Allt om 2023 Peugeot E-Traveller

2023 Peugeot E-Traveller

Peugeot Traveller/Jumpy är en av Peugeots mest populära skåpbilar/MPV:er eftersom den är stor, men inte överdrivet stor, vilket innebär att den inte är alltför svår att leva med. Den första generationen av Traveller introducerades redan 1994 medan den senaste generationen introducerades 2016. Elversionen e-Traveller kom ut tre år senare, 2019.

Så om du vill veta allt om 2023 Peugeot e-Traveller, se till att stanna kvar och ta reda på det. För modellåret 2023 kommer Peugeot förhoppningsvis att komma ut med en ny eller reviderad version av e-Traveller, men det är inte 100 % säkert eftersom de redan erbjuder Traveller i EV-form medan vissa modeller fortfarande inte kommer med hybrid-, och elmotorer.

Peugeot gick nyligen ut och sa att alla deras modeller kommer att vara elektrifierade på ett eller annat sätt till år 2023, vilket också innebär att dieselmotorer försvinner för gott. Hur som helst ser e-Traveller fortfarande ganska hyfsad ut både invändigt och utvändigt, vilket innebär att den inte ser överdrivet daterad ut.

Tillförlitligheten är mycket bättre jämfört med den vanliga Travellern eftersom elbilar i sig är mer tillförlitliga. Traveller-utbudet är också konkurrenskraftigt prissatt samtidigt som praktiska egenskaper är så bra som du någonsin kan önska dig eftersom det här är en skåpbil med plats för upp till nio personer och massor av saker att packa i baksätet.

2023 Peugeot e-Traveller – Drivlinan

Peugeot e-Traveller använder exakt samma drivlina som du hittar i några andra MPV:er i sin klass eftersom plattformen har utvecklats av Stellantis som äger Peugeot, Citroen, Vauxhall och några andra märken. Denna drivlina består av två olika batteristorlekar. Den mindre har en kapacitet på 50 kWh medan den större har en kapacitet på 75 kWh.

  Peugeot startar inte - orsaker och hur man åtgärdar det

Detta räcker till cirka 110 mils räckvidd i verkligheten för det mindre batteriet och upp till 165 mils räckvidd för det större batteriet. Peugeot kommer troligen att behålla dessa två batterier tills vidare, men de kommer troligen också att utöka räckvidden med bättre mjukvara och energihantering.

Motorn erbjuder 134 hk och 192 lb-ft vridmoment vilket är hyfsat för sin klass. Snabbladdning möjliggörs upp till 100 kW vilket räcker för att ladda e-Traveller från 20 % till 80 % på cirka 26 minuter för 50kWh-modellen och 38 minuter för 75kWh-modellen.

På det hela taget är det troligt att drivlinan förblir densamma för 2023 års modell, men med vissa effektivitetsuppgraderingar och bättre energihantering.

2023 Peugeot e-Traveller – Design och körning

Som vi nämnde i början introducerades den nuvarande modellen av e-Traveller för modellåret 2016, vilket är ganska länge sedan. e-Traveller kom ut tre år senare, men den såg inte så annorlunda ut jämfört med den vanliga Travellern. Med det sagt ser e-Traveller inte särskilt daterad ut från utsidan, men den skulle behöva en uppfräschning.

Interiören är i stort sett densamma. Allt är där man förväntar sig att det ska vara och byggmaterialen är fina. Det är lite uppfriskande att kliva in i en bil med normalstora skärmar, men det är inte trenden nuförtiden, vilket innebär att vi kan förvänta oss att nästa generations Traveller kommer att ha större skärmar.

  Allt om 2023 Peugeot e-208

Körupplevelsen är inget speciellt alls eftersom detta trots allt är en skåpbil. Den går som en skåpbil gör, det vill säga inte dynamisk, och är relativt stel.

2023 Peugeot e-Traveller – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitlighet kommer 2023 e-Traveller sannolikt att förbli densamma som sina tidigare iterationer vilket innebär att den bör vara hyfsat tillförlitlig för det mesta. e-Traveller hade en del problem med högspänningsledningarna medan vissa också påpekade att långsam laddning var ett problem.

Det finns dock inte så mycket uppgifter på nätet om hur tillförlitlig e-Traveller är vilket innebär att folk inte klagade så mycket på e-Traveller.

2023 Peugeot e-Traveller – värde och praktiska egenskaper

När det gäller värdet kostar 2022 e-Traveller 49 100 pund för 50kWh-modellen medan 75kWh-modellen kostar några tusen pund mer. Detta är ett högt pris att betala för en skåpbil, men elektriska skåpbilar har en premie jämfört med sina smutsigare ICE-motsvarigheter.

Praktiken är utmärkt med plats för upp till nio personer och gott om utrymme för allt annat. Det främre överhänget är nästan obefintligt vilket ger dig en ganska bra uppfattning om var de främre hörnen är, vilket gör parkeringen så enkel som den kan vara.

FAQ avsnitt

Ska jag köpa 2023 Peugeot e-Traveller?

Om du är ute efter en stor, men inte överdrivet stor skåpbil som kan ta hand om alla dina kommersiella och personliga behov är e-Traveller verkligen ett riktigt konkurrenskraftigt alternativ. Det skulle vara en bra idé att vänta på att 2023 års modell kommer ut eftersom den troligen kommer att vara hyggligt förbättrad jämfört med 2022 års modell.

  Allt om 2023 Peugeot e-308

Men om du inte är ett fan av skåpbilar och om du egentligen inte behöver en skåpbil är en SUV eller en sedan ett bättre val eftersom dessa tenderar att vara effektivare, se bättre ut, vara bekvämare och mycket lyxigare, särskilt i den här prisklassen.

Vilka bilar konkurrerar med Peugeot e-Traveller?

De största konkurrenterna till Peugeot e-Traveller är andra Stellantis-ägda elbilar med samma drivlina. Dessa inkluderar Citroen e-Dispatch, Vauxhall e-Vivaro och Toyota Proace VERSO, som alla använder samma plattform. Toyota ägs inte av Stellantis, men de lyckades få tag på plattformen för att göra sin egen version av en eldriven skåpbil.

Kommer den nya Peugeot e-Traveller ut år 2023?

Det är inte 100 % säkert att den nya e-Travellern kommer att debutera nästa år eftersom Peugeot verkligen är upptagen med att elektrifiera alla sina befintliga modeller och eftersom e-Travellern fortfarande är ganska konkurrenskraftig på grund av en allmän brist på elektriska skåpbilar på marknaden. Vi kan förvänta oss att den nya e-Traveller släpps antingen 2023 eller 2024.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts