Vanliga problem med BMW X6 M

BMW X6 M problem & fel

BMW X6 M är utan tvekan en av de bäst presterande bilarna i sin klass. Den är också elegant med förstklassiga funktioner och den senaste biltekniken. Oavsett detta har den här bilen också flera problem som intresserade köpare bör bekanta sig med. Men vilka är de vanligaste problemen med BMW X6 M?

Vanliga problem med BMW X6 M är överdriven oljeförbrukning, elektriska problem, problem med stavlager, problem med elektrisk handbroms, felaktiga VANOS-solenoider, slitna tändstift och tändspolar samt felaktig EGR, överhettning av motorn och defekt hydraulisk enhet i bromssystemet.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW X6 M?

Elektriska problem

Ett vanligt problem som användare av BMW X6 M upplever är elektriska problem. Några av de tjatande elektriska problemen är kopplade till batteriets livslängd, start av bilen, elektriska varningslampor, navigatorn och problem med luftkonditioneringen. Observera att de flesta av dessa problem kan åtgärdas av en professionell mekaniker.

Överdriven oljeförbrukning

Ett annat vanligt problem som användare av BMW X6 M ställs inför är överdriven oljeförbrukning. BMW X6 M är utrustad med BMW S63-motorn som förbrukar mycket olja. Detta beror delvis på hot-V-designen där turbon ligger inom motorens V. I egentlig mening är detta inget problem men något som BMW X6 M-användare bör vara beredda att hantera.

Problem med kugellager

Problem med kugglager är mycket vanliga på BMW X6 M. Eftersom den här delen används överdrivet mycket på denna lyxiga SUV kan du räkna med att den slits ut snabbare. Icke desto mindre börjar de flesta problem med stånglager på grund av bristande oljebefattning eller användning av olja av dålig kvalitet. Ett av de vanligaste tecknen på dåliga stavlager är en stavknock. Byt ut alla 16-stavlager för att åtgärda problemet.

  Har BMW:s reservdäck?

Problem med elektrisk handbroms

Om du har problem med att lossa handbromsen på din BMW X6 M är chansen stor att du har fått ett felande handbromsställdon. Detta orsakas normalt av ett programvarufel. Därför måste du uppdatera programvaran för att åtgärda problemet.

Felaktiga VANOS-solenoider

VANOS Solenoidproblem är ganska svårt att undvika på BMW-modeller. BMW X6 M är inget undantag. Eftersom VANOS-solenoiderna fungerar genom att olja strömmar genom dem tar de mycket stryk med tiden. Som ett resultat bildas oljeavlagringar på VANOS Solenoids och börjar orsaka problem med smidig funktion.

Tecken på dåliga VANOS-solenoider är effektförlust, limp mode, grov tomgång och motorfelkoder. Se till att inspektera VANOS-solenoiderna på din BMW X6 M när du passerat 80 000 mil. Dessutom måste du använda kvalitetsolja för att förlänga din bils livslängd.

Förslitna tändstift och tändspolar

Tändstift och tändspolar slits snabbare på BMW X6 M-modellen. Därför är detta inget problem men något som du måste ta itu med ofta. Du kan behöva byta tändstift och tändspolar var 25 000 till 40 000 mil om du vill att bilens motor ska fungera optimalt.

Överhettning av motorn

Det här problemet är vanligt i BMW X6 M-modeller som byggts efter 2014. Några av tecknen på en överhettad motor är att kontrollampan för motorn tänds, läckage från avgasrören, minskad motoreffekt, bilen luktar varmt och mycket mer. Några av de delar som du bör kontrollera och diagnostisera är defekt kylarfläkt, läckage i kylsystemet, trasig vattenpump och defekt EGR-kylare.

  BMW 6-serien Tillförlitlighet

Förlust av bromskraft eller en defekt hydraulisk enhet i bromssystemet.

Om du har svårt att få bilen att stanna helt, eller om bilen tar alldeles för lång tid på sig att stanna, är detta ett tecken på bristande bromskraft. Det är troligt att bromssystemets hydrauliska enhet har ett problem. Det här problemet är vanligt i BMW X6 M tillverkad 2020. Trots detta återkallade BMW några bilar som hade detta problem och löste problemet.

Felaktig EGR-modul

Ett annat tillverkarfel som den här bilen har är en felaktig EGR-modul. Detta problem är vanligt i de flesta BMW X6 M-modeller som tillverkats mellan 2017 och 2018. EGR-modulen (Exhaust Gas Recirculation) kan läcka och orsaka en termisk incident. Om EGR-kylaren är dålig bör den bytas ut för att undvika ytterligare skador.

FAQ

Är BMW X6 M en pålitlig bil?

Nej, BMW X6 M är inte en tillförlitlig bil. Detta beror på att de flesta tillförlitlighetsorgan ger den ett tillförlitlighetsbetyg som ligger under genomsnittet. Repairpal har till exempel betygsatt den med 2,0 av 5,0. Dessutom är den årliga reparationskostnaden för BMW X6 M cirka 1 206 dollar, vilket är långt över marknadens genomsnitt.

Efter hur många mil börjar BMW X6 M få problem?

Mindre problem börjar dyka upp på BMW X6 M-modellen redan vid 25 000 mil. Tvärtom börjar allvarligare problem dyka upp efter att ha kört 100 000 mil. Men med rätt skötsel och underhåll kommer de flesta av dessa problem inte att dyka upp och bilen kommer att prestera optimalt.

  Det bästa stället att köpa en begagnad BMW

Vad är hög körsträcka för BMW X6 M?

Om du är på marknaden för en begagnad BMW X6 M ska du överväga en bil med mindre än 100 000 mil. Detta beror på att de flesta BMW X6 M-modeller börjar få allvarliga problem efter att ha kört över 100 000 mil. Dessutom bör bilen ha en bra historik och ett ordentligt underhållsregister.

Är det dyrt att underhålla BMW X6 M?

Ja, det är ganska dyrt att underhålla BMW X6 M jämfört med de flesta av dess konkurrenter. Först och främst stöter den här bilen på flera problem. För det andra är kostnaderna för reparation och underhåll också höga. Slutligen är kostnaden för reservdelar hög, vilket innebär att du kommer att spendera mer för att få reservdelar till den här modellen.

Slutsats

BMW X6 M är en av de bästa mellanstora lyxbilarna på marknaden. Den kommer med en elegant design, kraftfull motor, avancerade funktioner och avancerad teknik. Ändå kommer den också med flera problem som intresserade köpare bör känna till.

Observera att de problem som vi har lyft fram ovan är vanliga på BMW X6 M, men att de inte påverkar alla X6 M-modeller. Så innan du köper ett visst årsmodell är det viktigt att veta vilka typer av problem du kommer att möta på vägen. Men med rätt skötsel och underhåll kommer du inte att uppleva de flesta av problemen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts