detta problem måste du rengöra kolansamlingarna i EGR-ventilen.

Styrningsproblem

Ett annat vanligt problem med Suzuki Ignis är styrproblem. Många användare har rapporterat att de hör ett klonkande eller knackande ljud från styrstången när de svänger från full låsning till full låsning åt andra hållet. Detta problem orsakas normalt av slitna dragstänger. Det bästa sättet att åtgärda problemet är att byta ut de utslitna dragstängerna.

Rökande tändningsbrytare

Detta problem är specifikt för Suzuki Ignis-modeller byggda mellan 2000 och 2004. Ägare av dessa modeller klagade över att det kom rök från tändningslåset efter en tids användning. Detta problem orsakades dock av förkolnat fett inuti tändningsbrytaren.

Bilägaren måste byta ut den dåliga tändningsbrytaren för att åtgärda problemet.

Hög bränsleförbrukning

Suzuki Ignis är en av de mest bränslesnåla bilarna i sin klass. Så om du märker att din bil förbrukar mycket bränsle finns det ett problem. Hög bränsleförbrukning i den här bilen orsakas normalt av en trasig bränslepump. Därför bör din mekaniker inspektera bränslepumpen och byta ut den om den är skadad eller trasig.

  Är Suzuki SX4 S-Cross en bra bil?

Knipande eller knarrande ljud

Det gnisslande eller knarrande ljudet i den här bilen orsakas av upphängningsproblem. Problem med överrullningsbågarna i vissa Suzuki Ignis-modeller gör att de producerar ett gnisslande eller knarrande ljud. Dessutom är det här ljudet mycket vanligt när man kör runt hörn.

För att åtgärda det här problemet måste du applicera lite fett på överrullningsstängerna.

Varningslampa för motorstyrning

Varningslampan för motorstyrning kan tändas på instrumentbrädan på grund av en dålig syrgassensor eller ökad bränsleförbrukning. Därför är det viktigt att låta en professionell mekaniker diagnostisera din bil innan du åtgärdar problemet. Om syrgassensorn är dålig måste du byta ut den mot en bra.

Laddningslampan lyser

Laddningslampan lyser när den integrerade startgeneratorn remmar. Dessutom kan bilen också börja stanna och ha svårt att starta. För att åtgärda det här problemet måste du ersätta den trasiga integrerade startgeneratorn med en bra.

Elektriska problem

Suzuki Ignis har inte många elektriska problem. Icke desto mindre har Ignis-modeller som tillverkats mellan 2021 och 2022 en del problem med ledningar. Suzuki bekräftade att den positiva 12V-kabeln kan komma i kontakt med den negativa matningskabeln eller karossen och kan orsaka kortslutning och brand.

Den goda nyheten är att tillverkaren återkallade alla berörda modeller och att problemet åtgärdades.

Felaktigt andningsrör

Detta är ett annat problem som fick tillverkaren att återkalla Suzuki Ignis-modeller tillverkade mellan den 1 juli och den 30 oktober 2020. På grund av ett felaktigt tillverkningsförfarande kan det hända att andningsröret inte är väl svetsat till bränsletanken och att det kan lossna.

  Vanliga problem med Suzuki SX4 S-Cross

Detta kan leda till att bränsle läcker ut när bränsletanken är fylld till gränsen, vilket ökar risken för brand.

Motorn stannar.

Tillverkaren återkallade flera Suzuki Ignis-modeller tillverkade mellan 2015 och 2016 på grund av motorstopp. Motorns automatiska stopp/start-system blir defekt, vilket gör att batteriet inte laddas. På grund av detta kan batteriet bli tomt och motorn kan stanna under körning.

FAQ

Är Suzuki Ignis tillförlitlig?

Ja, Suzuki Ignis är en pålitlig bil. Liksom de flesta av sina syskon har den här modellen fått ett tillförlitlighetsbetyg som ligger över genomsnittet av de flesta tillförlitlighetsinstitut. Endast ett fåtal bilar i sin klass har presterat bättre i den här kategorin.

Hur länge håller Suzuki Ignis?

Suzuki Ignis kan hålla i minst 15 år med god skötsel och underhåll. De flesta användare har rapporterat att de har kört mellan 200 000 och 300 000 miles (ca 482803,2 km). Ägarens körvanor bidrar dock också till hur länge bilen håller. Om du kör försiktigt och underhåller den väl kan bilen alltså nå 300 000 mil eller mer.

Är det dyrt att underhålla Suzuki Ignis?

Nej, det är ganska billigt att underhålla Suzuki Ignis. Det kostar nämligen mellan 320 och 400 dollar att underhålla den här bilen på årsbasis. Detta är billigare än de flesta av dess rivaler, vilket gör den till en trevlig stadsbil att köra och sköta. Dessutom är den mycket bränslesnål.

  Är Suzuki SX4 S-Cross en bra bil?

Vilket är det mest tillförlitliga modellåret för Suzuki Ignis?

Suzuki Ignis har varit i produktion från 2000 till 2008 och från 2016 till idag. Trots att det har funnits flera enastående modeller genom åren sticker Suzuki Ignis från 2022 ut som den bil som har minst problem. Icke desto mindre är 2023 Suzuki Ignis inte långt ifrån eftersom många har applåderat den för sina minimala problem och utmärkta prestanda.

Är en begagnad Suzuki Ignis värd att köpa?

Ja, Suzuki Ignis är en av de bästa Suzuki-modellerna att äga. Detta beror på att den här bilen är snygg, prisvärd och billig i drift. Dessutom är den mycket pålitlig, hållbar och praktisk. Men om du letar efter en säkrare, mer avancerad och högpresterande subkompakt crossover stadsbil är detta inte det bästa valet för dig.

Slutsats

Suzuki Ignis är kanske inte lika avancerad som de flesta av sina rivaler, men det är en häftig bil med många fascinerande funktioner. Den är också mycket pålitlig även om den registrerar flera problem. Dessutom kan de flesta av de problem som användarna har rapporterat undvikas genom bra reparation och underhåll. I genomsnitt ska den här bilen hålla i minst 250 000 miles (cirka 402336 km) om den underhålls väl.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts