Vanliga problem med Mercedes S550

Mercedes S-klass är ett flaggskepp från Mercedes som syftar till att tillfredsställa dem som vill ha den lyxigaste limousinen som är lika imponerande att köra som att bli körd i. S-klassen började först 1972 med W116-generationen och den senaste är W223 som kom ut förra året.

S-klassvarianten S550 är en modell med högre specifikationer som kommer med en 8-cylindrig motor och den första S550 introducerades för modellåret 2007, W221. Den andra generationen av S550 introducerades 2014 med modellbeteckningen W222. Den nuvarande W223 erbjuds inte i en S550-variant.

Den första generationen av 2007 års S550 erbjuder en 4,7L V8 som är relativt pålitlig, men W221 S550 är känd för att ha problem med hjälpbatterier, luftfjädring och elektronikproblem i växellådan. Andra generationens W222 S550 är mest känd för potentiella elektriska problem och problem med styrsystemet.

På det hela taget är S550 en relativt pålitlig S-klassvariant, men den kostar en hel del pengar att underhålla eftersom den är utrustad med alla möjliga komplexa tekniker och funktioner. Om du är på marknaden för en S550 är både den första och den andra generationen anständiga i sin faceliftade form.

Problem med extrabatteriet – W221

S-klass W221 levereras med två batterier. Det första används för att driva motorn medan det andra används för att driva all inredningselektronik inklusive växellådan. Mercedes bestämde sig för att göra detta så att du kan parkera bilen även om huvudbatteriet dör, men problemet uppstår om ditt extrabatteri dör först.

  Vilken Mercedes-motor låter som en Pagani?

Detta är ett ganska vanligt problem för W221, men det kan lätt lösas genom att helt enkelt byta ut batteriet i sinom tid. De flesta mekaniker föreslår att du ska byta batteriet var 100 000 miles eller vart sjunde år, vilket innebär att detta mer eller mindre är en uppgift som man bara behöver göra en gång i livet. Att byta batteriet är också relativt enkelt eftersom det ligger bakom baksätet.

Problem med luftfjädring – W221

W221 S550s är utrustad med en smart Mercedes AIRMATIC-luftfjädring som ger en otroligt bekväm körning, men den är ibland benägen att orsaka problem, särskilt om den inte underhålls korrekt. Luftkompressorn är känd för att gå sönder efter ett tag vilket resulterar i att fjädringen inte genererar tillräckligt tryck för att lyfta upp bilen.

Ett annat potentiellt problem med luftfjädringen som finns på W221 är luftfjädringens krockkudde som också är känd för att gå sönder efter ungefär 100 000 mil. AIRMATIC som finns på W221 är mycket bättre än det system som finns på W220, men du måste underhålla det om du vill att det ska fungera tillfredsställande hela tiden.

Problem med elektronik i växellådan – W221

W221 före facelift är generellt sett inte lika tillförlitlig som versionen efter facelift och den 722.9 7-växlade automatlådan är ett perfekt exempel på detta. W221 före facelift använde sig av en felaktig växelstyrningsenhet som var känd för att gå sönder och det gjorde även ledarplattan och styrenheten.

  Mercedes-Benz SL500 Problemer

Detta problem resulterar vanligtvis i att bilen sätts i ett halt läge vilket innebär att bilen kan köra upp till hastigheter på några kilometer i timmen.

Elektriska problem – W222

S-klass W222 anses vara en av de bästa S-klassmodellerna genom tiderna och den ser fortfarande ut och känns helt ny, särskilt modellen efter faceliftet. Ingen bil är dock utan fel och det är precis samma historia för W222.

W222 S550 är känd för att blinka olika varningslampor på instrumentbrädan på grund av slitna sensorer som sällan beror på ett legitimt problem. W222 är en extremt komplex bil och problem som dessa är relativt vanliga.

Problem med styrsystemet – W222

Styrsystemet på W222 är känt för att vara pålitligt för det mesta, men när det börjar orsaka problem kan dessa problem bli ganska problematiska. Några ägare klagade på att deras W222 S550 gör slipande ljud när de styr och problemen pekades senare ut till styrkopplingen och gummibälgen.

Servostyrning är också känd för att ibland orsaka problem och bilen kommer troligen att blinka med en varningslampa på instrumentbrädan om det verkligen är fallet.

FAQ-avsnittet

Är W222 S-klass bättre än W221 S-klass?

W222 S-klass är verkligen bättre än W221 eftersom den introducerade S-klassen i framtiden genom att införliva en instrumentpanel med dubbla bredskärmar som nu är vanlig även på Mercedes modeller i instegsnivå. W222 S-klass satte verkligen standarden för alla andra Mercedes-modeller i näringskedjan.

W221 är också en fantastisk bil, särskilt versionen efter faceliftet, men den kan helt enkelt inte mäta sig med W222 när det gäller lyx, komfort, teknik eller övergripande design och önskvärdhet.

  Range Rover vs. Mercedes: Tillförlitlighet

Är S550 den bästa varianten av Mercedes S-klass?

S550 klassas som en S-klassmodell på högre mellannivå som balanserar prestanda, komfort och underhållskostnader perfekt. S600 V12-modellen är förvisso smidigare och mer åtråvärd, men den kostar mycket mer pengar att köra och underhålla. Den förbrukar mer bränsle och är dyrare.

S500-modellen och lägre är verkligen riktiga S-klassmodeller, men de erbjuder mindre motorer som inte är lika kraftfulla som den motor som finns i S550. Som sådan kan S550 lika gärna vara den bästa S-klassmodellen du kan köpa.

Är S-klassen en referensmodell för en fullstor lyxsedan?

Den tyska lyxtrion Mercedes, BMW och Audi fortsätter att konkurrera om den bästa produkten i varje segment där ute. Segmentet för fullstora sedaner kännetecknas av S-klassen, men Audi tillverkar den underbara A8 och BMW tillverkar den lika underbara BMW 7-serien.

Dessa kan byta slag i flera dagar, men W223 S-klass är den nyaste bilen i gänget och är för närvarande den bästa av trion. S-klassen tenderar verkligen att sätta standarden för segmentet fullstora lyxsedaner och det är ganska uppenbart eftersom Audi och BMW alltid försöker komma ikapp när det gäller försäljning.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts