En begagnad Porsche Cayenne kan vara ett bra fynd efter några år, men som alla Porsche kostar Cayenne en hel del pengar att underhålla. När det gäller tillförlitlighet erbjuder Cayenne en stor och långvarig tillförlitlighet, men bara om den underhålls på rätt sätt.
Första generationens Porsche Cayenne var ganska tveksam designmässigt, men kraften och de lyxiga bekvämligheterna var mer än tillräckliga. Den andra generationen Cayenne var en förbättring i alla avseenden och är förmodligen den bästa att köpa just nu på grund av priset.
Första generationens Cayenne är nu värd peanuts, den kan vara ett bra köp om du hittar en väl underhållen modell med de mest välkända problemen sorterade. Att skaffa fram en sådan verkar vara århundradets fynd.
Mekaniska problem
Att köpa en mekaniskt sund Cayenne bör vara din högsta prioritet, så när du hittar en möjlig köpvärd Cayenne, se till att du går igenom en fullständig inspektion före köpet. Mekaniska Cayenne-problem är väldokumenterade på nätet, och dessa är de mest relevanta.
Problem med drivaxeln
Problem med drivaxeln är ganska vanliga på Cayenne-modeller, sättet att upptäcka ett fel på ett stödlager är att lyssna på ett klonk när man accelererar. Ett specifikt lager som förbinder drivaxeln med växellådan är placerat i mitten av bilen, och om det går sönder kan man höra en hög klump.
Det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet att åtgärda ett trasigt drivaxellager är att köpa ett eftermarknadslager. Dessa reparationer kräver inte att du tar bort drivaxeln medan Porsche originalreparationer gör det.
Läckage av kylvattenrör
De tidiga V8-drivna Cayenne-modellerna använder en uppsättning kylrör av plast som löper fram till bak under insugningsröret. Problemet med dessa är att de försämras med tiden eftersom plastslangarna inte ständigt kan klara av den ökade värmen från insugningsröret.
Du måste se till att dessa är i gott skick eller bytas ut mot en uppsättning mer hållbara rör eftersom en obehandlad kylvätska läcka kan leda till överhettning av motorn. Om motorn överhettas kan det bli för dyrt att laga den, så mycket att bilen kanske inte ens är värd det.
Problem med växellådan
Ett vanligt problem som tidigare Cayenne-modeller upplever är en hård nedväxling från växellådan. Syftet med växellådsventilen är att välja rätt växel beroende på förarens ingång. Men ibland kan det här systemet misslyckas, och högljudda, obehagliga växlingar är följden.
Om du identifierar sådana problem löser ett byte av ventilenheten vanligtvis problemet, men om du inte gör det kan en kostnad för en ny växellåda också skriva av bilen lätt. Vissa problem med överföringshuset är också vanliga för PDK Cayenne-modeller. Om du upplever plötsliga vibrationer i 2:a och 3:e växeln bör du inspektera överföringshuset.
Rattstång
Många Cayenne-modeller är utrustade med Porsche KESSY eller Porsche keyless entry and driving. Dessa system har tyvärr en ganska hög felfrekvens. Dessa problem börjar långsamt, men om de inte behandlas i tid kommer felindikatorn för styrningen att tändas och ratten att låsa sig själv.
Du bör kontrollera bilens servicehistorik för att se om några KESSY-problem har lösts, eftersom detta vanligtvis innebär att du måste bogsera din Cayenne och även ibland byta ut rattstången, vilket kan kosta uppåt 2 000 dollar.
Elektriska problem
De flesta Porsche Cayenne-modeller är inte så benägna att drabbas av elektriska fel. Men med tiden försämras elektroniken, och det finns några potentiella problem som kan uppstå i efterhand. Det vanligaste elektriska problemet är förmodligen en dålig eller lös tråd.
Om du plötsligt förlorar strömmen till något av bilens system är det oftast en lös eller dålig ledning. Att åtgärda dessa kostar 50-150 dollar, och det är en ganska enkel lösning. Ett mindre vanligt, men mer fruktansvärt potentiellt Cayenne-problem är en dålig startmotor som kostar upp till 300 dollar att åtgärda.
Motorkoder
Motorkodssystemet i Cayenne kan rensas strax innan du tar den på provkörning. Och många av systemen kommer inte att slå på efter några körningar, även om det finns några problem. Se därför till att kontrollera när motorkoderna senast rensades när du gör en provkörning.
I övrigt är Cayenne en ganska pålitlig SUV som sannolikt kommer att hålla länge om den underhålls på rätt sätt. Alla dessa problem kanske inte plågar den bil du är intresserad av. Din potentiella nya begagnade Cayenne kan vara plågad av andra problem, så se alltid till att rådgöra med en professionell person innan du fattar några beslut.
FAQ-avsnittet
Hur mycket kostar det att underhålla en Cayenne?
Porsche Cayenne kostar mer att underhålla jämfört med andra tyska SUV:er i premiumklassen, men Cayenne är betydligt mer tillförlitlig än de flesta tyska SUV:er. Cayenne SUV:er underhålls årligen.
En genomsnittlig årlig underhållskostnad för en Cayenne-modell är cirka 1200 dollar. Men dessa kan svänga åt ena eller andra hållet beroende på modellen i fråga och fordonets skick.
Är en begagnad Porsche Cayenne värd det?
Första generationen av en väl underhållen Cayenne är definitivt värd det om priset är därefter. Om du stöter på en billig Cayenne med tvivelaktig servicehistorik ska du springa iväg så fort du kan eftersom vissa potentiella reparationer kan kosta mer än själva bilen.
En inspektion före köpet är ett måste, och försök inte ens köpa en begagnad Porsche av något slag utan att göra en grundlig och väldokumenterad inspektion före köpet. Om PPI:n visar hyggliga resultat är en Cayenne verkligen värd att köpa.
Ska jag köpa en ny Macan eller en begagnad Cayenne?
En helt ny kompakt SUV Porsche Macan kan kosta dig samma pengar som en begagnad 1-3 år gammal Cayenne i gott skick. Att köpa en helt ny bil känns verkligen speciellt, men Cayenne är verkligen en bättre bil i nästan alla avseenden.
Allt beror på den specifika modellen i fråga, men vad du än hamnar i kommer du sannolikt att få en fantastisk lyx- och komfortupplevelse.