Vanliga problem med BMW M440i

BMW M440i problem & fel

BMW M440i är en elegant och kraftfull coupé. Den är också bekväm, bränslesnål och lätt att köra. Men som de flesta lyxbilar på marknaden har den också flera problem som intresserade köpare bör känna till. Så vilka är de vanligaste problemen med BMW M440i?

Vanliga problem med BMW M440i är kylvätskeförlust, defekt ventilkåpa packning, motorproblem, VANOS Solenoids problem och defekt oljefilter. Generellt sett är BMW B58 en av de mest tillförlitliga och hållbara BMW-motorerna.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW M440i?

Felaktig ventilkåpa packning

Liksom de flesta BMW-modeller är ventilkåpapackningen i BMW M440i tillverkad av gummi. Därför kommer den att slitas ut mellan 70 000 och 100 000 mil. Förutom ventilkåpspackningen är ventilkåpan tillverkad av plast, vilket innebär att den också kommer att försämras snabbare.

Några av de vanligaste problemen med en felaktig eller sliten ventilkåpapackning är låg motoroljelampa, lukt av bränd olja, rök från ventilkåpsområdet och oljeläckage på tändstiften. När ventilkåpspackningen är sliten kommer den att läcka olja. Byt ut den dåliga ventilkåpapackningen för att åtgärda problemet.

Förlust av kylvätska

Ett annat vanligt problem som BMW M440i ägare upplever är förlust av kylvätska. De flesta användare har klagat på att deras kylvätska läckte utan några större problem. Icke desto mindre är några av de saker som orsakar kylvätska läckage turboproblem, läckage från packningar och fel på vattenpumpen.

Vanliga tecken på kylvätskeförlust är överhettning av motorn, kylvätska blandad med olja, synliga läckor, felaktigt kylvätskebehållarlock och trycksatt kylare. För att åtgärda det här problemet måste du först lokalisera problemet. Och om du åtgärdar det underliggande problemet kommer du inte att få kylvätskeförlust.

  Vanliga problem med BMW 528i

VANOS-solenoiderproblem

VANOS eller variabel ventilstyrning har varit ett problem i BMW-bilar sedan den introducerades 1992. Dessutom är de flesta VANOS-problem kopplade till VANOS-solenoiderna. Några av tecknen på dåliga VANOS-solenoider är grov tomgång, dålig bränsleeffektivitet, effektförlust, motorens tvekan, VANOS-felkoder, felaktiga tändstift och felaktiga tändspolar.

Att åtgärda felaktiga eller dåliga VANOS-solenoider är en svår uppgift på grund av dess placering. Till skillnad från N54- och N55-motorerna är VANOS-solenoiderna i B58-motorn placerade på baksidan av motorn, vilket gör det svårt att komma åt dem. Därför kommer det inte bara att ta tid att ta bort de dåliga VANOS-solenoiderna och ersätta dem med bra, utan det kommer också att kosta mer.

Motorproblem

Ett vanligt motorproblem med BMW M440i är att motorn inte startar. Detta är vanligt i alla BMW-modeller. Några av orsakerna är batteriproblem, dålig generator eller dålig startmotor. Låt bilen inspekteras av en erfaren mekaniker för att lokalisera och åtgärda problemet.

Felaktigt oljefilter

Det var en överraskning att få det här problemet eftersom det inte är vanligt på de flesta BMW-modeller. BMW B58-motorn som M440i är utrustad med har ett oljefilter som är benäget att skära av i botten. När det blir defekt lämnar det därför en del av oljefiltret fast i botten av oljefilterhuset.

För att åtgärda detta problem måste du byta ut hela oljefilterhuset. Om din bil är under garanti kan du ta bilen till ett BMW-servicecenter och få den lagad. Trots detta är det viktigt att byta oljefilter vid varje oljebyte.

  Är en begagnad BMW i3 ett bra köp?

FAQ

Är BMW M440i tillförlitlig?

BMW M440i kanske är en snygg och kraftfull bil, men den är inte tillförlitlig. De flesta tillförlitlighetsbyråer ger den ett genomsnittligt betyg, vilket är rättvist men under de flesta av dess konkurrenter. BMW som varumärke har dock förbättrats genom åren när det gäller tillförlitlighet. BMW M440i rapporterar fler problem än de flesta av sina konkurrenter.

Efter hur lång tid börjar BMW M440i få problem?

Det beror på hur väl du tar hand om din bil. Som de flesta BMW:er måste tändstift och tändspolar bytas mellan 30 000 och 50 000 mil. Underlåtenhet att göra det kan leda till allvarliga problem. Men med rätt skötsel och underhåll bör den här bilen börja få allvarliga problem efter att ha nått 100 000 mil.

Vad är den höga körsträckan för BMW M440i?

Även om BMW M440i har funnits på marknaden i mindre än ett decennium kommer den med en tålig motor. Därför kan den här bilen hålla i mer än 200 000 mil om den är väl underhållen. Trots detta är det fortfarande tidigt att veta exakt hur många mil den här bilen kan köra eftersom den har funnits på marknaden i mindre än ett decennium.

Är det dyrt att underhålla BMW M440i?

Ja, det är ganska dyrt att underhålla BMW M440i. Den årliga kostnaden för att underhålla denna coupé är cirka 645 dollar, vilket är mer än branschgenomsnittet. Dessutom är kostnaden för att köpa BMW M440i reservdelar också hög. Och om du lägger till kostnaden för service kommer du att upptäcka att M440i är en av de dyraste bilarna att underhålla i sin klass.

  Bästa begagnade BMW SUV

Vilken motor är mest tillförlitlig – B58 eller N55?

Det är något utmanande att jämföra dessa två motorer. Medan B58-motorn har funnits på marknaden i några år har N55-motorn funnits på marknaden i mer än ett decennium. N55 tillverkades 2009, medan B58-motorn började tillverkas 2015 och ersatte N55-motorn.

N55 har alltså hittills rapporterat fler problem än B58. Sammantaget har N55 under de första fyra åren av deras produktion rapporterat fler problem än B58. Därför är B58 avsedd att vara mer tillförlitlig än N55-motorn.

Slutsats

Om du känner till de problem som du sannolikt kommer att möta när du skaffar BMW M440i kan du ta väl hand om din bil. BMW M440i är utrustad med B58-motorn, som fortfarande är ny men som inte har rapporterat lika många problem som N54 och N55 under sina första år.

Dessutom är de flesta problem lätta att åtgärda och inte särskilt kostsamma. Om du vill förlänga livslängden på din coupé bör du därför se till att följa BMW:s rekommenderade schemalagda underhållsservice. På det hela taget är M440i en utmärkt bil som erbjuder fantastiska prestanda, säkerhet och komfort.

VIDEO: Problem efter 6 månaders ägande av BMW M440i: Ägarbedömning efter 6 månader av ägande

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts