Vanliga problem med Renault Sandero

Renault Sandero

Renault/Dacia Sandero är en subkompakt bil som tillverkas av både Renault och dess rumänska dotterbolag, Dacia. Sandero kom ut 2008 och har sedan dess blivit helt omdesignad två gånger. Den senaste, 3:e, generationen av Sandero kom 2020 och tillverkas och säljs fortfarande globalt.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom alla vanliga problem med Dacia Sandero, vilket innebär att vi listar allt som är fel med den och följer upp det med användbara råd om hur man undviker dessa problem i framtiden. Vissa av dessa problem är faktiskt värre än andra, vilket innebär att vissa kommer att kräva professionell hjälp.

De vanligaste problemen med Renault Sandero inkluderar rostproblem, problem med elsystemet, ECU-fel, problem med DPF och problem med högtrycksbränslepumpen (HPFP). Tidigare modeller av Sandero är mer problematiska medan senare modeller är mer robusta.

Hursomhelst är Sandero en bra, prisvärd och populär subcompact-bil med ett stort antal följare tack vare att den har varit med i Top Gear ett antal gånger. Om du är ute efter en Sandero, se till att läsa den här artikeln för att ta reda på vad du behöver se upp för och hur du undviker att köpa en citron.

Rostproblem

Detta är ett problem som främst förknippas med den första generationen av Sandero, men många rapporter säger att 2013-2016 Sandero-modeller också är benägna att rosta. Detta var ett ganska stort problem för Renault/Dacia, vilket fick dem att utöka sin garanti från 5 till 7 år för att tillfredsställa kundernas oro.

  Vanliga problem med Renault Kangoo

Risken för att din bil ska rosta blir dock större och större ju fler mil den körs och ju längre tid den tillbringar på vägen. En källa uppger att den indiska fabriken misslyckades med att tillhandahålla en korrekt färgblandning som var direkt korrelerad med rost och korrosion. Dessutom finns det rapporter i Europa som säger att äldre Renault/Dacia-bilar faktiskt är mindre benägna att rosta jämfört med nyare bilar.

Elektriska problem

Det finns otaliga rapporter om att Dacia/Renault Sandero lider av en mängd olika elektriska problem, varav de flesta tack och lov inte påverkar bilens körförmåga. De vanligaste elektriska problemen inkluderar felaktiga infotainmentsystem som antingen kan bli tomma eller frysa. Problem med luftkonditioneringen rapporteras också ofta eftersom bilen inte kan kyla ner/värma upp kupén snabbt.

Ett av de mer anmärkningsvärda problemen är fel på strålkastarna, vilket kan vara en säkerhetsrisk under natten. Mindre problem som problem med elfönsterhissar eller ellås har också rapporterats, men inte lika ofta som de problem som nämns ovan.

Problem med DPF

Om du stöter på symptom som minskad motorprestanda, varningslampor, ökad bränsleförbrukning eller start- och installationssvårigheter, är det troligt att det är DPF-filtret som är orsaken. Med tiden kan DPF-filtret bli igensatt av sot, vilket kan leda till ett antal problem. För att åtgärda detta måste du antingen rengöra DPF-filtret om möjligt eller byta ut det, vilket inte är billigt.

För att undvika dessa problem måste du följa alla planerade underhållsintervall och ändra dina körvanor. Det kan handla om att köra i högre hastigheter eller under längre tidsperioder för att motorn ska kunna nå högre temperaturer och bränna bort ackumulerat sot i filtret.

  Är Renault Espace en bra bil?

Problem med ECU

Den elektroniska styrenheten (ECU) är en kritisk komponent i alla moderna fordon, inklusive Dacia Sandero. Den är ansvarig för att kontrollera många av motorns funktioner, inklusive bränsleinsprutning, tändningstid och utsläppskontroll. Men den kan också gå sönder och orsaka en mängd olika problem.

Det kan till exempel röra sig om ojämn tomgångskörning, ojämn acceleration och dålig bränsleekonomi. Eftersom ECU:n har till uppgift att kontrollera flera viktiga mätvärden är det viktigt att den kontrolleras så snart som möjligt för att inte orsaka fler problem längre fram.

Problem med högtrycksbränslepumpen

Om HPFP inte fungerar kommer din motor att bli utan bränsle och därmed sannolikt stanna och vägra att starta. HPFP-problem kan också åtföljas av tidiga misständningar, grov tomgång och minskad motorprestanda. Ett sätt att se om din HPFP fungerar är att lyssna på när den startar när du slår på tändningen.
Om du inte kan höra att HPFP startar, eller om det är för bullrigt eller ojämnt, är det troligt att den kommer att gå sönder så småningom och behöver bytas ut.

FAQ avsnitt

Är Renault/Dacia Sandero en pålitlig bil?

När det gäller tillförlitlighet har Sandero presterat bra i oberoende undersökningar och rankningar. Till exempel har Sandero konsekvent rankats högt i den årliga tillförlitlighetsundersökningen What Car?, och i JD Power Vehicle Dependability Study 2020 rankades Sandero som en av de mest pålitliga småbilarna på den brittiska marknaden.

  Vanliga problem med Renault Megane

Men för att den ska vara pålitlig måste du regelbundet utföra allt nödvändigt underhåll som inkluderar oljebyte, byte av oljefilter, underhåll av bromsar, byte av växellådsolja, byte av luftfilter etc.

Finns det en eldriven Renault/Dacia Sandero?

Just nu finns det inga elektriska Sandero-modeller till försäljning, men Dacia och Renault arbetar hårt för att introducera många elbilar under de kommande åren, varav en faktiskt kan ersätta Sandero. Den heter Dacia/Renault Spring Electric och är en subkompakt, prisvärd elbil som hoppas kunna locka många köpare med sitt överkomliga pris.

Renault och Dacia kan komma att erbjuda en eldriven version av Sandero i framtiden, eftersom många biltillverkare i allt större utsträckning använder eldrivlinor för att uppfylla utsläppskraven och konsumenternas efterfrågan på elfordon, men vi får vänta och se.

Varför är Sandero både Renault och Dacia?

Renault Sandero är en bil som tillverkas av Renault i samarbete med dotterbolaget Dacia. Renault äger en majoritetsandel i Dacia, som är en rumänsk biltillverkare som tillverkar prisvärda fordon som riktar sig till budgetmedvetna köpare.

På vissa marknader säljs Sandero som en Renault, medan den på andra marknader säljs som en Dacia. Valet av varumärke beror på olika faktorer, inklusive marknadspositionering och varumärkesigenkänning. Renault vill också separera dessa två varumärken på mer konkurrensutsatta och avancerade marknader som Europa för att behålla ett högre värde för varumärket Renault.

Renault Sandero fel

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts