Kia EV6 är en av de bästa eldrivna crossover-SUV:arna på marknaden. Den har också en utmärkt räckvidd på upp till 310 miles med ett 77,4-kWh batteripaket. Men den kommer också med flera problem, inklusive laddningsproblem., Men vilka är Kia EV6-laddningsproblemen?
Några av de vanligaste laddningsproblemen med Kia EV6 är att laddaren drar för mycket ström, laddningssystemet överhettas, bilen laddas inte och problem med nivå 2-laddning. Även om dessa problem inte är omfattande har flera ägare tagit upp dem och de flesta av dem är lätta att åtgärda.
Vilka är de vanligaste laddningsproblemen med Kia EV6?
Laddaren drar för mycket ström
Ett av de största laddningsproblemen med Kia EV6 är att laddaren drar för mycket ström. En av ägarna från Florida klagade i februari 2023 på att hans inbyggda laddningsregulator på EV6 ”drog för mycket ström från min bärbara laddare Level 2 EVSE. När min laddare är inställd på maximalt 24 ampere drar bilen 28 till 30 ampere, vilket gör att laddaren stängs av och rapporterar att en kortslutning har upptäckts. När min laddare är inställd på 40 ampere, ungefär en timme in i laddningen, drar bilen 46,6 ampere igen, vilket gör att laddaren stängs av och indikerar en kortslutning. Min uppfattning av laddningsstandarden för nivå 2 är att laddaren talar om för fordonet vilken inställning den har, och att fordonet inte ska dra mer ström än vad laddaren talar om för det.”
Eftersom laddaren drar mer ström än den borde när den används med Kia EV6, är detta ett stort säkerhetsproblem som kan orsaka brand. Observera att samma laddare inte drar för mycket ström när den används med andra elbilar. Så detta är något som ägare av EV6 bör notera.
Överhettning av laddningssystemet
Ett annat stort problem som Kia EV6-ägare har klagat på är problem med nivå 2-laddning. Förutom att laddaren drar för mycket ström har användare också uppgett att nivå 2-laddning orsakar ett fel där batterihanteringssystemet eller laddningssystemet överhettas.
Dessutom har vissa användare klagat på att de inte kunde ladda sin bil till 40 ampere eller högre med nivå 2-laddaren. En annan ägare rapporterade flera fel vid försök att ladda en 220-volts växelström med både 9 kW och 8 kW.
Om din Kia EV6 har något av ovanstående laddningsproblem bör du kontakta tillverkaren om du omfattas av garantin eller låta en professionell mekaniker inspektera din bil.
Bilen laddar inte
Detta är ett annat stort problem som Kia EV6-ägare har klagat på. Några av de saker som gör att Kia EV6 inte laddar är lösa anslutningar eller problem med laddningsanslutningen. Andra problem är fysiska skador på batteriet, problem med eluttaget och ett urladdat batteri.
Vissa användare har även klagat på att laddaren plötsligt slutade ladda på grund av en temperaturökning eller felaktiga laddningsmönster. Observera att problemet i vissa fall orsakades av en föråldrad programvaruversion. Därför löste problemet genom att uppdatera programvaran.
Eftersom det finns olika anledningar till att bilen inte laddar är det viktigt att låta en professionell mekaniker inspektera din bil. Vissa problem kan lösas genom att slå på/av bilen. Men i vissa fall kan du till och med behöva byta ut batteriet eller till och med återställa batteribrytaren.
Få mer information om problem med Kia EV6.
VANLIGA FRÅGOR
Är det en bra idé att ladda din EV6 till 100 %?
Nej, det är inte en bra idé att ladda din elbils batteri till 100 %. Det beror på att det minskar den totala livslängden för bilens batteri. En full laddning är dock bra eftersom det ger dig maximal drifttid. Därför bör du minimera batterierna vid 100% laddningstillstånd.
Om du t.ex. laddar batteriet till 100% och laddar ur det till mindre än 50% förkortas batteriets livslängd, liksom om du laddar batteriet till 80% och laddar ur det till mindre än 30%.
Vid vilken procentandel ska jag ladda min Kia EV6 och varför?
Du bör begränsa laddningen vid snabbladdare till 80 % för att bevara batteriets hälsa. Även om laddning till 100 % är bra och säkert för din bil, är det på lång sikt inte bra för ditt elbilsbatteri. Det beror på att litiumjonbatterier är mest effektiva när de arbetar i intervallet 20-80 %.
Är det okej att ladda min Kia EV6 dagligen?
Nej, det är ingen bra idé att ladda din bil dagligen. Detta beror på att naturlig nedbrytning kan ske i batteriet baserat på antalet laddningscykler som används under dess livslängd. Observera att elbilsbatteriets prestanda och hållbarhet kan försämras om laddaren används konstant.
Kan jag lämna min Kia EV6 inkopplad i en vecka?
Ja, du kan lämna din Kia EV6 inkopplad i en vecka. Ingen skada kommer att uppstå på bilen eller batteriet. Du måste dock följa anvisningarna i din instruktionsbok. Du bör dock också förstå att moderna elbilsbatterier är mycket högutvecklade och hållbara, och att lämna dem inkopplade eller urkopplade i en vecka kommer sannolikt inte att göra någon skada.
Hur lång tid tar det att ladda Kia EV6?
Alla typer av Kia EV6 kan laddas med maximalt 11 kW vid en AC-laddstation. Det innebär att det tar cirka 6 timmar att ladda en 2WD med standardutbud från 0 till 100 %. Å andra sidan tar det cirka 8 timmar att ladda 2WD-versionen med lång räckvidd, AWD-versionen med lång räckvidd och GT-versionerna.
Slutsats
Kia EV6 är en fin och rymlig kompakt crossover-SUV. Men som förväntat har den också flera problem som ägarna bör vara medvetna om. Ett av de största problemen som användarna möter är laddningsproblem. Som diskuterats ovan är de huvudsakliga laddningsproblemen med Kia EV6 att laddaren drar för mycket ström, laddningssystemet överhettas, problem med nivå 2-laddning och att bilen inte laddas.
Om din Kia EV6 har något av de laddningsproblem som vi har nämnt ovan bör du kontakta Kia eller ta din bil till en professionell mekaniker för reparation.