Audi S-Tronic är en växellåda med dubbelkoppling som utvecklats inom VAG. Denna växellåda är också vanlig på andra VAG-märken som Skoda och VW och anses allmänt vara en av de bästa dubbelkopplade växellådorna som finns.
Ingen växellåda är dock felfri, vilket innebär att det alltid finns några småsaker som tenderar att orsaka problem. Om du underhåller växellådan på avsett sätt är det inte lika troligt att du kommer att uppleva dessa, men om du inte gör det kommer du med största sannolikhet att göra det. Dessa moderna dubbelkopplade växellådor är känsliga konstruktionsdelar, vilket innebär att de behöver konstant underhåll för att fungera som avsett.
De vanligaste problemen med S-Tronic-växellådan är ett fel på hydraulenheten, en bränd koppling, en felaktig växelväljarsensor, magnetfel och fel på backväxelväljaren. Vissa av dessa kräver en grundlig avskalning av växellådan för att reparera den medan andra klarar sig med endast mindre reparationer.
På det hela taget är S-Tronic verkligen en av de bäst spridda DCT-växellådorna som finns eftersom den är effektiv, sofistikerad, relativt robust och klarar av en hel del vridmoment. Om du underhåller din S-Tronic-växellåda kommer du sannolikt att ha glädje av den under en lång tid framöver.
Fel på Audi S-Tronic hydraulisk enhet
Hydraulikenheten, även kallad Mechatronic under VAG-paraplyet, ansvarar för att välja rätt växel beroende på situationen. Den kopplar också in kopplingen och övervakar växellådans prestanda i allmänhet. Om hydraulikenheten börjar orsaka problem kommer du att märka det eftersom växellådan sannolikt blir lat, ryckig eller ovillig att lägga in en växel överhuvudtaget.
Om du upplever dessa symtom bör du omedelbart sluta köra bilen eftersom det finns en stor chans att kopplingen också kommer att drabbas. Dessa följs vanligtvis av en varningslampa för ”växellådan fungerar inte” på instrumentbrädan.
Audi S-Tronic bränd koppling
Kopplingen är tyvärr en förbrukningsbar komponent vilket innebär att du måste byta ut den så småningom, oavsett vilken växellåda det handlar om. Men om växellådan inte underhållits korrekt eller om du tenderar att köra bilen på ett aggressivt sätt kommer du sannolikt att bränna kopplingen mycket tidigare.
Många ägare av äldre Audi-bilar med hög prestanda har rapporterat att kopplingen tenderar att brännas i förtid eftersom bilen inte klarar av höga vridmomenttal, särskilt om du använder startkontroll.
Audi S-Tronic defekt växelväljarsensor
En växelväljarsensor är en enhet som kommunicerar till bilens ECU att du har valt en viss växel. Den här sensorn arbetar tillsammans med andra system i bilen, till exempel tändningslåset, på så sätt att den inte tillåter att du tar ut nyckeln ur tändningen om du inte aktiverar parkeringsläget.
Men om sensorn misslyckas kommer du inte att kunna ta ut nyckeln ur tändningen även om du har lyckats koppla in parkeringsläget. Problemet här är att bilens hjärna inte är medveten om vilken växel du har valt, vilket innebär att du inte kommer att kunna köra bilen förrän detta problem är löst.
Audi S-Tronic solenoidfel
Ett av de vanligaste problemen som S-Tronic tenderar att drabbas av är en defekt solenoid. Dessa har till uppgift att kontrollera flödet av växellådsvätska och i huvudsak göra det möjligt för växellådan att fungera. Om oljan är förorenad eller om det finns för mycket eller för lite olja i växellådan kommer den sannolikt att gå sönder.
Att byta ut dessa är vanligt förekommande på många dubbelkopplade växellådor nuförtiden så du behöver inte oroa dig för att hitta rätt mekaniker för jobbet eftersom alla VAG-mekaniker kan byta ut dem utan problem.
Audi S-Tronic fel på backväxelväljaren
De flesta S-Tronic-växellådor före 2018 är kända för att utveckla ett fel med backväxelväljaren som tenderar att visa sig i oförmåga att välja backväxel. Dessa är ganska vanliga på äldre S-Tronic-växellådor medan nyare växellådor inte ofta upplever den här typen av problem, men är inte helt immuna mot dem.
Dessa fel diagnostiseras ofta felaktigt som ett mekatroniskt fel, men i verkligheten är dessa helt separata. Om det här problemet inte åtgärdas så fort som möjligt kommer det dock sannolikt att orsaka ett problem med Mechatronic också.
FAQ-avsnittet
Vilka är fördelarna med Audi S-Tronic-växellådan?
Det finns många skäl till varför Audi S-Tronic DCT-växellådan är bättre än det äldre vridmomentomvandlarsystemet. Till att börja med är den mycket mer raffinerad, vilket innebär att den växlar snabbare och att det är mindre troligt att du märker att växlarna växlas. S-Tronic är utformad för att arbeta i bakgrunden vilket innebär att det helt eliminerar behovet av att tänka på vad växellådan gör.
En DCT-växellåda möjliggör snabbare tider på 0-60 km/h och är vanligtvis bättre kontrollerad vilket innebär att den inte förbrukar mer bränsle än en manuell växellåda.
Vilka är nackdelarna med Audi S-Tronic-växellådan?
En DCT-växellåda är tyngre och känsligare jämfört med en vanlig momentomvandlare. Detta innebär att det vanligtvis kräver att du babblar den lite mer eftersom de flesta DCT-växellådor inte klarar av samma mängd vridmoment som en robust vridmomentomvandlarväxellåda.
DCT kan ibland kännas lite ryckig när du manövrerar i låga hastigheter. Slutligen är en DCT-växellåda mycket dyrare jämfört med en momentomvandlare, vilket innebär att den också kostar mer pengar att underhålla.
Är Audi S-Tronic värd det?
Ja, det är den. S-Tronic-växellådan är utformad med sofistikering och effektivitet i åtanke, vilket innebär att det är den mest avancerade Audi-växellådan hittills. S-Tronic-växellådan är också riktigt snabb att reagera vilket innebär att de är mycket bättre jämfört med en manuell växellåda eftersom de kan växla på ett ögonblick.
S-Tronic-växellådan är en nödvändighet när det gäller att uppleva hur en äkta modern Audi ska köras. Även om du är en sann manuell entusiast kommer du troligen att uppskatta S-Tronic eftersom den är så lätt att leva med på daglig basis.