Vanliga problem med Peugeot 407

Peugeot 407

Peugeot 407 är en stor familjebil som tillverkades av Peugeot från 2004 till 2011, då den slutligen ersattes av Peugeot 507. 407 lyckades lämna ett märke under sin livstid, särskilt eftersom många ansåg att den var en av de bästa bilarna i sin respektive klass, som ligger mellan den genomsnittliga ekonomiska ”billiga” sedansen och den mycket dyrare och mer avancerade marknaden för ledarbilar.

I den här artikeln kommer vi att lista de vanligaste problemen med Peugeot 407 och berätta vad du ska se upp för. Dessa inkluderar problem med servostyrningssystemet, elektriska problem, upphängningsproblem, motorproblem och transmissionsproblem.

Underhållsmässigt krävde 407 egentligen aldrig särskilt mycket, vilket delvis är anledningen till att den var ganska framgångsrik. Ett av de problem som man har med att äga en dyr stor lyxsedan är ofta förknippat med driftskostnader som verkligen blir uppenbara när bilen inte längre omfattas av garantin.

Peugeot 407 lyckades undvika en del av dessa höga kostnader tack vare att den förlitade sig på delar som används i hela märkets katalog, men inte för mycket för att det ska bli uppenbart. På det hela taget är Peugeot 407 nu en relativt populär begagnad sedan, men dess ålder börjar sakta ta ut sin rätt eftersom de första modellerna nu är nästan 20 år gamla.

Problem med servostyrning

Servostyrningen på 407 är känd för att drabbas av en mängd olika problem, som att låsa sig själv på plats eller helt misslyckas. De vanligaste problemen med servostyrningen är att ratten är stel eller att ratten blir alldeles för varm att röra vid. Peugeot kallar detta system för EPAS-systemet.

  Vanliga problem med Peugeot 307

Om du stöter på dessa problem är det bästa du kan göra att byta ut det nämnda EPAS-systemet och allt bör bli bra. Detta är inte den typ av problem som du bör ignorera och tack och lov inträffar de inte flera gånger under en bils livslängd.

Elektriska problem

Vissa kanske säger att det hör till nöjet att uppleva elektriska problem med äldre Peugeot-modeller, men det är helt enkelt inte sant eftersom vissa är raka motsatsen, otroligt irriterande. Till exempel är torkarna benägna att gå sönder på grund av ett elektriskt problem med vindrutetorkarmotorerna som är kända för att degraderas snabbt.

Den elektriska rullgardinen på soltaket har en tendens att gå sönder och vägrar att öppna eller stänga. Varningslampan för sidoblinkern kan också tändas och det brukar tyda på vissa sensor- eller ledningsfel. Slutligen kan äldre modeller få problem med centrallåsningen av dörrarna, utebelysning som inte fungerar eller problem med ljudsystemet.

Problem med fjädringen

Peugeot 407 är inte heller fri från upphängningsrelaterade system. Framhjulens lager är särskilt anmärkningsvärda eftersom de kan gå sönder några gånger under bilens livslängd. Dessa måste bytas ut och det enklaste sättet att se det är om du hör mekaniska ljud från framhjulen under körning.

De övre främre upphängningslederna är utsatta för ökad friktion vilket kan få dem att knarra. Detta beror på bristande smörjning och bör åtgärdas omedelbart om du inte vill att allvarliga problem ska uppstå. Fjädringssträngarna kan orsaka ojämnt däckslitage på ett gäng av dessa, men det beror främst på felaktigt långsiktigt underhåll.

  Vanliga problem med Peugeot 206

Motorproblem

1.6L HDi-dieselmotorn i 407 är känd för att få vissa problem med turboaggregatet som tenderar att åtföljas av konstiga visslande ljud. Detta pekar vanligtvis på en läcka någonstans i systemet, förmodligen på grund av sprickor i insugningsröret. Även om detta kan repareras med industriellt lim är det bäst att byta ut det för långsiktighetens skull.

EGR-ventilen kan också gå sönder och det brukar leda till att din bil blir trög, minskar bränsleeffektiviteten och även ökad bränslelukt i och runt bilen. För att lösa problemet måste EGR-ventilen bytas ut.

Problem med växellådan

Till råga på allt kommer vi också att lista vissa utrustningsrelaterade problem också. 407 finns antingen med manuell eller automatisk växellåda, som båda ibland kan gå sönder. Den manuella drabbas av kopplingsrelaterade problem på grund av lösa kablar. Om pedalen blir stel kommer den troligen att gå sönder och måste bytas ut.

Den automatiska växellådan kan leda till att bilen övergår till halt läge. Det visar sig att detta problem vanligtvis leder till magnetventiler.

FAQ-avsnittet

Ska jag köpa en Peugeot 407?

Om du är intresserad av en ganska stor, bekväm, men inte alltför dyr familjeledare är 407:an något för dig. Det är en bil som erbjuder mer än tillräckligt med utrymme för en familj, men som också kan användas i affärssyfte. Den kan vara för stor för vissa i staden, men den känner sig hemma på motorvägen, oavsett vilka preferenser du har.

  Är Peugeot Rifter en bra bil?

Nackdelarna är att den inte är lika posh som vissa tyska executive sedans är och att designen inte skriker autenticitet så mycket. Slutligen har Peugeot-märket aldrig varit förknippat med sedans till att börja med.

Är Peugeot 407 en pålitlig bil?

Peugeot 407 är verkligen en mycket pålitlig bil, det finns många människor där ute som lyckats äga dessa i årtionden utan att uppleva större problem. HDi-dieselmodellerna kan hålla i hundratusentals mil utan problem om de hålls i rätt skick.

På det hela taget är världen fylld av missbrukade Peugeot-modeller som inte har skötts ordentligt. Detta ger ofta Peugeot ett dåligt rykte i tillförlitlighetssegmentet, men det är inte precis fallet eftersom Peugeot faktiskt tillverkar tillförlitliga bilar (vilket man kan se med de nyaste Peugeot-modellerna).

Varför har Peugeot avvecklat Peugeot 407?

Peugeot upphörde aldrig riktigt med sin stora sedan, utan döpte om den till Peugeot 507 som efterföljdes av Peugeot 508 som fortfarande finns att köpa. Peugeots namnstruktur är lite annorlunda jämfört med de flesta andra märken eftersom Peugeot gärna introducerar nya modeller med helt nya namn.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts