Mercedes 300d tillförlitlighet – är det en pålitlig begagnad bil?

Mercedes 300d tillförlitlighet - är det en pålitlig begagnad bil?

Mercedes 300d (W123) är en tysk sedan som tillverkades mellan 1976-1986, och sedan dess har denna Merc nått något av en kultstatus. När den kom ut var 300d så populär att du fick vänta nästan ett år innan du kunde köpa en.

När det gäller tillförlitlighet kan 300d ackumulera massor av mil, och den är ganska skottsäker om den underhålls på rätt sätt. De flesta 300d-modeller nuförtiden är försummade och många av dem har drabbats av korrosion, men om du lyckas hitta ett anständigt exemplar bör tillförlitligheten inte vara ett problem.

Mercedes 300d på 70- och 80-talet

Sedan 300d släpptes sålde Mercedes mer än 2,7 miljoner enheter innan produktionen upphörde. Bilen erbjöds i den vanligaste sedanvarianten, en coupé och en kombi. Produktionen av sedanen upphörde 1985, och kombivarianter och coupévarianter tillverkades fram till 1986.

Mercedes gjorde det annorlunda på den tiden eftersom de flesta bilar från den här eran som tillverkades av Mercedes var kända för att vara överkonstruerade och byggda för att hålla länge. På grund av detta blev 300d ett populärt val för många tyska taxibilar, och det var ganska vanligt att dessa nådde 500k eller till och med en miljon mil.

När denna bil kom ut ansåg många att den var den bästa bilen genom tiderna. Det beror på att designen på denna bil var tidlös och fortfarande anses vara en attraktiv sedan. Dessutom var bilen verkligen skottsäker, 300D kunde användas både på asfalterade och oasfalterade vägar och erbjöd en otrolig byggkvalitet.

  Går Volvos ofta sönder? Är Volvo en pålitlig bil?

Mercedes 300d dessa dagar

I dagsläget körs fortfarande många 300d:or dagligen runt om i världen. Efter att produktionen upphörde 1986 skickades många av dessa bilar till Afrika och används där än idag. I Marocko till exempel uppskattade man för några år sedan att mer än 50000 av dessa används som taxibilar.

Det är ganska uppenbart att dessa skulle köras utan ansträngning även om de flesta av bilens funktioner var lite struliga, och på grund av detta och många andra orsaker är det många av dessa numera som försummas tills de inte längre kan köras.
Men det positiva med dessa bilar är att de är ganska välkända och att det är ganska lätt för de flesta veteranmekaniker att arbeta med dessa bilar. Dessutom håller dessa bilar sakta på att bli klassiker och börjar få mer och mer uppmärksamhet, vilket förväntas ändra inställningen till dessa bilar när de blir mer sällsynta.

70- och 80-talets Mercedes kontra dagens Mercedes tillförlitlighet

Mercedesbilar från 70- och 80-talet byggdes med ett annat syfte i åtanke. På den tiden var Mercedes mest inriktad på att göra bilar som kan tåla kontinuerlig misshandel och undermåligt underhåll och ändå kunna köras felfritt.

Det var en annan tid, och Mercedes tillämpade mentaliteten ”bäst till varje pris”, vilket innebar att bilarna överkonstruerades i en grad som faktiskt inte fungerade till företagets fördel, och Mercedes tvingades ändra tillvägagångssättet till ett mer vinstorienterat produktionssätt.

  Vilka är de bästa däcken för en Mercedes E350?

På grund av detta hölls många Mercedes-modeller på 90-talet och i början av 2000-talet tillbaka i ingenjörsavdelningen och som sådana fick de en motreaktion från många olika biltidningar och liknande. De nyare bilarna kunde helt enkelt inte mäta sig med dessa äldre modeller eftersom de inte kunde nå så överlägsna resultat när det gäller tillförlitlighet.

FAQ-avdelning

Bör jag överväga att köpa en 300d W123 Mercedes?

Som sagt tidigare finns det många av dessa som fortfarande slår runt, men att hitta en i hyfsat skick är något möjligt. Som sådan verkar dessa bilar verkligen vara ett frestande förslag och bör övervägas om du är på marknaden för en sådan bil.

När det gäller körsträckan är dessa bilar inte begränsade av körsträckan som en modern Mercedes är. Men om du har möjlighet bör du definitivt söka efter en bil med lägre körsträcka.

En 300d i hyggligt skick kan kosta dig runt 15 000 dollar, och till det priset får du en ikonisk del av Mercedes historia som bara kan öka i värde med tiden.

Är beteckningen 300d endast förknippad med W123?

Genom åren har beteckningen 300d använts för många olika modeller från 70-talet fram till 90-talet. Och det var tänkt att representera en 3 liters Mercedes dieseldriven motor.

Men w123 och w124 var de mest populära modellerna med 300d-drift. Båda delade en liknande underbyggnad och de flesta tillförlitlighetsrapporter är mer eller mindre likadana. Mercedes fortsatte att använda beteckningen 300d i E-klassen som E300d fram till 1998.

  Vad betyder AMG för Mercedes?

Hur fungerar modellbeteckningen nuförtiden?

Förr i tiden var modellbeteckningen knuten till den typ av drivlina som erbjöds i den specifika modellen. En E500 4 Matic var till exempel en 5,0-liters bensindriven fyrhjulsdriven E-klass.

På så sätt lyckades Mercedes förmedla budskapet om olika typer av drivlinor till kunderna. Men eftersom dagens motorer förändras dramatiskt är sådana beteckningar inte lika sanna som de en gång var.

En E63 AMG var en E-klass med en 6,2-liters V8-modell från AMG. Numera erbjuds E63 med en 4,0 liters V8. Samma sak händer inom hela bilindustrin. Porsche har till exempel skapat en stark varumärkesimage för sin 911 Turbo S som den bästa 911:an med en turboladdad motor.

Och Porsche släppte nyligen Taycan, och toppmodellen Taycan kallas Taycan Turbo S. En sådan namngivning är inte vettig, eftersom Taycan Turbo S är en elbil, och elbilar har inga motorer med tvångsinduktion.

På grund av detta ändrar många bilföretag namnstrukturen för sina modeller och knyter dem till andra aspekter snarare än till drivlinan. Ett sådant företag är Audi, som ändrat sin modellbeteckning för att knyta an till effekten av specifika motorer, vilket är mer meningsfullt även på EV-avdelningen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts