Hyundai i30 presenterades för första gången 2007 och har tillverkats kontinuerligt sedan dess. i30 finns antingen som en 2-dörrars hatchback, en 5-dörrars hatchback, en 5-dörrars kombi eller en 5-dörrars liftback. Det är en kompakt familjebil som försöker kombinera alla fördelar som du förväntar dig att få från en konkurrenskraftig hatchback till ett pris som inte kommer att spränga din bank.
Hyundai är också ett av de märken som är kända för att göra pålitliga och långlivade bilar som inte kostar för mycket pengar när det gäller driftskostnader och reparationer. Tack och lov är i30 exakt en sådan bil och det är därför den lyckas bli så framgångsrik. I den här artikeln kommer vi att diskutera de vanligaste problemen med Hyundai i30.
Dessa inkluderar problem med bilens elektriska system och tillbehör, problem med trim och utrustning, problem med handbromsen, problem med bilens säkerhetssystem och problem med bilens växellåda. Alla dessa kan hanteras relativt enkelt, vilket verkligen är bra, men om du ignorerar dem kan de bli betydligt värre med tiden.
På det hela taget är Hyundai i30 en riktigt bra bil eftersom den verkligen kombinerar allt du vill ha från en hatchback. Visst, det är inte en särskilt lyxig bil, men det är att vänta med tanke på priset.
Hyundai i30 – Elektriska problem
Många Hyundai-modeller är kända för att lida av en mängd elektriska problem och i30 är ingen skillnad. Dessa inkluderar saker som ett misslyckat radiosystem som kämpar för att hitta en signal. Hyundai kommer att reparera din radio under garantin, men bara om den är upp till tre år gammal. A/C är också en känd felpunkt med i30 eftersom kondensatorn kan gå sönder relativt ofta.
Andra problem är bland annat problematisk yttre belysning, problem med torkarna, problem med de elektriska fönsterrutorna och eventuella problem med låsen. På det hela taget kommer dessa problem inte att påverka bilens användbarhet, men de är ändå stressande.
Hyundai i30 – Problem med utrustning och trimning
Det verkar som om i30 också tenderar att drabbas av vissa utrustnings- och trimrelaterade problem, till exempel problem med soltaket som vägrar att antingen öppna eller stänga sig självt. Det enda sättet att åtgärda detta effektivt är att byta ut soltakets motor, vilket inte är helt prisvärt. Andra utrustningsproblem inkluderar potentiella problem med säkerhetsbältena.
Trim-relaterade problem är förknippade med accelererande slitage av interiören, särskilt med ratten som kan skala av sig själv riktigt snabbt. Färgglada interiörer är kända för att missfärgas med tiden, särskilt om de ofta utsätts för solen.
Hyundai i30 – Problem med handbromsen
Många Hyundai i30-ägare fortsätter att rapportera att äldre i30-modeller ofta har problem med handbromsen, närmare bestämt en handbroms som fastnar. Hyundai återkallade till och med i30 för cirka 10 år sedan på grund av detta problem, men det finns många modeller där ute som fortfarande upplever dessa problem.
Det verkar som om problemet är förknippat med handbromskopplingar som måste bytas ut. Annars är det troligt att problemet kommer att kvarstå.
Hyundai i30 – Problem med bilens säkerhetssystem
Hyundai i30 är inte en särskilt ny bil och inte heller en särskilt lyxig bil. Det betyder att den inte får allt som du skulle hitta i något som en Mercedes eller BMW. Men du skulle ändå bli förvånad över hur många säkerhetssystem som finns i äldre i30-modeller. Även om det faktiskt är en bra sak är många av dessa problematiska.
Ägare har uppgett att i30 tenderar att dra åt antingen vänster eller höger och det verkar som om detta problem är förknippat med lane assist-funktionen. Problemet förvärras ytterligare av att du inte kan stänga av den till 100 procent.
Hyundai i30 – Överföringsproblem
I30 finns som både manuell och automatisk växellåda beroende på motor, utrustning och marknad. Äldre i30-modeller med automatisk växellåda är kända för att vara ryckiga, särskilt från stillastående. Av någon anledning är diesel i30-modeller med automatlåda de sämsta av alla, och Storbritannien är det land som har flest rapporter om transmissionsrelaterade rapporter om dieselmodeller.
Hyundai vill gärna tro att dessa är normala, men det är de sällan någonsin. Om din i30 är hård eller om det ibland tar alldeles för lång tid att växla bör du ta med den till en återförsäljare för en inspektion. Problem som dessa tenderar att förknippas med brist på transmissionsolja, vilket är en känd tyst transmissionsdödare.
FAQ-avdelning
Ska jag köpa en Hyundai i30?
Om du vill ha en liten, praktisk, billig att köra och relativt välutrustad familjebil är i30 verkligen ett riktigt bra val. De flesta ägare brukar säga att i30 är lätt att leva med eftersom den också är riktigt pålitlig och därför sällan drabbas av några allvarliga problem. Det betyder att om du tar hand om den kommer den att hålla länge om du tar hand om den.
Om du däremot är van vid att leva med lyxiga bilar är i30 inte en bil för dig. Även om den får intressanta funktioner och utrustningsdetaljer kommer det inte att tillfredsställa lyxbilsentusiaster.
Hur länge kan en Hyundai i30 hålla?
Det är nästan omöjligt att förutsäga hur länge en bil kan hålla eftersom det helt enkelt finns för många variabler och faktorer som påverkar det. Men om du tar hand om bilen och gör alla nödvändiga underhållstjänster bör du klara dig i minst 200 000 mil.
Var du kör bilen spelar också en stor roll eftersom stadsmiljöer med dålig vägkvalitet är kända för att påskynda en bils död.
Gör Hyundai fortfarande i30?
Hyundai slutade erbjuda i30 för den nordamerikanska marknaden redan 2020. Hyundai bestämmer sig för att sluta tillverka i30 och fokusera på segmenten kompakta crossover- och SUV-bilar eftersom det är dessa som de flesta är intresserade av att köpa.
De europeiska marknaderna får dock fortfarande i30, och några andra marknader runt om i världen där hatchbacks fortfarande är tillräckligt populära.