Vilken BMW har en V6-motor?

De flesta BMW-bilmodeller är utrustade med den berömda och mycket pålitliga inline-6-motorn, som skiljer sig från V6-motorn. Det är en mer raffinerad version med en mycket likartad eller samma cylindervolym. Även kallad straight-six-motor är inline-motorn den motor som BMW:s bilar företrädesvis använder. BMW tillverkar inga modeller med en enkel V6-motor.

Varför använder BMW straight-six-motorer i stället för V6-motorer?

Numera är det inte bara BMW, utan även många andra tillverkare som Land Rover och Jaguar som övergår till att använda en inline-sexmotor istället för en V6-motor. Dessa två motoralternativ är mycket lika med samma cylindervolym på 3,0 liter.

Mercedes-Benz har också övergått till raka sexmotoriga motorer i stället för att använda V6. Det borde finnas en anledning till detta. Kan man känna skillnaden bakom ratten?

Är Inline-six-motorn som används i BMW bättre än en V6-motor?

De inline-sex-motorer som används i de flesta BMW är bättre än en V6:a av olika anledningar. Det är en mer raffinerad version med samma slagvolym.

Smidigare och mindre vibrerande

Förbränningsslagen i varje cylinder balanseras på nytt av en annan cylinder, som genomgår ett induktionsslag. Detta gör att cylindrarna blir parade och det resulterar i mycket mindre vibrationer som genereras av motorn på grund av den symmetriska förflyttningen av cylindrarna.

Vilken motor låter bäst? V6 eller Inline?

Utsläppet från motorer med raka sexor är i allmänhet mycket mer tillfredsställande än den vanliga V6-motorns motsvarighet. Huvudskälet till detta är att du har alla sex avgasportar på samma sida av motorn, vilket gör att de känns mer synkroniserade. På så sätt får du ett hårdare ljud med varje puls.

  Vilket är billigare att underhålla, BMW eller Mercedes?

Prestandajämförelse

När det gäller prestanda ger inline (rak) sex-motorn mycket mer utrymme, så att du kan uppgradera fordonet eller sätta en prestandaförstärkare under huven. Sådana enheter kan vara turboladdare, tillhörande rörledningar eller till och med kompressorer.
V6-motorer saknar däremot utrymme för att få in något och du måste leta efter utrymme mellan cylinderhuvudena eller någonstans på sidan av motorn. Detta gör saker och ting mycket komplicerade och mycket svåra att åtgärda.

Inline sex-motorer är mer tillförlitliga och billigare att skapa för tillverkarna.

Inte bara är en inline-sex-motor bättre i alla de avseenden som nämns ovan, utan den verkliga anledningen till att de flesta biltillverkare har bytt eller byter till den istället för V6:an är att den är billigare att tillverka.

Det mest kostnadseffektiva tillvägagångssättet eftersträvas alltid i stora företag. BMW har inte bara tillverkat inline-sex-motorer utan även inline-fyra- samt inline-tre-motorer. Borrningsavståndet i alla dessa alternativ har varit detsamma. (Detta är utrymmet mellan två cylindrar i motorn).

Ett av de största problemen med att använda raka motorer var att de är högre än V6-motorer och att fotgängare som blir påkörda kan skadas på ett farligare sätt på grund av motorns hårda huvud. Men detta har bekämpats med hjälp av teknik och förarstödjande funktioner samt säkerhetsförbättringar som automatiserade nödbromsar för fotgängarnas skull.

Vilka BMW:er har en sexmotor i rad?

Det har producerats mer än 22 BMW-modeller med inline-sex-motor med inline-sexmotor från 1993 till 2020. Fler än någon annan typ av motor som producerats av BMW. Bara det talar för motorn. Den är en av grundpelarna för BMW:s framgång och ren körglädje.

  Bästa BMW för en första bil

Vanligtvis förkortas den raka sex-motorn med l6 eller L6 och återfinns i de flesta kända BMW-modeller, bortsett från de lyxiga BMW:erna i toppklass som använder komplexa och dyra V8- eller V12-motorer. BMW-modeller med en radsexmotor är bl.a. följande:
● BMW M3 E46
● BMW N55
● BMW 3-serien
● BMW 5-serien
● BMW 6-serien
● BMW 7-serien dieselbilar – 730d, 740d
● BMW S54
● BMW 1-serie
● BMW X5
● BMW X6
● BMW X4

För att begränsa listan skulle vi säga att BMW har använt en raka sexmotor i alla sina serier, från BMW 1-serien till BMW 7-serien, samt i sina X – lyxiga crossover-SUV:er som BMW X3, X5 och X7.

Man kan lugnt säga att motorn är extremt mångsidig och mycket pålitlig, jämfört med den traditionella V6-motorn som biltillverkare som Audi tillverkar. Den har varit en viktig del av BMW:s framgång genom åren.

Finns det några vanliga problem med inline BMW-motorer?

De vanligaste inline-sexmotorerna som en BMW N52, som används i 528i och i 328i är:
● Fel på vattenpumpen och förskjutning
● VANOS-fel
● Hydrauliska justerare
● Täckningsläckage i ventilen
● Läckage av packningar för hölje
● Långsammare start
Naturligtvis är detta bara några möjliga problem som kan uppstå i vilken motor som helst. VANOS-fel kan vanligtvis ses i över 70 000 miles på ditt fordon, och de andra upplevs vanligtvis långt över den mängden.

FAQ

Är BMW:s motorer med rak sexdelare tillförlitliga?

En av de viktigaste anledningarna till att BMW använder sig av raktstående sexmotoriga motorer är att de är mer tillförlitliga än en vanlig V6-motor. En del av dessa motorer har rapporterats kunna köras i över 200 000 mil. Naturligtvis beror det i hög grad på hur den har underhållits och körts under hela fordonets livslängd.

  Vilka är de vanligaste problemen med BMW 335i?

Vilka typer av motorer tillverkar BMW?

BMW är mest känt för att producera motorer med rad- eller raka sexor. Samt V8-, V10- och V12-motorer. BMW har aldrig tillverkat och använt en V6-motor, främst för att den på grund av sin storlek och form inte passar bra för bakre bilar. Förutom dessa har BMW även tillverkat inline-fyra- och inline-tre-motorer som används i vissa mindre bilar. Dessutom tillverkar man även elmotorer för sina hybridfordon.

Producerar BMW motorer från Rolls-Royce?

Ja, BMW tillverkar de V12-motorer som används i Rolls-Royce, eftersom företaget faktiskt äger företaget. Företaget tillverkar cirka 3 000 Rolls-Royce-motorer per år. Rolls-Royce Phantom använder till exempel en 6,8 l V12-motor med naturlig inblåsning, medan Ghost eller Wraith använder en 6,6 l twin-turbo-motor.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts