Vanliga problem med BMW 116i

BMW 116i Problem

BMW 116i är en del av BMW 1-serien. Denna 5-dörrars hatchback är kompakt, pålitlig, prisvärd och bränslesnål. Ändå är den också rolig att köra och lätt att hantera. Men som de flesta BMW har även denna bil olika problem som intresserade köpare bör känna till.

BMW 116i upplever flera problem som bränslepumpsfel, motorstopp, fel på vevaxelsensor, transmissionsproblem, fel på servostyrning, problem med kallstart på tomgång, bränslepumpsfel, läckande EGR-modul och mycket mer. Observera att dessa problem varierar från ett modellår BMW 116i till ett annat.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW 116i?

Bränslepumpfel

Bränslepumpsfel i BMW 116i orsakas vanligtvis av bränsleföroreningar, elektriska fel eller ålderdom. Om föroreningarna är överväldigande kommer bränslepumpen inte att fungera. Som ett resultat kan du tvingas byta ut den, vilket är ganska kostsamt men nödvändigt. Men om du schemalägger underhållsservice kan du undvika sådana kostsamma reparationer i förväg.

Fel på vevaxelsensor

Om du märker att din 116i hatchback har minskad motoreffekt, att motorn går på tomgång eller stannar, är detta en indikation på att vevaxelsensorn är felaktig eller skadad. Detta är vanligt på alla BMW-modeller med mer än 100 000 mil. Så om din 116i når 100 000 miles bör du vara redo för den här typen av reparation.

Fel på servostyrningen

BMW 116i har haft några återkallelser på grund av fel på servostyrningen. En del av bilarna hade fel på servostyrningen på grund av ett komponentfel, medan andra hade fel på servostyrningens ECU.

Motorn stannar

Förutom att vissa bilar återkallats på grund av fel på servostyrningen har andra återkallats på grund av motorstopp. Problemet låg i den elektriska ledningen som inte bara påverkade motorn utan även bilens elektriska delar.

  BMW X6 Tillförlitlighet

Läckande EGR-modul

EGR-ventilen är den viktigaste delen av EGR-systemet (avgasåtercirkulation). Om EGR-modulen är felaktig eller skadad kan den därför orsaka läckage, vilket inte bara hämmar bilen utan även kan starta en brand. Detta är mycket farligt och den defekta EGR-anläggningen bör bytas ut omedelbart.

Problem med växellådan

Transmissionsproblem är vanligt förekommande på nästan alla BMW. BMW 116i har också detta problem eftersom den har en liten bult som sitter löst i kopplingens tryckplatta. Om bultarna alltså hindrar hur tryckplattan fungerar kommer det också att påverka bilens prestanda och leda till en förlust i drivningen. Se till att skruven är åtdragen.

Problem med dörrhandtag

Ett annat vanligt problem med BMW 116i är ett dörrhandtag som inte återgår till sitt idealiska läge efter användning. Detta problem orsakas av ett dåligt handtag och en dålig spärr. Du måste ta bilen till ett servicecenter och få båda utbytta.

Men om dörren inte öppnas helt kan det handla om ett dåligt dörrlåssystem. Återigen måste du köpa ett nytt dörrlåssystem och få det dåliga utbytt.

Problem med kallstart och tomgångskörning

När du startar 116i hatchback från kyla och den inte startar är det ett tecken på att ECU:n har ett problem. Motorstyrenheten eller ICU behöver uppdateras för att fungera optimalt. Så om du inte har uppdaterat den på ett tag måste du göra det.

Kylvätskeexpansionsflaska spricka

Efter att ha kört flera mil i denna kompakta hatchback kan kylvätskans expansionsflaska spricka. Om detta händer kan motorn överhettas och leda till andra problem. Det bästa du kan göra är att byta ut den skadade kylvätskeexpansionsflaskan.

  Är det en dålig idé att köpa en begagnad BMW?

FAQ

Är BMW 116i tillförlitlig?

Ja, BMW 116i är bland de mest tillförlitliga BMW 1-serien. Endast BMW 3-serien är mer tillförlitlig. Dessutom rankas 116i normalt något över genomsnittet av de flesta tillförlitlighetsinstitut. På det hela taget är den tillförlitlig men inte den mest tillförlitliga bilen i sin klass på grund av den höga underhållskostnaden.

Är BMW 116i dyr att underhålla?

Ja, alla BMW-modeller är dyra att underhålla. Vissa modeller som 1-serien och 3-serien är dock billigare att underhålla eftersom de är mer tillförlitliga än andra BMW-serier. Trots detta är BMW 116i fortfarande dyr att underhålla eftersom både BMW servicecenter och en certifierad BMW-tekniker tar ut mycket pengar.

Förutom deras orimliga avgifter är kostnaden för att skaffa BMW:s originalutrustningsproducent också hög. På grund av detta är den totala kostnaden för att reparera och underhålla en BMW 116i hög.

Har BMW 116i många problem?

Även om BMW 116i kommer med flera problem är de inte många jämfört med bilar som BMW X5. Med det sagt är problemen ganska många och kommer att få dig att känna ett kläm på plånboken när du försöker åtgärda allt som dyker upp. För att hjälpa dig att spara pengar på lång sikt krävs rätt underhåll.

Vad är hög körsträcka för BMW 116i?

Om du förbereder dig för att köpa en begagnad BMW 116i av hög kvalitet är det mycket viktigt att kontrollera milen på instrumentbrädan. Liksom de flesta BMW 1-serie-modeller börjar 116i utveckla allvarliga problem efter att ha nått 100 000 mil. Så allt över 100 000 mil är hög körsträcka för BMW 116i. Detta innebär också fler problem och en ökad reparationskostnad.

  BMW M4 Tillförlitlighet

Hur många mil håller BMW 116i?

Det beror på ägaren. Om ägaren följer BMW:s schemalagda underhållsservice och goda körvanor kommer bilen att hålla över 150 000 mil eller till och med 200 000 mil. Men om bilen inte är väl underhållen eller om föraren har dåliga körvanor kanske bilen inte ens klarar 100 000 mil.

Slutsats

BMW 116i kan vara en trevlig subkompaktbil, men den kommer också med många problem. Några av dem är bränslepumpsfel, fel på servostyrning, läckande EGR-modul, problem med dörrhandtag, fel på vevaxelsensor och mycket mer. Observera att i takt med att din BMW lägger på sig flera mil kommer även problemen att öka.

Den bästa lösningen för att hålla de flesta av dessa problem borta är att se till att du håller dig till BMW:s schemalagda underhållsservice. Generellt sett är BMW 116i rolig att köra eftersom den kan manövrera runt i stan med stor lätthet.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts