Under det senaste decenniet har hybrider blivit något av en norm för många tillverkare som vill sänka sina allmänna koldioxidutsläpp över hela linjen, men är de verkligen ett bra köp, och är en konventionell hybrid (HEV) bättre än en plug-in-hybrid (PHEV)?
En konventionell hybrid använder ett mindre batteri tillsammans med en huvudsakligen gasmotor för att uppnå bättre MPG-resultat. Dessa typer av hybrider erbjuder sällan någon räckvidd för enbart elektrisk drift, och om de gör det är räckvidden nästan alltid försumbar.
En plug-in-hybrid däremot använder ett mycket större batteri som också kan laddas via antingen ett vanligt hemuttag eller ett kraftfullare uttag för en snabbare laddning. Dessa typer av hybrider har alltså en räckvidd som enbart är elektrisk, men de är dyrare att köpa än en konventionell hybrid.
Med detta sagt, om du kan och vill använda en plug-in hybrid för vad den är, vilket innebär att du ständigt måste koppla in den för att ladda, är en plug-in ett bättre alternativ. Om du däremot inte kan bry dig om att regelbundet koppla in en plug-in-hybrid är en konventionell hybrid troligen ett bättre alternativ.
Konventionella hybrider (HEV)
En konventionell hybrid introducerades först med den udda Honda Insight, men populariserades senare av Toyota Prius. Dessa två japanska tillverkare var de första som antog en mer hybridbilsvänlig strategi och följdes senare av resten av konsumentburkindustrin.
För att illustrera detta kommer vi att använda Toyota Prius som referens för modern HEV-teknik. Med ett utgångspris på cirka 24 000 dollar ger Toyota Prius 58 MPG i staden och 53MPG på motorvägen, vilket är ett minst sagt hyggligt resultat.
Denna konventionella hybridbil kan inte kopplas in eftersom batteriet laddas under körning. Den vanliga Prius erbjuder ett 0,75 ganska litet kWh-batteri och erbjuder därför inte möjlighet att koppla in det. Med detta sagt förlitar sig bilen huvudsakligen på förbränningsmotorn, och elmotorn finns bara där för att hjälpa till.
Plug-in-hybrider (PHEV)
Redan 1899 utformade en berömd tysk ingenjör vid namn Ferdinand Porsche ett koncept för en plug-in hybrid som kallades System Lohner-Porsche Mixte. Den första kommersiella plug-in-hybriden introducerades dock 2010 av GM och kallades Chevy Volt.
I illustrationssyfte kommer vi att använda Toyota Prius Prime som riktmärke för dagens plug-in-hybridteknik eftersom det är helt rätt att jämföra den med den vanliga Toyota Prius. Med detta sagt kostar Prius Prime så mycket som 4 000 dollar mer än den vanliga Prius.
Dessutom har Prius Prime ett batteri på 8,8 kWh som gör att Prius Prime kan köra så långt som 25 miles utan att använda en droppe bränsle. MPG-resultaten är likartade mellan de två, men med elbilsläget i åtanke sägs MPGe-resultaten för Prius Prime-modellen ligga runt 133 MPGe.
Konventionell hybrid vs plug-in-hybrid
För att kunna komma fram till en rättvis slutsats om vilken av dessa som är bättre än den andra måste vi fokusera på hur du planerar att använda en HEV/PHEV. För dem som kan koppla in en PHEV, och är villiga att göra det, kan de extra kostnader som är förknippade med en PHEV lätt återvinnas efter ett eller två år.
Plug-in-hybrider är alltså bättre än konventionella hybrider ur effektivitetssynpunkt, och det innebär att de är bättre i alla avseenden eftersom effektivitet är den viktigaste faktorn när det gäller hybridbilar. Även om de ibland kompromissar när det gäller lastutrymme eller reparationskostnader är de dyrare av en anledning.
Konventionella hybridbilar är främst avsedda för dem som inte riktigt vill bry sig om att koppla in bilen, men som också vill dra nytta av någon form av bränslebesparande teknik. De kostar mindre och är inte lika komplicerade, men många anser att de är helt meningslösa och att de inte ens borde finnas.
FAQ-avsnittet
Är en laddhybrid bättre än en elbil?
Svaret på den frågan beror också på hur du brukar använda din bil. Om du maximerar potentialen hos elmotorn i din plug-in hybrid bör du välja en EV eftersom en EV är ett överlag bättre alternativ när det gäller effektivitet och utsläpp.
Om du däremot fortfarande tycker om att vara skyddad av förbränningsmotorn bör du hålla dig till en hybrid ett tag till. Det är alltid bättre att äga en hybrid innan du överväger att hoppa över till en EV eftersom det visar dig vad du behöver göra dagligen för att njuta av en ångestfri pendling.
Vilken är den bästa plug-in hybriden på marknaden just nu?
Den bästa plug-in-hybriden i världen just nu måste vara Hyundai Ioniq eftersom den erbjuder massor av allt för ett närmande pris. Ioniq är tillräckligt bra för 50+ MPG både på motorvägen och i stan, har 7 olika utrustningsnivåer och erbjuds dessutom antingen som PHEV, HEV eller en fullvärdig EV.
Toyota Prius Prime är också en bra PHEV, och det är även Volvo XC60 Recharge. Om du vill ha en mer lyxig känsla, men ändå sportig sedan, ska du se till att kolla in BMW 330e.
Vem tillverkar de bästa elbilarna på marknaden?
De bästa elbilarna på marknaden tillverkas av Tesla eftersom Tesla specialiserar sig på elbilsmarknaden och ingen annan biltillverkare har tillgång till Teslas avancerade laddningsnätverk. Märken som Porsche, Audi och Mercedes designar och bygger elbilar av högre kvalitet och mer avancerade, men de är inte lika bekväma att använda som Teslas.
Om du kombinerar detta med den mest avancerade tekniken för autonom körning, röstigenkänning och infotainmentsystem kan man lugnt säga att alla Teslas briljerar i dessa fall. Men om laddningsmöjligheterna förbättras för fordon som inte är Tesla-bilar kan märken som Porsche eller Audi lätt slå de flesta Tesla-modeller när det gäller kvalitet och sofistikering.