Är BMW X5 pålitlig?

BMW X5 är en av de mest kraftfulla, rymliga och högpresterande mellanstora lyxiga SUV:erna på marknaden. Den är också säker, bränslesnål och mycket avancerad. Men är BMW X5 en pålitlig SUV?

Tyvärr är BMW X5 inte en pålitlig bil. Den rankas dock högre än några av sina konkurrenter som Land Rover Range Rover Sport och Jaguar F-Pace. Tvärtom rankas bilar som Audi Q7, Mercedes GLE-klass och Porsche Cayenne högre när det gäller total tillförlitlighet.

BMW X5 är opålitlig eftersom den har haft flera återkallelser och haft flera problem genom åren. Under 2019 hade BMW X5 nio återkallelser av NHTSA. År 2014 hade X5 motor- och transmissionsproblem. Andra BMW X5-modeller har haft problem med fjädringen och bränslepumpens reläbrytare.

Mest tillförlitliga BMW X5 år

BMW X5 kan vara bland de minst tillförlitliga mellanstora lyxiga SUV:erna, men alla modeller är inte opålitliga. Vissa årsmodeller har presterat bra och registrerat färre problem. Några av dessa modellår är bland annat 2000, 2005 och 2016. Dessa fordon har färre problem, utmärkt byggkvalitet och kraftfulla motorer.

Det mest tillförlitliga modellåret är 2005 års BMW X5-modell. Den här bilen har en av de säkraste bromsarna och körningen är smidig. Dessutom har 2005 års BMW X5 ett enastående grepp i snö och regn. Och liksom alla andra BMW X5-modeller är den rymlig, presterar bra och är mycket säker.

Minst tillförlitliga BMW X5 år

BMW X5 är den minst tillförlitliga BMW-modellen på marknaden. Det är dock inte alla BMW X5-modellår som är särskilt opålitliga. Vissa är mer opålitliga än andra, till exempel modellåren 2013, 2014, 2015 och 2017. De flesta av dessa BMW har problem som motorstopp, upphängningsproblem, transmissionsproblem, motorfel och problem med bränslepumpens reläomkopplare.

  Varför har BMW-förare ett dåligt rykte?

Det är viktigt att notera att modellåren 2016 och 2018 inte heller är lika tillförlitliga som modellåren 2000 och 2005 för BMW X5. Trots detta är de mer tillförlitliga än BMW X5-modellåren 2013, 2014, 2015 och 2017.

Vanliga problem med BMW X5

BMW X5 må vara en av de bästa mellanstora lyxiga SUV:erna på marknaden, men den här bilen registrerar många problem. Trots detta är några av de vanligaste problemen med BMW X5 transmissionsproblem, upphängningsproblem, oljeläckage, överhettning av motorn, motorfel, kylmedelsläckage från kylaren och mycket mer.

Även om BMW X5-användare rapporterar flera problem kan de flesta av dessa repareras av en professionell BMW-mekaniker eller från BMW:s servicecenter. Ja, kostnaden för att reparera en BMW är ganska hög eftersom delarna är dyra och processen är besvärlig.

Hur man får BMW X5 att hålla längre

Om du älskar din BMW X5 och vill förlänga dess livslängd trots tillförlitlighetsproblemen kan du fortfarande göra det. Här är några av de saker som du måste göra:

  • Kolla din BMW X5:s manual och följ den till punkt och pricka. Den innehåller alla instruktioner som du behöver för att hålla din bil i toppskick.
  • Byt bilens olja enligt rekommendationerna i bruksanvisningen.
  • Skydda din BMW X5 från väder och vind.
  • Se till att alla vätskor byts eller fylls på enligt rekommendationerna. Några av de vätskor som du behöver observera är servostyrningsvätska, kylvätska, bromsvätska, torkarvätska och transmissionsvätska.
  • Övervaka och bibehåll rätt däcktryck.
  • Byt bilens hjul enligt rekommendationerna i bruksanvisningen.
  • Var uppmärksam på hur du kör. Undvik att köra din bil aggressivt.
  • Håll din bil ren och i toppskick.
  Bästa BMW för terrängkörning

FAQ

Har BMW X5 många problem?

Ja, BMW X5 har många problem. Några av de vanligaste problemen som BMW X5-ägare kan förvänta sig är överhettning av motorn, motorfel, transmissionsproblem, förlust av bromskraft och slitage på dörrhandtag. I takt med att bilen blir äldre kommer även allvarligare problem att upplevas.

Är BMW X5 dyr att underhålla?

Självklart, ja. BMW X5 är en av de mellanstora lyxiga SUV:er som är kostsamma att underhålla. Detta beror på att den går sönder fler gånger än sina konkurrenter. Bortsett från det är BMW:s reservdelar mycket dyra, vilket driver underhållskostnaden ännu högre.

Det uppskattas att en BMW X5 kommer att kosta omkring 18 300 dollar för reparationer och underhåll under de första 10 åren. Detta är mer än den genomsnittliga underhållskostnaden för en SUV under samma period med mer än 2 900 dollar. Dessutom har en BMW X5 i genomsnitt en årlig underhållskostnad på cirka 1 160 dollar.

Är BMW X5 pålitlig efter 100 000 mil?

Det beror på. Om de underhålls på rätt sätt och följer det schemalagda serviceunderhållet kan en BMW X5 hålla över 150 000 mil. Men om de inte underhålls väl och körs vårdslöst kan bilen börja utveckla allvarliga problem efter 100 000 mil. Så rätt underhåll är viktigt för en åldrande BMW X5.

Efter hur lång tid ska jag byta olja i min BMW X5?

För att din BMW X5 ska kunna köras smidigt måste du byta olja var 3 000 till 5 000 mil. Dessutom bör du också använda kvalitetsolja så att din bil kan köras smidigt och undvika att byta olja tidigare än beräknat. Oljebyten hjälper till att minska och bli av med överflödig smuts som kan byggas upp och orsaka ineffektivitet.

  Den bästa BMW-modellen för pengarna

Efter hur lång tid ska jag byta mina BMW X5-däck?

Det är viktigt att byta dina BMW X5-däck efter att ha täckt cirka 50 000 mil. Andra faktorer spelar dock också roll för hur ofta du byter dina däck. De inkluderar: typen av däck, vädret, däckens livslängd samt stil och körkvalitet. Om däcken är av högsta kvalitet kan du behöva byta dem efter 80 000 mil.

Slutsats

När det gäller tillförlitlighet är BMW X5 bland de minst tillförlitliga mellanstora lyxiga SUV:erna på marknaden. Om BMW X5 underhålls på rätt sätt är den dock fortfarande en utmärkt bil med exceptionella funktioner och prestanda. Se till att byta olja, däck och utföra nödvändiga schemalagda tjänster.

Dessutom kan du förlänga livslängden på din BMW X5 genom att köra försiktigt, oavsett väder, och ta bilen till ett BMW-servicecenter eller en specialiserad mekaniker när kontrollampan tänds.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts