Bästa rattar för lyxbilar

För att en bil ska betraktas som en lyxbil måste den erbjuda mycket mer än vad en vanlig bil gör. Det betyder att en lyxbil måste ha en exteriör som ser exklusiv ut, en interiör fylld med högkvalitativa material och brytare samt en säkrare körupplevelse.

Vi människor är dock utformade för att ta emot information från omvärlden genom ett antal sinnen, vilket innebär att vi i första hand konsumerar lyx genom syn, lukt, känsel och hörsel. Synen är utan tvekan den viktigaste eftersom den gör det möjligt att ta emot information snabbt och tillförlitligt.

Hörseln är lika viktig eftersom den ger en bredare bild av hur väl isolerad en bil är och hur finjusterade högtalarna är. Hur som helst interagerar vi fortfarande med våra bilar genom att röra vid dem, och ratten är den centrala punkt som dina händer befinner sig på under den allra största delen av den tid du tillbringar i en bil.

Därför är en snygg ratt viktig för en lyxbil, och Porsche Panamera, Mercedes Benz E63 AMG, Audi R8 och BMW M5 är de lyxbilar som har de snyggaste rattarna som finns.

2022 Porsche Panamera – Minimalism möter teknik

Porsche Panamera har varit ute ett bra tag nu och det gäller även Porsches numera berömda GT Sports-ratt. GT Sports-ratten kommer inte som standard på de flesta Porsches, men den är definitivt värd uppgraderingen eftersom den ser ut, känns och fungerar perfekt.

Porsche utformade den här ratten för att den ska vara både lyxig och sportig eftersom du kan välja antingen hel läder eller en Alcantara-ratt beroende på vad du föredrar. Förutom att den här ratten är snygg har allting placerat perfekt vilket innebär att den är otroligt intuitiv att använda.

  Hur snabbt avskrivs bilar

2022 Mercedes Benz E63 AMG – Teknik möter prestanda

Den helt nya Mercedes E63 AMG är utrustad med den snyggaste Mercedes Benz-ratten genom tiderna eftersom den kombinerar en otroligt futuristisk 5-spjälsdesign med LED-skärmar som är direkt monterade på själva ratten. Dessa skärmar kan ändras beroende på vad du vill, vilket är första gången sådana funktioner har använts på en ratt.

Förutom att ratten är tekniskt avancerad är den i sig själv kraftigt förstärkt och inriktad på prestandakörning. Fina material som aluminium, läder och Alcantara används i hela ratten vilket gör den greppvänlig och fantastiskt snygg.

Audi R8 – gammal skola möter ny skola

Audi R8 är en perfekt kompromiss mellan det förflutna och framtiden eftersom den fortfarande erbjuder en V10-motor med naturlig insugning, men motorn är kopplad till en toppmodern DCT-växellåda och en extremt futuristisk interiör. Det är värt att nämna att interiören i R8 inte har förändrats så mycket på länge, men den ser ändå fortfarande fantastisk ut.

Den centrala punkten i R8:s interiör är utan tvekan ratten. Ratten är ganska liten vilket förstärker fokus på prestanda och hantering. Den här ratten är också bultad och full av hål som gör att det verkar som om den kommer från något mer än bara en bil. Om du uppgraderar ratten med eftermarknadskarbon är det utan tvekan den bästa ratten som finns.

BMW M5 – Prestanda möter lyx

Nya BMW M5 är en äkta lyxig prestandabil. Även om M5 kommer med en V8 med över 600 hästkrafter är det fortfarande en otroligt lyxig plats att vara på. BMW designar avsiktligt sina rattar för att vara betydligt biffigare jämfört med konkurrenterna, vilket skiljer BMW M-rattar åt och gör att de ser och känns unika.

  Vilka bilar har popup-billjus?

Detta innebär att dessa rattar utstrålar självförtroende och lyx, särskilt om du väljer BMW M trefärgade sömmar som också skiljer BMW från resten. Den här ratten levereras med två klarröda M-mode-knappar som gör att du kan förinställa anpassningsbara körlägen som kan förvandla din M5 från en lyxig cruiser till en seriös prestandabil på ett ögonblick.

FAQ-avsnitt

Vilka superbilar har de snyggaste rattarna?

Pagani Huayra har den snyggaste ratten av alla superbilar som finns, vilket är ett ganska djärvt påstående. Anledningen till att den här ratten ser bättre ut än andra är att den inte har en enda bit plast någonstans på ratten.

Pagani använder läder och aluminium av högsta kvalitet för sina rattar, och i det ögonblick du ser en i verkligheten kommer du att inse varför Pagani gör det bäst. Förutom Huayra har Lamborghini Sesto Elemento den mest futuristiska ratten genom tiderna medan den nya hyperbilen Mercedes AMG bokstavligen använder en F1-ratt på en landsvägsbil.

Vilken är den konstigaste ratten genom tiderna?

Det finns många konstiga rattar där ute, men den konstigaste av dem alla finns på Maserati Boomerang. Det är orättvist att ens kalla den där saken för en ratt eftersom den inte ens ser ut som en sådan. Lancia Stratos Sibilo är också en bil med en extremt konstig ratt, och samma sak gäller för Citroen DS21.

Subaru XT är en festival eller konstighet som accentueras med en udda asymmetrisk ratt. Växelspaken på XT ser också konstig ut eftersom den ser ut som en retrofuturistisk spelkontroll från 1980. Spyker C8 Spyder är en nederländsktillverkad sportbil som bygger på 2000-talets Audi V8-motor. Även om bilen ser fantastisk ut är det inte något man kan säga om ratten.

  Vilka är de dyraste tyska bilarna?

Kan jag byta ut ratten på min bil?

Du kan faktiskt byta ut din ratt, men du måste se till att den ratt du väljer också uppfyller alla säkerhetskrav också. Det innebär att du alltid ska ha en aktiv krockkudde placerad på rattens bas och att alla rattknappar fungerar som avsett.

Se också till att den nya ratten inte hindrar dina rattkontroller i rattstången. Det bästa vore att byta ut ratten mot en liknande ratt från samma tillverkare eller mot en eftermarknad som är baserad på den ursprungliga ratten.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts