Vanliga problem med Mercedes E320

W210 Mercedes E320 introducerades för första gången 1996 och Mercedes kom med en ny W211 E320-modell som tillverkades mellan 2003 och 2009. Efter detta ersattes E320-märket med E350 för W212-modellen och den sköts in i en dyrare kategori.

W210 E320 är känd för att lida av upphängningsproblem, problem med motorkylning och elektriska problem. Alla dessa är vanliga nuförtiden eftersom W210 E320 är en ganska gammal bil. Många tror att E320 kan hålla i hundratusentals mil, men bara om du underhåller den outtröttligt eftersom den inte är lika pålitlig som Mercedes 1980-talsbilar.

W211 E320 verkar vara lite mindre problematisk och folk tror också att den också lätt kan hålla i hundratusentals mil utan några större översyner. Det verkar dock som om W211 E320 faktiskt är mycket mer problematisk.

De vanligaste problemen med W211 E320 är bland annat problem med bränslesystemet, elektriska problem och problem med krockkuddar. Allt som allt kan dessa faktiskt hålla länge, men de är inte de mest pålitliga Mercedes E-Klass-modellerna genom tiderna, tvärtom.

W210 E320 problem med upphängning

Det vanligaste problemet med W210 E320 beror på problem med de främre spiralfjädrarna. Många ägare rapporterade att de främre spiralfjädrarna faktiskt var benägna att gå sönder vilket resulterade i att bilen plötsligt tappade i höjd, även vid körning i relativt höga hastigheter.

Detta problem kan lätt identifieras om bilen börjar glida åt det ena eller andra hållet. Det är ett riktigt allvarligt problem som kan leda till katastrofala konsekvenser. Problem som dessa kan göra bilen orolig, vilket i slutändan kan leda till att bilen helt förlorar kontrollen. Sammantaget bör du se till att inspektera spolarna på alla W210-modeller, oavsett modellbeteckning.

  Är Mercedes Benz-delar dyra?

W210 E320 motorproblem

Vattenpumpsproblem, överdriven oljeförbrukning, problem med motorremmar och remskivor är vanliga för W210 E320-modeller. Alla dessa problem måste åtgärdas så fort som möjligt eftersom de kan leda till dyra reparationer eller till och med till en komplett ombyggnad eller byte av motorn.

Detta är en stor utgift och många W210 E320-modeller har dragits tillbaka på grund av dem. Harmoniska balanseringen är också ett relativt vanligt problem med W210 och det kan lätt märkas om du plötsligt börjar förlora kraft. Reparationer som dessa kan lätt kosta uppåt 2 000 dollar vilket är otroligt stressigt att uppleva.

W210 E320 elektriska problem

W210 E320 är en ganska gammal bil nu vilket innebär att E320 lider av klassisk gammal biltrötthet. Detta leder också ofta till en myriad av elektriska problem som inkluderar att elektriska fönsterrutor går sönder, långsamma eller icke-responsiva soltaksmekanismer eller felaktig yttre belysning.

El-låsen är också benägna att drabbas av liknande problem och det gäller även många av bilens tillbehör, t.ex. kupélampor och A/C-omkopplare.

W211 E320 problem med bränslesystemet

W211 E320 är känd för att ha många bränslesystemrelaterade problem som till exempel en stark bensinlukt som tränger in i bilen. Dessa orsakas vanligen av många bränsleläckor som i vissa fall kan sluta katastrofalt. Många E320-ägare klagade på att bränsletanken i W211 E320 läckte bränsle under baksätet.

Mercedes utfärdade till och med en landsomfattande återkallelse 2005 på grund av alla dessa bränsleläckage och många E320-modeller ute i världen drabbas fortfarande av dessa.

  De mest sällsynta Mercedes Benz-modellerna

W211 E320 elektriska problem

W211 E320 är också känd för att drabbas av många elektriska problem som batteri- och generatorproblem, problem med instrumentpanelen, problem med kablar i bagageutrymmet och problem med krockkuddsensorerna, särskilt för det främre passagerarsätet.

Problem som dessa kan vanligtvis lösas ganska enkelt, men många potentiella elektriska problem tenderar att plåga dessa modeller.

W211 E320 problem med krockkuddar

Airbag-sensorerna som finns i W211 E320 är kända för att orsaka problem från tid till annan. Men även airbaggens på- och avbrytare är problematisk och W211:s airbagutlösarsensorer är också kända för att ibland utlösa airbagen utan någon rimlig orsak.

Några ägare klagade över att passagerarens krockkudde utlöstes när man körde över ett aggressivt potthål. Detta är uppenbarligen en stor säkerhetsrisk vilket innebär att du bör inspektera dina krockkuddar när du tar bilen på service.

FAQ-avsnittet

Är Mercedes E320 en säker bil?

Mercedes E320 är inte världens säkraste bil, både för att den är gammal och för att den har många potentiellt katastrofala konstruktionsfel, t.ex. frontspiraler, krockkuddar och bränsleläckage. Alla dessa kan leda till dödliga konsekvenser, och det är bättre att undvika E320 om alla dessa system inte åtgärdas på ett adekvat sätt.

Både W210 och W211 är relativt gamla, vilket innebär att de inte drar nytta av de senaste aktiva mjukvarusäkerhetsfunktionerna. De kommer inte ens med en backkamera eftersom dessa först introducerades några år efter att W211 upphörde att tillverkas.

  Vanliga problem med Mercedes W123

Är W211 bättre än W210?

I en perfekt värld är W211 en bättre bil, men båda är benägna att ha problem så det beror alltid på de två specifika bilarna du tittar på. Antalet mil på vägmätaren spelar en stor roll, men många av de problem som tas upp i den här artikeln är kända för att inträffa med både exemplar med låg och hög körsträcka.

På det hela taget är W211 verkligen en mer avancerad bil, men du bör fokusera på W212 eftersom det är en modernare och säkrare bil överlag.

Är gamla Mercedesbilar tillförlitliga?

1980-talets Mercedesbilar är ofta kända för att vara de mest tillförlitliga bilarna som någonsin byggts, och det är ett faktum. Tidiga 1990-talets Mercedes-modeller är också överlägset pålitliga, men senare 1990-talsmodeller är några av de sämsta Mercedes-modellerna som någonsin tillverkats. Fram till denna tidpunkt var Mercedes inriktad på att tillverka de bästa bilarna på planeten, oavsett kostnad.

Efter 1990-talet började Mercedes fokusera på andra prioriteringar, och detta är ganska uppenbart så fort man tar en titt på W220 S-klass som var dåtidens flaggskepp Mercedes men som nu anses vara en av de sämsta Mercedesbilarna genom tiderna.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts