Hur ofta behöver Teslas servas?

Tesla tillverkar helt elektriska bilar, vilket innebär att de inte behöver standardunderhåll som oljebyte, byte av bränslefilter eller tändstift. Men precis som alla bilar behöver Tesla ändå rätt underhåll för att fungera smidigt. Så hur ofta måste Teslas servas?

Tesla har ingen särskild tidsram för service. I stället rekommenderar Tesla att du servar din bil vid behov. Därför kan tiden och kostnaden för att underhålla din bil variera från ett år till ett annat. Oavsett detta behöver vissa serviceunderhåll göras ofta och de inkluderar:

  • Tesla rekommenderar sina kunder att rotera sina bildäck var 6 250 mil, eller när skillnaden i mönsterdjup är 2/32 eller mer. Förutom att rotera däcken bör hjulen balanseras och justeras.
  • Kabinluftsfilter – Kabinluftsfiltret måste också bytas ofta eftersom det förhindrar att damm, pollen och andra partiklar kommer in i luftventilerna. Det rekommenderade bytesschemat varierar dock från en Tesla-modell till en annan. Det bör bytas vartannat år på Tesla Model 3 och Y och vart tredje år på Model S och X.
  • Test av bromsvätska – Tesla rekommenderar kunderna att testa bromsvätskan vartannat år och byta den vid behov.
  • HEPA-filter (High-efficiency particulate air) – om din Tesla-modell levereras med ett HEPA-filter bör du byta ut det vartannat år.
  • Luftkonditioneringsservice – den här servicen omfattar byte av torkmedelspåsen för luftkonditionering för exceptionell effektivitet och lång livslängd för bilens luftkonditioneringssystem. Icke desto mindre bör den bytas vid olika tillfällen i olika Tesla-modeller. Den bör bytas ut efter 6 år i modell 3, efter 4 år i modell Y och efter 3 år i modell S och X.
  • Vintervård – detta gäller för personer i kalla regioner. Se till att rengöra och smörja alla bromskålar var 12:e månad eller efter 12 500 mil.
    Tidigare krävde Tesla att kunderna skulle serva sina bilar årligen. Men saker och ting förändrades efter att Tesla granskat data för hela flottan. Företaget konstaterade att dess fordon kunde klara en längre period utan regelbundet underhåll, till skillnad från konventionella ICE-bilar.
  Tesla vs. Mercedes - vilken är bäst?

Detta är en av de viktigaste anledningarna till att Tesla är mer prisvärd att underhålla än traditionella bensindrivna fordon. Så länge du ser till att de ovan rekommenderade serviceunderhållen utförs bör din Tesla gnugga bra och effektivt.

Dessutom behöver förarna inte gå på inspektion på servicecentret, eftersom Tesla owners App håller koll på de olika tidsgränserna för dessa delar och låter förarna veta när de ska planera för service.

Vad kostar det vanliga serviceunderhållet på Tesla?

Eftersom Tesla är helt elektrisk finns det ett fåtal rörliga delar att oroa sig för som inte lätt går fel. Därför kommer kostnaden för att underhålla din Tesla under de första åren att vara mycket låg och bilen kommer inte att gå sönder så lätt. Dessutom behöver du inte oroa dig för någon standardservice som tidigare lyfts fram.

Det finns dock några vanliga serviceunderhåll som du måste vara uppmärksam på årligen. Dessa inkluderar däckrotation, byte av luftfilter i kupén, torkarblad och spolning av bromssystemet. Trots detta är det viktigt att veta hur mycket du kommer att behöva spendera på dessa årliga underhållsdelar. Kostnaden för att underhålla dessa delar inkluderar:

  • Däckrotation – 35 till 100 dollar.
  • Luftfilter i kupéutrymmet – 60 till 200 dollar.
  • Torkarblad – 20 till 50 dollar.
  • Spolning av bromssystemet – 100 till 110 dollar
    N/B: Priserna varierar eftersom det beror på vilken Tesla-modell du har att göra med. Till exempel är kostnaden för däckrotation på en Tesla Model 3 billigare än på en Tesla Model S.
  Vad gör Tesla Autopilot?

Vad täcker Teslas fabriksgaranti?

När du köper en ny Tesla är det viktigt att veta vad garantin täcker och vad den inte täcker. De flesta nya Tesla-ägare tror att den 8-åriga garantin täcker allt, men så är inte fallet. Garantin på 8 år eller 150 000 mil för Tesla Model S och X och 8 år eller 100 000 mil för Tesla Model 3 och Y täcker endast batteriet och drivenheten.

Tesla erbjuder en grundläggande begränsad fordonsgaranti på 4 år/50 000 miles garanti som de flesta ICE-bilar. Men den har också 5 år eller 60 000 miles garanti för kompletterande fasthållningssystem (SRS) och 12 år eller obegränsat antal miles för rost på karossen.

FAQ

Vad är Teslas utökade serviceavtal?

För att hjälpa kunderna att på ett enkelt sätt täcka kostsamma reparationer erbjuder Tesla också ett utökat serviceavtal. Detta avtal täcker dock endast Tesla Model S och X. Personer som äger Tesla Model 3 och Y kan dock överväga att skaffa en eftermarknadsgaranti från en privat leverantör.

Ägare av Tesla Model S och X kan få två eller fyra års extra täckning via programmet för utökat serviceavtal. Ändå är det också viktigt att notera att denna täckning inte omfattar batteri- och drivenhet.

Är det ett måste att ta min Tesla till ett Tesla servicecenter?

Nej, du kan ta din bil till ett servicecenter som inte är Tesla, men vid eventuella problem kan täckningen under din Tesla-garanti påverkas. Dessutom har Tesla over-the-air mjukvaruuppdateringar, fjärrdiagnostik och stöd från Teslas mobila underhållstjänster.

  Är Tesla bra i snö?

Vad är Teslas mobila underhållsenhet?

Eftersom Tesla har få servicecenter erbjuder de mobilt underhåll, där de kommer direkt till dig. Teslas mobila underhållsenhet kan dock bara hjälpa dig att rotera däck eller få dina filter bytta. Allt du behöver göra är att boka tjänsterna från Tesla-appen.

Slutsats

Till skillnad från ICE-bilar har Tesla inte längre schemalagt serviceunderhåll. Tidigare krävde Tesla att alla sina bilar skulle servas årligen, men det är inte längre fallet efter att Tesla upptäckte att deras bilar är mer hållbara och inte behöver regelbundet underhåll.

Tesla rekommenderar dock att vissa delar ska servas efter att ha nått vissa kilometer. Till exempel bör en fullständig inspektion göras varje år, medan däckrotation och hjulbalans utförs efter 6250 mil. Å andra sidan bör luftfilter i kupén och spolning av bromssystemet bytas ut vartannat år.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts