Peugeot startar inte – orsaker och hur man åtgärdar det

Peugeot startar inte - orsaker och hur man löser det

Peugeot är ett känt namn i Europa, vilket innebär att det är svårt att gå någonstans utan att stöta på några Peugeot-modeller. Märket har varit på uppgång de senaste åren tack vare att man har gjort snyggare och mer minnesvärda bilar och elektrifierat hela sitt sortiment. Detta har fört Peugeot till den europeiska bilmarknadens framkant och bidragit till att få in många nya kunder.

Fokus i dagens artikel kommer inte att vara hur Peugeot gör affärer, utan varför en Peugeot inte startar – orsaker och hur man åtgärdar det. Den främsta orsaken till att en Peugeot inte startar beror på att batteriet antingen är svagt, helt urladdat eller har korrosion ovanpå batteripolerna som blockerar valutan från att driva bilen.

En annan lika vanlig orsak är förknippad med en trasig generator som går hand i hand med ett dött batteri. Startmotorn används för att starta upp motorn vilket innebär att om du inte kan höra något startande är det troligen startmotorn som är skyldig. Eftersom alla nya Peugeot-modeller har nyckelknippor i stället för nycklar ska du kontrollera batteritillståndet i nyckelknippan eftersom detta också kan orsaka att bilen inte vill starta.

Säkringsboxen och tändstiften är i stort sett samma historia men är inte lika vanliga som de orsaker som nämns ovan. Slutligen måste vi också tala om igensatta bränslefilter och defekta bränslepumpar som är sällsynta men som tenderar att inträffa.

Batterifrågor

I praktiskt taget alla bilar nuförtiden används ett 12-voltsbatteri för att driva bilen och för att driva vissa av bilens tillbehör när man är på väg. Om batteriet är dött får du ingen ström, vilket innebär att ingen av dina lampor och tillbehör fungerar. Det bästa du kan göra är att testa batteriet med hjälp av en multimeter.

  Allt om 2023 Peugeot 3008

Om avläsningarna säger 12-13 volt är ditt batteri bra, om det säger mindre eller mer än så är ditt batteri inte bra. Se också till att kontrollera batteripolerna för tecken på korrosion eftersom det också kommer att försvåra din förmåga att starta bilen. Se till att använda ett särskilt batterirengöringsmedel för att torka bort korrosionen från terminalerna innan du startar bilen.

Problem med generatorn och startmotorn

Alternatorn används för att ladda batteriet när man är på väg, vilket innebär att om generatorn dör kommer batteriet att bli uttömt. Det bästa du kan göra här är att starta bilen och se om generatorn verkligen laddar batteriet. Om bilen dör eller tappar strömmen helt och hållet är generatorn död och bör bytas ut.

Startmotorn har till uppgift att starta motorn, vilket innebär att om du inte kan höra något startande när du vrider på nyckeln är det startmotorn som är boven i dramat. Se därför till att byta startmotorn innan du försöker starta bilen igen.

Problem med batteriet i nyckelkniven

Alla nya Peugeot-modeller är utrustade med en nyckelknippa i stället för en vanlig bladnyckel, vilket innebär att de ofta också har nyckellös startfunktion. Ingen av dessa fungerar om batteriet i nyckelknippan är urladdat, vilket innebär att du måste byta ut det innan du försöker starta bilen.

Om du å andra sidan fortfarande har en nyckel med bladnyckel, se till att starta bilen på det sättet, för om den inte startar är det inget problem med nyckelknippan. Dessutom bör bilen ge ett varningsmeddelande om den verkligen inte kan bekräfta att nyckeln finns i bilen.

  Allt om nya Peugeot-modeller 2023

Säkringslåda och tändstift

Säkringslådan har till uppgift att skydda bilen från kortslutningar och överbelastning av el, vilket innebär att när/om bilen upplever en strömtopp kommer en säkring att brinna och göra systemet obrukbart tills du byter ut den brända säkringen mot en ny.

Tändstiften är inte vanligtvis en orsak till att en bil inte startar, men de kan vara det om tändstiftet lossnar eller bränns. Dessa leder oftare till felstötningar, men om mer än ett tändstift är rostat blockerar det dig från att starta bilen helt och hållet.

Bränslesystemproblem

Slutligen måste vi också prata om problem med bränslesystemet, vilket inkluderar igensatta bränslefilter och en felaktig bränslepump. Om bränslefiltret blir igensatt blockerar det passagen från tanken till motorn och bilen kommer inte att kunna ge någon kraft.

Om bränslepumpen å andra sidan är död kommer bilen inte att kunna leverera något bränsle till motorn och därmed kommer bilen inte att starta. Visserligen är dessa orsaker inte alls lika vanliga som de tre första, men de inträffar ibland.

FAQ-avsnittet

Hur mycket kostar ett nytt Peugeot-batteri?

Du kan räkna med att betala mellan 100 och 200 euro för ett helt nytt 12-volts Peugeot-batteri, vilket är någonstans inom ramen för det normala. Se dock till att kontrollera om din bil fortfarande är under garanti eftersom batteriet brukar omfattas av garantin om det dör ut för snabbt.

  Allt om nya Peugeot-modeller 2023

Oavsett vad det är, se alltid till att ersätta batteriet med exakt samma typ av batteri, annars kommer du att få allvarligare problem.

Hur länge kan ett Peugeot-batteri hålla?

Ett Peugeot-batteri skiljer sig inte från ett vanligt bilbatteri, vilket innebär att det bör kunna hålla i ungefär fem år om allt är som det ska. När du närmar dig ett dött batteri är det alltid bättre att byta ut det omedelbart och inte vänta tills det dör helt och hållet eftersom det kan orsaka fler problem med bilen.

Har Peugeot elbilar 12-voltsbatterier?

Ja, Peugeot EV-bilar har ett vanligt 12-voltsbatteri som används för att starta bilen och för att driva dess tillbehör. Elbilar har ingen generator eftersom batteriet laddas via en likströmsomvandlare.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts