Renault Kangoo är en populär serie av kompakta 4/5-dörrars multifunktionsfordon (MPV) som tillverkas av den franska biltillverkaren Renault. Kangoo introducerades för första gången 1997 och har sedan dess genomgått flera uppdateringar och omdesigner för att göra den mer konkurrenskraftig och mer i linje med vad Renault erbjuder idag.
Kangoo är utformad för att vara mångsidig och praktisk, med en rymlig interiör och konfigurerbara sittplatser som gör den lämplig för transport av passagerare, last eller en kombination av båda. I den här artikeln kommer vi att nämna de vanligaste problemen med Renault Kangoo, vilket kommer att ge en bred översikt över vad man ska hålla utkik efter när man köper en.
De vanligaste Renault Kangoo-problemen inkluderar elektriska problem, kamremmen, problem med servostyrningen, problem med dörrarna och problem med bränslesystemet. De flesta av dessa kan vara riktigt irriterande, men tack och lov kan bara ett fåtal vara riktigt dyra att ta hand om.
Allt som allt verkar Kangoo vara en ganska pålitlig MPV om du tar hand om den ordentligt. Många små och medelstora företag använder Kangoo för alla sina affärsbehov, vilket är anledningen till att Renault behöll Kangoo, även till denna dag.
Elektriska problem
Elektriska problem och Renault-modeller är en match gjord i himlen, särskilt när det gäller modeller från början av 2000-talet. De mest anmärkningsvärda elektriska problemen i Renault Kangoo inkluderar en felaktig hastighetsmätare som kan sjunka i hastighet på grund av en felaktig sensor. Själva nyckeln kan gå sönder och göra ditt stöldskyddssystem värdelöst samtidigt som du inte får tillgång till bilen.
Värmefläkten är också ett problem eftersom fläktmotståndet är känt för att gå sönder och måste bytas ut. Sist, men inte minst, kan Start & Stop-systemet på nyare modeller vara ganska självsäkert och långsamt när det gäller att starta bilen, vilket kan göra din dagliga pendling irriterande. Tack och lov kan dessa problem lösas med programuppdateringar eller genom att stänga av funktionen helt.
Problem med kuggrem
Liksom många andra fordon har Renault Kangoo en kamrem som ansvarar för att synkronisera rörelsen hos motorns ventiler och kolvar. Problem med kamremmen kan uppstå i alla fordon, inklusive Renault Kangoo, och kan leda till allvarliga motorskador om de inte åtgärdas omedelbart.
Kamremspännaren ansvarar för att hålla remmen spänd och på plats. Om spännaren går sönder kan remmen bli lös eller felriktad, vilket kan orsaka skador på motorn. Detta beror främst på oljeföroreningar, vilket innebär att du bör byta ut din motorolja så ofta du kan för att minimera risken för problem med kamremmen.
Problem med servostyrningen
Om du känner att din ratt blir tyngre och tyngre att kontrollera, kan din servostyrningsvätska läcka. Om servostyrningsvätskan läcker kanske servopumpen inte har tillräckligt med vätska för att fungera ordentligt, vilket kan leda till att styrningen blir stel eller inte svarar.
Detta kan leda till en felaktig servopump som gör att du får en otroligt stel ratt. Själva remmen kan också slitas ut, så se till att hålla hela servostyrsystemet i schack och inspektera det när du gör dina oljebyten.
Problem med dörrarna
Dörrhandtagen på Kangoo kan ibland gå sönder eller lossna. Om detta händer kan det vara svårt att öppna eller stänga dörren. Dörrlåsens ställdon kan också gå sönder, men var noga med att inspektera din nyckelbricka också eftersom många först antar att det är dörrlåsen det är fel på.
Dörrtätningarna av gummi på Kangoo kan bli slitna eller skadade, vilket gör att vatten och skräp kan tränga in i fordonet. Detta kan orsaka problem med interiören och leda till korrosion.
Problem med bränslesystemet
När det gäller bränslesystemet finns det två vi måste nämna. Kangoo återkallades redan 2018 och 2019 för ett felaktigt bränslerör som gjorde att den använde för mycket bränsle. Så om du ser att din bränsleekonomi blir sämre, se till att ringa din återförsäljare och fråga dem om detta problem.
Om din bil börjar surra, stannar eller inte startar kan det vara bränslepumpen som är problemet. Om du inte kan höra att bränslepumpen startar när du vrider om nyckeln har du just stött på det allra första symptomet på en defekt bränslepump.
FAQ-avsnitt
Ska jag köpa en Renault Kangoo?
Kangoo är känd för sin mångsidighet, med en rymlig interiör och konfigurerbara sittplatser som gör den lämplig för transport av passagerare, last eller en kombination av båda. Om du behöver ett fordon som kan anpassas till dina föränderliga behov kan Kangoo vara ett bra val.
Den är också bränsleeffektiv, kostar inte mycket pengar och har många alternativ att välja mellan. Å andra sidan, om du vill ha något lite modernare och bekvämare är Kangoo sannolikt inte ditt förstahandsval.
Vilka karosstyper av Renault Kangoo finns?
Renault Kangoo är tillgänglig som en skåpbil vilket är den vanligaste karosstypen som är utformad för att transportera mycket last. En crew van-modell finns också tillgänglig och är vanligtvis valet för dem som vill kombinera passagerar- och lasttransport.
MPV-versionen av Kangoo är utformad för personligt bruk och har ett större passagerarutrymme med plats för upp till sju personer. Den finns också i olika storlekar för att passa olika behov. Du kan också välja Kangoo Z.E. som är EV-modellen och camper van som inte erbjuds som standard, men människor har konverterat ett gäng av dessa till camper van-konfigurationer.
Är Renault Kangoo säker?
Renault Kangoo har i allmänhet klassats som en säker bil, men säkerhetsfunktionerna och betygen kan variera beroende på årsmodell och bilmodell. European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) har testat flera versioner av Renault Kangoo och har gett den ett övergripande säkerhetsbetyg på fyra av fem stjärnor.
Den har också många av de moderna aktiva säkerhetsfunktionerna som krockkuddar, ABS, backkamera, AEB och sensorer, men inte de mest avancerade sakerna som adaptiv farthållare och filhållningsassistent.