Är Hyundai Ioniq 5 en bra bil?

Är Hyundai Ioniq 5 en bra bil?

Hyundai Ioniq 5 är en batteridriven fullfjädrad elbil som tillverkas av Hyundai sedan 2021 och är nu en av de mest sålda koreanska elbilarna på marknaden. Det är den allra första fristående elektriska Ioniq-modellen från Hyundai vilket innebär att Hyundai lagt ner mycket arbete på den här bilen. Räcker det, är Hyundai Ioniq 5 en bra bil?

Hyundai Ioniq 5 verkar vara en riktigt bra bil oavsett vem du frågar. Drivlinan som Ioniq 5 erbjuder är riktigt välbalanserad med mycket räckvidd och ganska snabba laddningstider. Designen är verkligen en av de största fördelarna med Ioniq 5 eftersom bilen ser riktigt autentisk och iögonfallande ut. Den faller inte heller in i ett specifikt segment eftersom den lånar designknep från hatchbacks, SUV:er och crossovers.

Interiören i Ioniq 5 är lika intressant med snyggt utformade kontroller och smarta lösningar. Körupplevelsen är inte något speciellt, vilket är precis vad man kan förvänta sig av en bil som denna. Tillförlitligheten verkar vara riktigt bra eftersom Hyundai brukar göra pålitliga bilar och eftersom elbilar tenderar att vara mer pålitliga än förbränningsbilar ändå.

Ioniq 5 erbjuder också ett enormt värde eftersom den hamnar i det lägre EV-spektrumet, men ändå köps av människor med betydligt högre köpkraft. Praktiken är också riktigt bra eftersom bilen erbjuder gott om sittplatser, stort bagageutrymme, men den saknar ett bagageutrymme framtill, vilket är något av en besvikelse.

Hyundai Ioniq 5 – Kraftverket

Hyundai Ioniq 5 kommer med tre olika batteristorlekar. Det minsta batteriet du kan få är ett 58 kWh-batteri i standardmodellen som ger cirka 239 WLTP-mil på en full laddning om du väljer den bakhjulsdrivna modellen (170 hk) eller 220 mil om du väljer AWD-modellen (235 hk). Snabbladdning kan ske med hastigheter på upp till 350 kW vilket kan ladda Ioniq 5 från 20 till 80 % på bara 20 minuter.

  Vanliga problem med Hyundai Accent

Nästa i raden är Hyundai Ioniq 5-modellen med lång räckvidd (72,6 kWh-batteri) med bakhjulsdrift som ger 220 hk och en maximal räckvidd på 300 mil. Om du väljer långdistansmodellen med AWD och 300 hk får du bara 256 mil på en full laddning. Laddningstiderna är också riktigt snabba eftersom båda dessa kan laddas upp till 80 % på bara 20 minuter.

I den allra översta delen av Ioniq 5-sortimentet finns modellen Extra Long Range, som också kan fås med antingen RWD (220 hk) eller AWD (300 hk). Dessa får ett något större batteri på 77,4 kWh som ger dem en riktigt liten kilometerfördel jämfört med vanliga långdistansmodeller medan laddningstiderna har förblivit desamma.

Hyundai Ioniq 5 – Design och chassi

Hyundai Ioniq 5 anses allmänt vara en av de snyggaste moderna elbilarna både på insidan och utsidan. Den yttre designen är verkligen boxig med rektangulära former genomgående vilket ger bilen något av en retro-futuristisk känsla som passar EV-karaktären riktigt bra. Detta ger Ioniq 5 en direkt igenkännbar design som kommer att stå sig riktigt bra genom tiderna.

Chassi- och fjädringsinställningen av Ioniq 5 är också en av dess starka sidor eftersom bilen lyckas hålla sig lugn och avslappnad oavsett vad du gör med den. Det är en bekväm bil som klarar allt utan några som helst problem, utom kanske dynamisk körning.

Hyundai Ioniq 5 – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitlighet är Hyundai Ioniq 5 också en riktigt bra bil eftersom Hyundai tog sig tid med Ioniq 5. De lärde sig också mycket av den första Ioniq (4)-modellen som i princip var en testbädd för alla Ioniq-modeller som skulle följa. Dessutom är Ioniq 5 en elbil som i sig är mer pålitlig än bilar med förbränningsmotor på grund av färre rörliga delar.

  Är Hyundai Accent en bra bil?

De vanligaste problemen med Ioniq 5 är förknippade med bilens bromsar, det faktum att du inte får någon framkoffert, det faktum att bilen förlorar alldeles för mycket räckvidd om du väljer en AWD-modell och det faktum att bilens styrsystem är känt för att ibland skaka eller avge höga ljud, särskilt vid högre hastigheter.

Hyundai Ioniq 5 – Värde och praktiska egenskaper

Hyundai Ioniq 5 börjar någonstans mellan 45 000 och 50 000 dollar, vilket inte nödvändigtvis är en prislapp du förväntar dig av en Hyundai, men Ioniq 5 är ingen vanlig Hyundai. Det verkar också som om Ioniq 5 lyckas behålla sitt värde riktigt bra på andrahandsmarknaden.

Praktiken är riktigt bra när det gäller sittplatser medan bakluckan är hyfsat stor. Många är dock besvikna över att Ioniq 5 inte får någon baklucka framtill alls.

FAQ-avsnitt

Är Hyundai Ioniq 5 en lyxbil?

Nej, Hyundai Ioniq 5 är inte en fullfjädrad lyxbil eftersom lyxbilar från detta segment kostar nästan dubbelt så mycket som Ioniq 5. Ioniq 5 befinner sig i ett mer mellansegment och dess främsta konkurrent är Kia EV6. Dessa är kända som massproducerade elbilar även om de fortfarande är enormt dyra.

Är Hyundai Ioniq 5 en hybrid?

Hyundai Ioniq 5 är en renodlad elbil vilket innebär att den inte finns i någon ICE- eller hybridform. Hyundai använde sig av namnskylten Ioniq som tidigare hänvisade till både PHEV- och EV-modeller, men Ioniq 5 finns endast som elbil. Det verkar också som om Hyundai inte kommer att erbjuda Ioniq 5 som hybrid inom kort.

  Vanliga problem med Hyundai Azera

Kan jag ladda en Hyundai Ioniq 5 hemma?

Om du vill ladda din Ioniq 5 hemma behöver du en typ 2-laddare hemma, och det bästa du kan göra är att montera en väggladdare bredvid där du parkerar bilen. En full laddning kommer troligen att ta 6-9 timmar beroende på batteriets storlek på många andra yttre förhållanden.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts