Är Mercedes ML 270 en bra bil?

Mercedes ML 270

Mercedes ML 270 CDI (W163) är den första ML-klass som någonsin kom ut och många anser också att den är den allra första riktiga lyxiga mellanstora SUV:n. ML 270 CDI är också den billigaste och minst kraftfulla versionen av W163 vilket också gör den till den billigaste och minst kraftfulla Mercedes ML-modellen som någonsin kommit ut. Så är Mercedes ML 270 en bra bil?

ML 270 CDI är en bra bil och det går inte att komma ifrån det. Det kanske inte är den nyaste och mest kapabla SUV:n som finns där ute, men kostnaderna gör verkligen att den får mycket valuta för pengarna. Detta är dock bara meningsfullt om du kan hitta en som har hållits i gott skick och en som inte kommer att torka ut din plånbok på service- och underhållskostnader.

Den här ML-modellen har en femcylindrig dieselmotor i rad som är känd för att hålla länge. Den är också kopplad till en 5-växlad automatisk växellåda och 4MATIC AWD direkt från fabriken. Designen på W163 är daterad, men den ser fortfarande bra ut. Interiören i ML 270 är verkligen daterad, men vissa människor älskar flärden.

När det gäller tillförlitlighet har ML 270 en av de mest pålitliga MB-motorerna någonsin, men den lider av andra problem som upphängningsproblem, elproblem, rostproblem, problem med växellådan och problem med servostyrningen. Värdet på dessa är stort, och det gäller även den praktiska användbarheten.

Mercedes ML 270 CDI – Drivlinan

Mercedes ML 270 CDI har en 2,7 liters dieselmotor med 5 cylindrar i linje med 163 hk och 295 lb-ft vridmoment. Detta räcker för att ML 270 CDI ska kunna sprinta från 0 till 60 mph på mindre än 12 sekunder, vilket inte är särskilt snabbt på något sätt. ML 270 CDI är dock utformad för cruising, inte för racing.

  Vilken är den bästa Mercedes-klassen?

Den här motorn är kopplad till en 5-växlad automatlåda som inte är den snabbaste eller mest avancerade automatlådan som finns. Kraften skickas permanent till alla fyra hjulen vilket gör ML 270 CDI till en relativt kapabel SUV, även med en relativt svag motor.

Effektiviteten är relativt dålig för en 2,7 l 5-cylindrig dieselmotor i linje eftersom 270 CDI kan ge cirka 25MPG. Detta beror på att Mercedes inte var hårt ansatt i att göra de mest effektiva motorerna i slutet av 90-talet och att tekniken inte heller tillät det.

Mercedes 270 CDI – Design och chassi

Mercedes 270 CDI W163 är nu en 25 år gammal bil vilket innebär att den ser daterad ut och att den inte åtnjuter någon modern teknik. Detta är uppenbart både på insidan och utsidan, men vissa människor gillar att köra en äldre bil eftersom de känns mer mekaniska och mer bundna till vägen. På det hela taget är W163 ingen klassisk SUV, men enbart utseendet kan definitivt rättfärdiga detta.

Fjädringen och chassiavstämningen i W163 är inställd på komfort och det går inte att komma ifrån det. Karossen rullar mycket i kurvorna och bilen dyker och dyker vid acceleration och hårda inbromsningar. W163 känns som en båt att köra eftersom den inte alls är dynamisk.

Mercedes 270 CDI – Tillförlitlighet och vanliga problem

W163 kan vara en pålitlig bil, men bara om den underhållits väl under sin livstid. Det finns många av dessa runtomkring som praktiskt taget dör av bristande skötsel, men om du lyckas stöta på ett välskött exemplar kommer den sannolikt att tjäna dig länge. De vanligaste 270 CDI-problemen är relaterade till växellådan, rostfläckar, elen, servostyrningen och fjädringen.

  Passar Mercedes-hjul till VW

Att köpa en begagnad ML 270 CDI kan både vara en riktigt rolig upplevelse och en som kommer att hindra dig från att köpa en begagnad lyxbil för livet. En inspektion före köpet är ett måste, liksom omfattande servicehistorik och underhållsjournaler.

Mercedes 270 CDI – Värde och praktiska egenskaper

Du kan få en W163 270 CDI för lite eller inga pengar eftersom dessa har skrivits ned mycket sedan de kom ut. Däremot är driftskostnaderna fortfarande jämförelsevis höga eftersom ML använder sig av biffiga däck, förstärkt fjädring och ibland till och med svårfunna delar. Detta innebär att de totala kostnaderna för service och byte av delar är höga.

W163 är en riktigt praktisk bil eftersom den erbjuder tillräckligt med utrymme för upp till fem personer. Bagageutrymmet är enormt, vilket är fallet med alla bilar från detta segment. ML 270 CDI är också lätt att kliva in och ut ur och sikten är också bra.

FAQ-avsnitt

Är Mercedes ML270 CDI värd det?

Mercedes ML 270 CDI kan vara värd det om du kan hitta en i hyfsat skick och en som har hållits i goda händer genom åren. Eftersom dessa är billiga är det många som köper dem och kör dem, men som inte riktigt underhåller dem och det är därför som begagnatmarknaden är full av skrotbilar.

En av anledningarna till att ML 270 CDI är så billig är att det inte finns så många som är intresserade av att köpa 25 år gamla lyxiga SUV:ar.

  Vilka Mercedes har fjärrstyrd parkering?

Är Mercedes ML270 CDI inte tillräckligt kraftfull?

Vi lever i en tid då mellanstora familje-SUV:ar kan erbjuda uppemot 700 hk vilket är rent ut sagt galet. De 163 hk som ML 270 CDI erbjuder är dock mer eller mindre samma sak, men på motsatt sida. Därför är ML 270 CDI inte tillräckligt kraftfull och de flesta som kör moderna bilar kommer att säga att ML 270 CDI är riktigt långsam.

Men om du vill ha en cruiser och inte bryr dig om snabba accelerationer och dynamisk körning i allmänhet räcker ML 270 CDI.

Är Mercedes ML 270 CDI säker?

ML 270 CDI är en 25 år gammal bil vilket innebär att den inte kan mäta sig med moderna bilar när det gäller säkerhet. Mercedes har dock alltid varit noga med att göra säkra bilar, oavsett hur gamla de är. Detta innebär att W163 är säker och visar att en utsedd och erfaren förare är mycket viktigare än massor av aktiva säkerhetsfunktioner i programvaran.

På det hela taget är W163 robust och byggd som en stridsvagn. Det som är bra är att det också är en tung SUV, vilket innebär att krocktesterna har visat att W163 är en riktig femstjärnig säkerhetsklassad bil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts