Renault Kadjar dök upp på scenen för första gången 2015 när den presenterades på bilsalongen i Genève. Renault insåg att segmentet kompakta crossover-SUV blir allt mer populärt och därför ville de ha Kadjar på marknaden så snart som möjligt. Så är Renault Kadjar en bra bil?
Kort sagt kan Renault Kadjar vara en riktigt bra bil om du får ett bra erbjudande på en sådan. Kadjar lades nyligen ned vilket innebär att det sannolikt finns några få av dessa i utställningslokalerna. Eftersom de flesta återförsäljare vill sälja sina nedlagda bilar så fort som möjligt finns det en stor chans att du kan få en bra rabatt på en av de sista få kvarvarande nya modellerna.
Det långa svaret kommer att vara mycket mer grundligt och faktabaserat, vilket är anledningen till att du bör stanna kvar och läsa den här artikeln till slutet. Vi kommer att gå igenom motorerna, växellådan och resten av drivlinan samtidigt som vi ägnar stor uppmärksamhet åt designen, körupplevelsen, tillförlitligheten, vanliga problem, prissättning och praktiska egenskaper.
Så om du vill veta om en Renault Kadjar kan vara din nästa bil och allt du behöver är mer information har du kommit till rätt ställe!
Drivlinan
Phase 1 pre-facelift Kadjar finns tillgänglig med antingen en 1,2 liter eller en 1,7 liter bensinmotor. Den förstnämnda ger cirka 131 hk medan den sistnämnda ger cirka 163 hk. Båda dessa motorer har skippats till 2019 års facelift som endast erbjuder en 1,4L fyrcylindrig linjecylinder som är bättre än båda fas 1-motorerna. Den här motorn ger en hyfsad 140 hk-160 hk vilket är mer än tillräckligt.
Fas 1 ger dig också möjlighet att välja mellan en 1,5L 4-cylindrig dieselmotor eller en 1,6L 4-cylindrig dieselmotor med antingen 110 hk eller 131 hk medan Fas 2 bara lämnar kvar 1,5L dieseln med 116 hk. Det finns inga hybrider eller elbilar att tala om, och den bästa motorn av alla dessa är troligen 1,4L bensinenheten med 160 hk.
En manuell växellåda finns som standard, FWD är ett måste, medan en automatisk 7-växlad DCT också finns som tillval. Det är säkert att säga att Kadjar kan ge upp till 40MPG med sina bensinmotorer medan dieselmotorer tenderar att vara cirka 40 % effektivare.
Design och körning
När Kadjar kom ut blev folk ganska positivt överraskade av hur den såg ut. Den har en ganska muskulös hållning, snygga skarpa lysdioder och en hyggligt inredd interiör. Fas 2-faceliftet gör Kadjar ganska snygg eftersom den introducerar coolare stora hjul, nyare spännande färger och rejäla uppgraderingar både på exteriören och interiören.
När det gäller körning är Kadjar inget speciellt, vilket brukar vara fallet med bilar från det här segmentet. Kadjar är en familjetransportör vilket innebär att den inte vill vara dynamisk medan den övergripande komforten är hyfsad, men inte stenhård.
Tillförlitlighet och vanliga problem
Under de första åren av sin livstid sågs Kadjar inte som en mästare i tillförlitlighet eftersom den verkligen inte var det. Det fanns många återkallelser under åren, varav fyra av dem endast gällde krockkuddarna. Men när tiden gick och Renault faceliftade Kadjar, förbättrades dess totala tillförlitlighetsstatistik drastiskt och Kadjar är nu en ganska pålitlig bil.
De vanligaste problemen är fel på nyckelkortet och problem med elektriska tillbehör, torkar och fönster. Den manuella bilen är känd för att drabbas av problem med huvudcylindern medan den automatiska bilen kan vara lite trög. Dieselmotorerna är benägna att få problem med glödstiftet medan krockkuddarna också har varit felaktiga på framför allt tidigare modeller.
Pris och praktiska egenskaper
I Storbritannien har Kadjar listats för mellan 19 815 och 30 735 pund. Genomsnittspriset i Europa låg strax under 30 000 euro, vilket är ett ganska bra pris med tanke på Kadjars storlek. Med åren har Kadjar förlorat en stor del av sitt värde vilket innebär att den inte ligger på ett riktigt bra pris om du vill sno åt dig en av de tidiga faceliftmodellerna eftersom dessa är nästan 4 år gamla nu.
Praktiken är i linje med resten av segmentet vilket innebär att Kadjar får plats med fyra vuxna utan problem samtidigt som bagageutrymmet är tillräckligt för sin storlek. Sikten är okej att ta sig in och ut ur Kadjar är lätt tack vare brett öppningsbara dörrar och ett upphöjt förarsäte.
FAQ avsnitt
Hur säker är Renault Kadjar?
Redan 2015 gav Euro NCAP Kadjar 5 av 5 stjärnor, vilket gjorde den till en av de säkraste bilarna 2015. Detta är fortfarande kvar än idag eftersom alla senare modeller av Kadjar bara har förbättrat detta. Fotgängarsäkerheten är ett område där Kadjar inte är i nivå med de allra senaste Renault-modellerna, men är ändå bättre än genomsnittet för 2015.
Där Kadjar också släpar efter den moderna eran är tillgången till säkerhetsassistansfunktioner som inte är så omfattande. Detta är dock logiskt eftersom Kadjar är en 8 år gammal bil vid den här tidpunkten.
Är Renault Kadjar en bra familjebil?
Renault Kadjar är faktiskt en riktigt bra familjebil eftersom den inte kostar för mycket att köpa eller leva med. Den är tillräckligt modern för att ha alla nödvändiga prylar som är ett måste nuförtiden, särskilt saker som tillräckligt många krockkuddar och 5-stjärniga säkerhetsbetyg.
Utrymmesmässigt kan Kadjar enkelt transportera en vuxen familj på fyra personer, men fler än fyra blir en folkmassa. Kadjar kommer dock inte med de allra senaste säkerhetssystemen, så se till att ha det i åtanke eftersom det kan vara en dealbreaker för vissa.
Kommer Renault Kadjar tillbaka?
År 2022 kom Renault ut med Austral som ersatte Kadjar helt och hållet. Som sådan finns det inga anledningar till varför Renault någonsin skulle ta tillbaka Kadjar, särskilt i en tid då de flesta biltillverkare fokuserar på elbilar, hybrider och ny teknik som bättre presenteras med antingen redan etablerade eller helt nya modeller.