Renault Laguna är en stor familjesedan som först kom på marknaden redan 1994 och därefter avbröts i början av 2016. Renault Laguna är en av de mer intressanta Renault moderna bilarna eftersom den försökte göra Renault lite mer intressant, särskilt när du tänker på att Laguna är tillgänglig med en 2-dörrars kupékonfiguration. Så, är Renault Laguna en bra bil?
Renault Laguna kan inte ens mäta sig med bilar som är äldre än 2020, men i sin kategori är den faktiskt en förvånansvärt bra bil. För det första har den många valmöjligheter när det gäller motor, kaross och utrustningsnivåer. Den är relativt praktisk för sin storlek samtidigt som den är ekonomisk och anmärkningsvärt billig att köpa.
Med det sagt, att köpa ett praktexemplar av Laguna kommer att kräva att du skiljer dig från en förvånansvärt stor summa pengar eftersom exempel med hög körsträcka kan köpas för så lite som bara några tusen euro. Körupplevelsen verkar vara mer underhållande med kupén som har en wow-faktor, särskilt för en Renault.
Tillförlitligheten kan vara mer än tillräckligt bra om du väljer ett exemplar som har hållits i gott skick. Sammantaget är Renault Laguna verkligen en bra bil eftersom den fortfarande lyckas täcka alla grunder, även efter 30 år sedan den ursprungligen lanserades.
Drivlinan
För att hålla den här artikeln hanterbar kommer vi bara att diskutera Renault Laguna-modeller tillverkade efter 2007. I detta område kan du välja mellan 8-10 bensinmotorer och mer än 20 olika dieselvarianter. Instegsmodellernas 1.6L 4-cylindriga bensinmotorer ger 111 hk medan de 2.0L 4-cylindriga kan ge mellan 140 hk och 210 hk.
Dieselvarianterna är ännu fler och de flesta inkluderar 4-cylindriga enheter som 1.6L 110hp 4-cylinder eller en uppsjö av 2.0L 4-cylindriga med 130hp, 150hp, 170hp, eller 180hp. Du skulle bli förvånad om du visste att Laguna Coupe även finns tillgänglig med en 3.0L 6-cylindrig diesel med 240 hk som är topp-spec-motorn av dem alla.
De flesta av dessa är framhjulsdrivna manuella modeller, men vissa, som den ovan nämnda 3.0L coupén kommer med en automatisk från fabriken, men är också framhjulsdrivna. De bästa MPG-värdena att förvänta sig är över 50MPG för dieselvarianter och över 30MPG för bensinvarianter.
Design och körupplevelse
När det gäller exteriör design är Renault Laguna verkligen inte en bil som är värd att längta efter. De senaste coupémodellerna kan dock fås i riktigt snygga färgkombinationer med coola accentfärger och riktigt snygga hjul. Interiören ser tyvärr ganska daterad ut, men det är att förvänta sig för en så gammal bil.
Körupplevelsen är mer eller mindre densamma som med designen eftersom den normala Laguna sedan körs som vilken annan normal sedan som helst, men Coupe-modellerna lägger till lite flamma i mixen och känns därmed lite mer livliga och underhållande.
Tillförlitlighet och vanliga problem
Tillförlitlighet var verkligen inte Renaults starka sida i början av 2010-talet, men de lyckades göra Laguna bättre mot slutet av sin produktionscykel. Det innebär att du kan njuta av en relativt problemfri upplevelse om du väljer ett lättanvänt exemplar med låg körsträcka.
De vanligaste problemen med Renault Laguna är relaterade till upphängningsbussningarna och stötdämparna, olika elektriska problem, problem med luftkonditioneringen, motorproblem och problem med växellådans koppling och hela systemet som är ganska ryckigt och grovt.
Prissättning och användbarhet
Som nämnts i början är Renault Laguna långt ifrån en dyr bil, men det är inte heller den billigaste bilen där ute. Om du vill ha en BOGO-standardmodell med massor av mil kommer du inte att betala mycket, i relativa termer naturligtvis. Men om du vill ha en välutrustad nyare Coupe-modell med låg körsträcka, kommer du att betala dubbelt så mycket.
Praktiska egenskaper är i linje med de flesta andra bilar i segmentet, vilket innebär att Laguna enkelt rymmer fyra vuxna. Sanningen är att dessa bilar är mer än tillräckligt för dem som inte kör stora vuxna ofta. Sikten är ganska bra, och att ta sig in och ut ur bilen är också riktigt bra.
FAQ avsnitt
Är Renault Laguna en lyxbil?
Renault Laguna är inte din typiska Renault eftersom märket ville göra en mer distinkt bil som till och med kunde konkurrera med några mer premiummärken. De lyckades med det, men Laguna är verkligen inte en lyxbil på något sätt, och dess ålder har visat att skillnaderna är ganska stora.
Även om en 3.0L 6-cylindrig diesel med 240 hk, coupé styling, lågprofilhjul och metallicfärger antyder att Laguna Coupe kan konkurrera med Audi A5 eller BMW F36, men bara på papper eftersom dessa två tyska kuponger är helt olika historia.
Tillverkar Renault fortfarande sedaner?
För några år sedan hade Renault en anständig mängd sedans i sin lineup som inkluderade den största Renault Talisman, Renault Laguna och Renault Megane sedan. Talisman fick dock sparken efter bara några år på marknaden medan Laguna försvann mycket tidigare än så.
Den enda sedan du kan köpa med ett Renault-märke är Renault Megane sedan som endast finns tillgänglig på ett fåtal marknader globalt, vilket innebär att Megane sedan också sannolikt kommer att få sparken under de kommande åren när Renault blir ett sedanlöst märke helt och hållet.
Finns det en högpresterande Renault Laguna?
Renault Laguna GT är en 2-dörrars coupéversion av den vanliga Renault Laguna sedan och den överbryggar klyftan mellan en vanlig prisvärd Renault fyrdörrars sedan med en mer elegant 2-dörrars prestandabil tourer. GT kan fås med 205 hk från en 2.0L 4-cylindrig bensinmotor, men den var också tillgänglig med en diesel 3.0L V6 med 240 hk.
Detta är den mest kraftfulla Laguna-modellen som någonsin släppts, särskilt när man tänker på att den har ett vridmoment på 450 Nm, vilket är 332 lb-ft vridmoment, vilket är mer än en Audi S5 från 2005, en Ford GT F40, en Hertz 2006 V8 Mustang och mer än en 3.0L Supra från 1993 med dubbelturbo.