Vanliga problem med BMW Z4

BMW Z4 är en av marknadens bästa roadsters. Den här bilen presterar inte bara enastående, utan har också en bekväm och stilfull interiör. Men vad är några av de vanligaste problemen som BMW Z4-ägare bör känna till?

BMW Z4 2-dörrars cabriolet kommer med flera vanliga problem som intresserade köpare bör känna till innan de investerar i denna utmärkta bil. Några av dem är elektriska problem, motorfel, oljeläckage, felaktig kylvätska, klunkande ratt, defekt cabriolettak och defekta dörrhandtag.

Vad är några av de vanligaste problemen med BMW Z4?

Elektriska problem

Trots att BMW Z4 är vacker och kraftfull har den en hel del elektriska gremlins som intresserade köpare bör vara medvetna om. Detta är synonymt med de flesta BMW:er. På BMW Z4 misslyckas torkarmekanismen från tid till annan. Andra elektriska delar som har problem är kylfläkten och blinkers.

Observera att elektriska problem är vanligare på äldre BMW Z4-modeller och inte på de senaste.

Motorn har fel tändning.

Ett annat vanligt problem med BMW Z4 är motorfel. När detta inträffar går bilen in i halt läge för att förhindra skador på katalysatorn eftersom bränsletillståndet antingen är för fett eller för magert. Det gör den genom att stänga av elektroniken till växellådan.

Bortsett från att bränsleförhållandet är för fett eller för magert kan motorn slå fel på grund av en trasig DISA-ventil. Om så är fallet måste denna ventil bytas ut. Om det dessutom är DISA-ventilen som orsakar motorens felantändning hör du vanligtvis ett rasslande ljud från motorn.

Felaktigt kylsystem

Ett flertal personer har rapporterat att vissa BMW Z4-bilar från 2003 till 2005 och 2008 har problem med läckande kylvätska. Detta leder till att motorerna överhettas. Kylvätskan är mycket viktig i en bil eftersom den skyddar motorn från överhettning. Om kylvätskan läcker ut gör detta alltså att motorn blir varm.

  Den mest kraftfulla BMW-motorn

Klonkande ratt

Den klunkande ratten är ett problem i vissa BMW Z4-modeller. En handfull BMW Z4-ägare från 2003 till 2008 har klagat på detta problem. De rapporterade att de kunde känna ett klonk från ratten när de bromsade.

I andra situationer kunde de höra ett knackande ljud när de försökte köra baklänges på grund av en felaktig bussning i den främre styrarmsfästet. Om din BMW Z4 har samma problem kan du byta ut den felaktiga delen och undvika problemet.

Rost och korrosion på bromsledningar

Rost är ett vanligt problem i de flesta lyxbilar. BMW Z4 har också detta problem, och det är vanligt på bromsledningar. Om din BMW Z4 har gått över 40 000 mil bör du kontrollera bromslinjerna eftersom det finns en stor chans att de har börjat rosta och korrodera.

Att byta eller reparera bromsledningar i BMW Z4 är något kostsamt eftersom det är besvärligt att ta bort ledningarna.

Oljeläckage

Oljeläckage är ett vanligt problem i nästan alla BMW:er. Men när det gäller BMW Z4 var detta problem vanligt i BMW Z4-modellerna 2003 till 2006. Användare rapporterade att deras motorrum gav upphov till en lukt av bränd olja. Andra har rapporterat att de såg oljeläckage från passagerarsidan.

Defekt cabriolettak

Detta är ett av de största problemen med BMW Z4. Det är inte bara gamla BMW Z4-modeller som har detta problem, utan även några av de senaste modellerna. Människor har rapporterat att de har problem med att stänga cabrioletförtältet. Vissa har till och med försökt byta motor och hydraulsystem, men problemet är fortfarande märkbart.

  Bästa lilla BMW-sedan?

Styrning som driver

Det här problemet är vanligt med 2007 års BMW Z4-modell. Flera användare har rapporterat att ratten rycker åt ena sidan. Som ett resultat av detta blir det ganska svårt att kontrollera cabrioleten. Dessutom har vissa användare rapporterat att ratten känns som om den tar tag i en del av ratten när man svänger.

Defekta dörrlås och dörrhandtag

Det är ett problem att låsa och låsa upp vissa BMW Z4-modeller. I vissa fall vägrade de yttre handtagen att öppnas, men i vissa fall blev både inre och yttre dörrhandtag defekta och besvärliga att öppna. Detta sker vanligtvis på grund av ett defekt dörrlås.

FAQ

Är BMW Z4 en bra bil?

Det beror på. Om du vill ha en praktisk bil kommer BMW Z4 inte att vara en trevlig bil för dig. Men om du vill ha en lyxig och högpresterande roadster kommer BMW Z4 att vara en trevlig bil för dig. Dessutom är den rymligare och bekvämare än de flesta bilar i sin klass.

Vad är hög körsträcka för BMW Z4?

Om du vill köpa en begagnad BMW Z4 av hög kvalitet är antalet mil som bilen har avgörande. Så om BMW Z4 har kört över 250 000 mil betyder det att det är mer sannolikt att den utvecklar allvarliga problem och du bör hålla dig borta från den. Naturligtvis om du inte vill ha en klassisk bil.

  Varför inte köpa en BMW

Är BMW Z4 dyr att underhålla?

Ja, BMW Z4 är mycket dyr att underhålla. Detta beror på att den inte är tillförlitlig och att kostnaderna för reparation och underhåll är ganska höga. I genomsnitt ska du betala minst 900 dollar för att reparera och underhålla en BMW Z4. Detta är mer än den genomsnittliga reparationskostnaden för lyxbilar, som ligger på cirka 800 dollar.

Dessutom rapporterar BMW Z4 fler problem än de flesta av sina konkurrenter, till exempel Porsche Boxster, Porsche Cayman, Audi TT, Toyota Supra och Chevrolet Corvette. Dessutom är den till och med betydligt dyrare att underhålla än en vanlig bil, som vanligtvis har en genomsnittlig årlig reparationskostnad på cirka 650 dollar.

Vilket är det bästa året för BMW Z4?

Den bästa BMW Z4-modellen är 2011 års BMW Z4 Roadster, Generellt sett är BMW X4-modeller tillverkade mellan 2009 och 2017 några av de bästa och mest tillförlitliga. Tvärtom bör du hålla dig borta från BMW Z4:or tillverkade mellan 2003 och 2007, där den sämsta är BMW Z4 Roadster från 2005.

Slutliga tankar

Innan du investerar i denna kraftfulla och lyxiga roadster är det viktigt att känna till några av de problem som du kommer att möta under ägandet av bilen. Några av de vanligaste BMW Z4-problemen är oljeläckage, klunkande ratt, defekta dörrhandtag, styrdrift, motorfel, felaktigt kylsystem och elektriska problem.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts