Den sämsta BMW:n att köpa begagnad

Den sämsta BMW:n att köpa begagnad

Vi vet alla att vissa BMW-förare pressar sina bilar till det yttersta. Denna stigmatisering av dem har fått priserna på begagnade BMW:er att rasa. Men det finns en viss sanning i talesättet att BMW:er ska köpas med försiktighet när du inte är den första ägaren till ditt fordon.
Även om inte alla begagnade BMW har problem finns det vissa begagnade modeller som BMW 1-serien (2004 – 2011) som du bör undvika att köpa.

Hur opålitliga är begagnade BMW 1 Series?

Huruvida ett fordon har fått regelbunden service eller inte spelar stor roll för utfallet av ditt köp. Se alltid till att kontrollera hjul och bromsar och inspektera om det finns tecken på aggressiv körning. Om hjulen är uppbromsade är detta ett bra tecken på att det kan finnas fler problem med fordonet på grund av den tidigare ägarens körstil.
BMW 1-serien utformades och tillverkades ursprungligen som en kopia av VW Golf. Något som BMW utelämnade här är att Golf är specifikt utformad för att sätta komfort före hantering och hastighet, och är mycket mer praktisk och hållbar än BMW:s motsvarighet.
Två tredjedelar av alla tillfrågade förare av BMW A1-serien i Storbritannien och USA har rapporterat att deras bilar någon gång drabbats av problem. Vare sig det var motorproblem, batteriproblem eller några vanliga reparationer, uppgick reparationerna och servicen i genomsnitt till mer än 2 000 dollar. Mycket få av förarna rekommenderade faktiskt sin specifika bilmodell till andra.

Vanliga motorproblem

När du köper en begagnad BMW 1-serie, särskilt modellerna från 2004-2011, bör du också ägna stor uppmärksamhet åt motorns eftertändning. Om du ser tecken på grov gång, eller om t.ex. temperaturen i motorn stiger och sjunker helt plötsligt, har du ett problem. Dessa symtom innebär att tändspolpaketet har gått sönder.
Om du dessutom känner någon lukt av bensin i bilen är det också något att oroa sig för.

  Vilken är den största BMW SUV:n?

Däck, felaktiga växellådor och bromsar

BMW 1 Series drabbas ofta av spårningsproblem och felaktiga styrstänger, vilket gör att framdäcken slits ut mycket snabbt jämfört med andra modeller. Detta är åtminstone ett av de minst kostsamma utbytena.
Bortsett från detta har många användare rapporterat att de upplevt problem med den manuella växellådan och kopplingarna i sina bilar. Ibland är det svårt eller till och med omöjligt att växla till nästa växel, vilket kan vara direkt farligt, om inte minst frustrerande.
Studier från riskhanteringsgruppen CAP Derwent visar att BMW 1-serien kan behöva ett bromsbyte. Eller i vissa fall kan det behövas en större reparation av motor, växellåda eller fjädring, även inom de första 80 000 milen.

Mindre kostsamma fel och reparationer i BMW 1-serien

Många andra fel noteras i begagnade och även nya BMW 1-serie, till exempel felaktiga krockkuddesystem, varningslampor på instrumentbrädan utan anledning, fönster som stängs och inte kan öppnas, motorens ECU:er som inte fungerar och många andra som till och med inkluderar viktiga säkerhetsfunktioner som stängs av.
Andra stora problem är bland annat problem med axlarna och felaktiga säkerhetsbälten. För att inte tala om att vissa fordon med dieselmotor rapporterades ha fattat eld. Å andra sidan förekom dessa problem i ett mycket litet antal bilar.

Fördelar och nackdelar med BMW 1-serien

Bortsett från alla kostsamma reparationer, fel och brister har BMW 1-serien några inneboende för- och nackdelar som man måste ta hänsyn till innan man köper den.
Jämfört med andra konkurrenter till nischen för en sportig hatchback, som Mercedes A-klass, Audi A3 hatchback eller VW:s Golf, är BMW 1 Series mycket smidigare när det gäller hanteringen.
Dess styrning är på pricken och ger en sportigare känsla än konkurrenterna. I jämförelse med A-klassen har den mer benutrymme samt huvudutrymme framtill.
Å andra sidan är bagageutrymmet ganska litet och baksätet har inget benutrymme alls och är ganska trångt. På grund av den sportiga fjädringen är detta en fast och grov bil. Dessutom är standardinköpsalternativen ganska sparsamt utrustade med funktioner jämfört med konkurrenterna.

  Bästa begagnade BMW X3 att köpa

Vilka andra dåliga begagnade BMW-bilar bör man undvika att köpa?

Undvik att köpa en begagnad BMW 318D, eftersom tandremmarna på dessa fordon rapporteras behöva bytas ganska ofta. Och av någon anledning är en obehaglig överraskning för den nya ägaren att hela motorn måste tas bort för att byta ut en tandrem på dessa.
Motorns svårfunna och svårbytbara elektriska munstycken av hög kvalitet på motorn går också sönder ganska snabbt. Ganska dyra reparationer överlag. Om du planerar att köpa en sådan här, lägg undan lite pengar för reparationerna i förväg.
BMW X5 och 5-serier överlag är också no-no. X5 har allvarliga konstruktionsfel, särskilt i interiören, som kan få dig att föredra att åka cykel framför bil. Det finns en liten motor, kostsamma motorreparationer och för mycket elektronik, varav de flesta aldrig används av användarna, som kommer hand i hand med detta köp.

Vanliga frågor om begagnade BMW

Vad är problemet med att köpa en begagnad BMW?

Erfarna mekaniker och bilentusiaster rekommenderar att man håller sig borta från begagnade BMW-bilar. Detta beror inte bara på att deras ägare har kört dem aggressivt, utan också på grund av många problem som du kan uppleva med fordonen.
Kostsamma reparationer går hand i hand med begagnade BMW och det vore bättre att faktiskt välja ett annat märke eller köpa en ny BMW för samma pris som du så småningom skulle ge upp för underhåll.

  Är BMW bra bilar?

Hur dyrt är det i genomsnitt att underhålla en BMW?

Forskningsdata visar att BMW är en av de dyraste bilarna att underhålla och serva i världen. De genomsnittliga reparationskostnaderna för ett decennium uppskattas till nästan 20 000 dollar, vilket innebär att du skulle behöva betala halva bilens värde för att hålla den på vägen.

Vilken är den mest pålitliga BMW du kan köpa?

Den mest tillförlitliga BMW som du kan köpa är E90 328i eller 325i. En titt på både 2006 och 2008 års modeller har visat att båda är fortsatt kraftfulla och pålitliga. De icke-turboladdade modellerna har noterats vara ganska mycket mer tillförlitliga än de turboladdade. Mer kraft innebär inte alltid en bättre bil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts