Vanliga problem med Audi A5

Audi A5 problem

Audi A5 är den snyggare versionen av Audi A4 och finns som coupé, cabriolet eller 4-dörrars Sportback. Sedan lanseringen av den allra första A5 i mitten av 2000-talet har Audi lyckats sälja massor av dessa tack vare dess attraktiva styling och hatchbackbakluckan som ökar den totala kapaciteten jämfört med den vanliga A4:an.

När det gäller tillförlitlighet är A5 mer eller mindre likadan som Audi A4 eftersom dessa två delar många delar med varandra. Det betyder att A5 är en pålitlig bil bara om du underhåller den tillräckligt bra. Om du misslyckas med att göra allt regelbundet underhåll kommer den att orsaka problem så småningom.

De vanligaste Audi A5-problemen är relaterade till motorn, växellådan, elen, överdriven oljeförbrukning och problem med kylsystemet. Detta är de vanligaste problemen som A5 lider av och många av dessa är också de allvarligaste problemen som A5 lider av.

På det hela taget ska du inte låta dig avskräckas från att köpa en A5 på grund av dessa problem. Även om de är allvarliga kan de flesta av dessa förebyggas med ett lägligt och grundligt underhåll. Om du gör det kommer A5 att vara en mycket trevlig upplevelse, oavsett modellår.

Audi A5 – Motorproblem

Audi A5 levereras med ett stort antal olika motorer och de flesta av dem är bra. De allvarligaste A5-motorproblemen är relaterade till styrkedjan, vilket är ett känt gnäll med många tyska premiumbilar. Problemet här är att spännaren tenderar att slitas ut efter ett tag och om du inte tar hand om det tillräckligt snart kan det förstöra hela din motor.

  Audi S4 tillförlitlighet

Om du stöter på en varningslampa för motorstyrning på instrumentpanelen är det troligt att EGR-ventilen (återcirkulation av avgaserna) fungerar dåligt. Nyare A5-modeller har betydligt mer tillförlitliga motorer, särskilt de som tillverkats efter 2012.

Audi A5 – problem med växellådan

Det allvarligaste överföringsproblemet som A5 lider av är det som rör CVT Multitronic-växellådan. Den här växellådan anses allmänt vara den sämsta automatiska Audi-växellådan i modern tid eftersom den är känslig. Den verkliga orsaken till att dessa tenderar att fungera dåligt är att många människor underlåter att byta växellådsvätska enligt rekommendationerna.

Dessutom är växellådorna på nyare A5 kända för att ibland vara tveksamma och lata, vilket är en vanlig företeelse. Dessutom är S-Tronic dubbelkopplingslådan känd för att vara nervös vid lägre hastigheter, men det är också en vanlig företeelse. Förutom dessa är växellådan på både A4- och A5-modellerna relativt tillförlitlig.

Audi A5 – Elektriska problem

När det gäller elektriska mjukvaruproblem är äldre A5-modeller mycket värre än nyare eftersom de har tröga MMI-system som kan störa eller starta om utan någon uppenbar anledning. Dessa system, särskilt de i 2012-2016-modellerna, är gamla till att börja med, så om de blir lite långsammare verkar det som om hela systemet släpar efter betydligt.

Det som är bra är att dessa kan uppdateras eller uppdateras närhelst detta händer, och det händer på äldre A5:or. Nyare A5:or är mycket bättre men är inte helt fria från alla mjukvaruproblem.

  Är Audi Q5 eldriven?

Audi A5 – Överdriven oljeförbrukning

Det kommer inte som någon överraskning att äldre europeiska premiumbilar förbrukar mycket olja, men A5 verkar vara den som leder listan enligt många Audi-specialister. Orsaken till detta beror främst på oljeläckage som ligger runt packningen eller många av de tätningar som omger systemet.

Det är relativt vanligt att bilar med sexsiffrig körsträcka förbränner överdriven olja, men dessa problem kan inträffa mycket tidigare än så. Vissa källor uppger att många ägare behöver lägga till en kvart olja i sin A5 nästan varje månad.

Audi A5 – Problem med kylsystemet

Olja är inte den enda vätskan som tenderar att läcka från Audi A5 eftersom många ägare har uppgett problem med låga kylvätskenivåer. Dessa problem är vanliga på 3.0L TDI-modellen eftersom EGR-kylaren tenderar att gå sönder. Du kan också stöta på dessa problem med 3.2L bensinmotorerna eftersom kylvätskepumpen också tenderar att gå sönder.

Oavsett vilket, se till att regelbundet kontrollera dina kylvätskenivåer och din temperaturmätare för att inte orsaka några skador på din motor. Om du ser att temperaturmätaren stiger bör du stanna bilen och åtgärda problemet innan det är för sent.

FAQ-avsnittet

Vilken generation av Audi A5 är bäst?

Det beror på vad du värdesätter mest eftersom alla A5-generationer är fantastiska, även den allra första. Vi kan dock säga att den första generationen av A5 bleknar i jämförelse med nyare modeller, särskilt faceliftmodellen som fick en mycket attraktivare uppsättning strålkastare och välbehövliga uppfräschningar både exteriört och interiört.

  Audi vs Honda pålitlighet - vilken är bäst?

Den andra generationen av A5 kan vara den allra bästa hittills eftersom den erbjuder nästan allt som den andra generationen efter facelift erbjuder, men till ett mycket mer lättillgängligt pris.

Vilken Audi A5-kaross är bäst?

A5 finns i några olika former, en 2-dörrars coupé, en 2-dörrars cabriolet eller en 4-dörrars Sportback-modell. Den bästa av dessa tre är utan tvekan Sportback-modellen eftersom den ser bäst ut och är det mest praktiska valet.

Den 2-dörrars coupémodellen ser också bra ut, men Sportback-modellen känns mer rejäl och mer premium. Cabriolet A5 är det nischade valet av alla och försäljningssiffrorna minskar jämfört med coupé- och framför allt Sportback-versionen.

Vad är skillnaden mellan Audi A4 och A5?

Under huden är A4 och A5 identiska bilar. De använder samma motor, samma växellåda, samma inredning, samma fjädringskomponenter och en stor majoritet av alla andra mekaniska komponenter.

A5 är den snyggare versionen som också har en större baklucka. A4 erbjuder fortfarande mest utrymme när det gäller den andra sätesraden. Slutligen är A5 lite dyrare än A4.

Video: 2010 Audi A5 Review – Problem efter 150 000 mil

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts