Bästa bilen för nattkörning

Att köra på natten kan ibland vara frustrerande, särskilt när det är dåligt väder som snö eller kraftigt regn. Så gott som alla nyare bilar finns med Xenon-, LED- eller till och med laserljus, antingen som standard eller som extra tillval.

Strålkastartekniken är den överlägset viktigaste aspekten av nattkörning. Halogenstrålkastare kan bara ge dig en begränsad mängd ljus, och de är det överlägset sämsta strålkastaralternativet som finns. Xenonstrålkastare är mycket bättre jämfört med halogenenheter, men de är inte heller de bästa.

LED-strålkastare bör vara minimistandard om du planerar att tillbringa mycket tid på vägen under kvällarna. Se bara till att bilen i fråga inte bara erbjuder LED-dagsljus, utan även huvudstrålkastarenheten bör vara LED.

Den bästa strålkastartekniken som för närvarande finns tillgänglig är laserljus. Förutom strålkastarna kan du också öka din medvetenhet med teknik för mörkerseende och bländfri beläggning för backspeglar som ska skydda dina ögon.

De viktigaste skillnaderna mellan halogen-, xenon-, LED- och laserstrålkastare

Som tidigare nämnts är ordentliga strålkastare en viktig aspekt av nattkörning. Den äldsta strålkastartekniken och den överlägset sämsta är en halogenenhet. Halogenstrålkastare håller vanligtvis i ungefär 500-1000 timmar innan de går sönder. När de går sönder är de lätta och billiga att byta ut. Undvik halogenlampor om du tillbringar någon betydande tid med att köra i mörker.

Xenon- eller HID-strålkastare (high-intensity discharge) introducerades på 1990-talet som en enorm uppgradering av den traditionella halogenlampan. En genomsnittlig HID-enhet har mer än dubbelt så mycket lumen som en halogenenhet, den använder mindre energi men kostar mer jämfört med en halogenlampa.

  Hur tillförlitliga är självparkerande bilar?

LED-strålkastare är för närvarande den gyllene standarden inom strålkastartekniken eftersom de producerar den högsta mängden lumen och kan lysa upp mycket mer av vägytan än en HID-enhet. Nackdelarna är att lysdioder tenderar att vara dyra och att de behöver särskild kylning för att fungera korrekt.

Laserljus börjar långsamt ta sig in i dyrare sedans från BMW, Audi och Mercedes. Laserljus är de överlägset mest avancerade ljusproducerande enheterna, och de aktiveras oftast i motorvägshastigheter eftersom de kan lysa upp till 2 000 fot.

Bästa bilar för nattkörning

Mazda 3

Mazda 3 hatchback representerar ett fantastiskt värde eftersom den erbjuder 2000-talets interiör- och exteriördesign, LED-strålkastare med automatisk helljusassistans och en uppsättning antireflexspeglar för bak- och sidovysplar.

Om du är ute efter en relativt prisvärd bil som ändå kan erbjuda dig massor av modern teknik är Mazda 3 hatchback ett utmärkt val. Särskilt om du betänker att Mazda 3 också erbjuder överlägsen tillförlitlighet och underhållskostnader.

Mercedes Benz C-Klass

Nya Mercedes Benz C-klass känns och ser ut som en mer kompakt version av W223 S-klass. Som sådan finns den nya C-klassen med otroligt avancerade LED-/Laser-lampor som automatiskt kan blända en del av sin ljuskägla så att de inte bländar den mötande trafiken.

C-Klassen kan anpassa sina lampor beroende på din omgivning, och allt du behöver göra är att bara sitta där. Förutom de fantastiska strålkastarna har den nya C-klassen automatiskt dimbara speglar för att hålla bländningen på ett minimum, och en fantastisk uppsättning omgivande belysning för att lysa upp stämningen under långa nattliga körningar.

  Vilken SUV är bäst att sova i?

Audi E-Tron GT

Det skulle inte vara rättvist att tala om ovan toppindustriell strålkastarteknik utan att nämna Audi. Audi var det första märket som införde dagsljus med den banbrytande halobilen Audi R8. Audi låg också i framkant när det gällde laserstrålkastarteknik med Audi R8 LMX.

Audi E-Tron GT är dock en av de mest intressanta elbilar som man kan köpa för pengar just nu tack vare en underbar interiör och exteriör design som är mycket bättre än vad Tesla och Porsche erbjuder. Om du kombinerar det med fantastiska strålkastare och bakljus som är packade med all den senaste tekniken är E-Tron GT ett utmärkt val.

FAQ-avsnitt

Hur ska jag köra på natten?

När du kör på natten finns det ett par saker du bör tänka på. För det första bör du köra långsamt om du inte befinner dig på ett inhägnat område om du inte har rätt strålkastarteknik. En av de viktigaste aspekterna av avancerad ljusteknik är förmågan att i förväg informera dig om potentiella faror.

Förutom dessa bör du också sakta ner när du närmar dig hörn eftersom du aldrig vet vad som kan hända i andra änden av hörnet. Undvik att titta direkt på andras strålkastare och se till att du inte bländar andra förare om du inte har några automatiska strålkastare. Se upp för blåsiga strålkastare och håll vindrutan ren.

  Bästa begagnade bilar för en första bil

Kan jag uppgradera min bils strålkastare?

För ungefär 10 år sedan fanns bilar med antingen halogen- eller Xenon/LED-strålkastare. Om du ville ha Xenon/LED-alternativet var du oftast tvungen att kryssa i alla rätt alternativrutor. Om du inte har gjort det finns det sätt att uppgradera dina strålkastarenheter till Xenon- eller till och med LED-teknik.

Det första alternativet är att använda OEM-delar om delarna är utbytbara, vilket de ofta är med en hel del kodning. Förutom det kan du också välja de många alternativ som finns i den stora världen av eftermarknads- och tuningföretag.

Är adaptiva strålkastare värda det?

Några av de tidigare versionerna var lite tveksamma, men alla nyare modeller bör köpas med adaptiva strålkastare eftersom de verkligen hjälper dig på längre resor. Oavsett om du bara kör på natten eller på dagen kommer adaptiva strålkastare att göra att din bil behåller mer värde, vilket är fördelaktigt när det är dags att sälja bilen.

Laserstrålkastare är till exempel fantastiska, men de är inte lika nödvändiga som en anständig uppsättning adaptiva strålkastare. På så sätt behöver du inte ständigt justera dina helljus och halvljus beroende på mötande trafik. Bilen kommer att göra det åt dig, och det borde ta bort ansträngningen vid längre resor.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts