Vilken är den mest populära Volvomodellen?

Bland alla Volvo-bilar har den mest populära och mest sålda modellen varit Volvo Amazon.

Volvo Amazon är en ikonisk bil som tillverkades under hela 1950- och 1960-talet. Den ansågs vara det vackraste fordonet på den tiden. Amazon introducerade för första gången trepunktsbälten i framsätena, vilket senare blev standard i alla modeller. Amazon användes till och med som polisbil.

Volvo Amazon

Volvo Amazon introducerades 1956 och var en mellanstor familjebil som utvecklades i Sverige. Den debuterade i USA 1959 och blev genast populär. Lyxigheten och karossen ledde till att många ansåg att det var den vackraste bilen på den tiden.

Amazon introducerades för att ersätta den gamla PV444, som var en fyrsitsig coupé. Amazon fanns i två- och fyradörrarsalternativ, samt ett femdörrarsvagnsalternativ. Tillverkningen av bilen skedde vid Lundbyfabriken i Göteborg.

Bilen blev en stor framgång för Volvo, som sålde totalt 667 791 fordon när Amazon lades ned 1970.

I och med lanseringen av Amazon började Volvo för första gången med sin tresiffriga nomenklatur. Den första serien kallades för ”120-serien”. Efter introduktionen fick Amazon många uppgraderingar under sin livslängd. Den första modellen var 121, som hade en motor med 66 hk och var en bil med 3-växlad manuell växellåda.

Den första modellen Amazon kombi släpptes 1962. Den pontonliknande bilen var en stor framgång för en familjebil. Den användes till och med av polisen på grund av dess goda säkerhetsfunktioner för den tiden, inklusive införandet av trepunktsbältesystemet för första gången.

  Finns det en sportig Volvo?

När bilen upphörde 1970 hade den en 1,8-liters B20-motor på 1778 cc. Volvo Amazon är fortfarande en eftertraktad veteranbil som folk köper för sin prestige.

Tidens bästa egenskaper

Bilen var fullmatad med de bästa funktionerna för sin tid. Förutom det helt nya trepunktsbältesystemet som räddade många liv hade bilen även en blixtlåsfunktion i bilen. Den helt nya Volvo B16 hade en treväxlad manuell motor och bakhjulsdrift.

Dessutom hade polisens Amazon-modeller hydrauliskt assisterade skivbromsar och en del andra funktioner som radialdäck, en knapp för vindrutetvättar och en fläkt monterad i bakrutan.

Popularitet

Volvo slog igenom med den här bilen i USA. Majoriteten av försäljningen skedde utanför Sverige. Totalt 60 % tillverkade bilar exporterades, så den nådde popularitet över hela världen och dess trepunktsbälte räddade många liv. Amazonen gjorde också Volvo till den främsta biltillverkaren i Sverige.

Volvo brukade producera sina bilar i Sverige, men i och med lanseringen av Amazon började Volvo för första gången tillverka bilen utomlands. Det var den andra bilen som Volvo släppte efter andra världskriget och bilen designades av Jan Wilsgaard.

Bilen blev en sådan succé att stora regeringstjänstemän som förre presidenten Bill Clinton och förre utrikesministern Colin Powell hade Amazons. Bilen kan till och med ses i Hollywoodfilmer, som i ”All the President’s Men”, där Robert Redford körde en vit Amazon i filmen.

Volvo marknadsförde Amazon 1962 med följande reklam: ”Du kan köra den som om du hatar den. Billigare än psykiatri.” Reklamkampanjen gjordes av New Yorks reklamchef Amil Gargano. Det var en ganska ovanlig marknadsföringsstrategi som antydde att den här bilen kunde överleva nästan vad som helst.

  Är Volvo mer pålitlig än Audi?

Andra populära Volvos

Volvo Amazon är inte det enda fordonet som var populärt under Volvos historia. Några andra modeller var och är fortfarande ganska populära runt om i världen, bland annat:

  • Volvo 240 – En tuff bil som tillverkades 1974. Den totala 200-serien sålde cirka 2,8 miljoner enheter. Den lades ned 1994.
  • Volvo P-1800 – En sportbil som tillverkades av Volvo 1961. Den fick också en stil med skjutbromsar under sina sista år. Den lades ned 1973.
  • Volvo 850 – Den introducerades som en salong 1991 och fick även en kombi-kaross, vilket blev en stor succé. Totalt såldes 716 903 enheter när den lades ned 1996.
  • Volvo S80 – En nyare succé från Volvo som tillverkades 1998. Det var en executive bil, och den ersattes av ingen mindre än S90 år 2016.

FAQ

Vad gjorde Volvo så populärt?

Volvo är ett svenskt lyxmärke. Det är ganska dyrt jämfört med vissa andra bilmärken, men det finns en anledning till det. Det bästa med Volvo-bilar och det som har gjort dem så populära är deras säkerhetsfunktioner. De startade till och med sitt företag för att garantera säkerhetsfunktioner. Volvo uppfann till och med några av säkerhetsfunktionerna som t.ex. trepunktsbältet.

Volvobilar är kända för sin hållbarhet och sina långlivade motorer. Volvos är byggda ganska robust, vilket gör att bilarna håller längre. Volvos erbjuder också förstklassiga interiörstolar och andra imponerande funktioner.

  Är Volvo ett lyxmärke?

Vilka är de mest populära bilarna i USA någonsin?

USA är definitivt ett billand. En bils popularitet kan helt enkelt tolkas genom att titta på det totala antalet försäljningar av bilen. Ju fler bilar som säljs, desto mer populär är den bland folket.
Det här är några av de mest populära bilmodellerna i USA:

  1. Toyota Corolla – 37,5 miljoner försäljningar
  2. Ford F-serien – 35 miljoner
  3. Volkswagen Golf – 27,5 miljoner
  4. Volkswagen Beetle – 23,5 miljoner
  5. Ford Escort – 20 miljoner
  6. Honda Civic – 18,5 miljoner

Blir elbilar mer populära nuförtiden?

Försäljningen av elbilar ökade från 300 000 år 2016 till 1,1 miljoner år 2020 enbart i USA. Därför visar detta tydligt att elbilarnas popularitet ökar.

Med det ökande fokuset på miljö och klimatförändringar ökar elbilarnas popularitet dag för dag. Bränslebesparingar och underhållsbesparingar är också viktiga skäl att gilla elbilar.

Folk gillar också elbilarnas sportiga utseende. Teslas bilar anses ofta vara bland de snyggaste i bilindustrin, och alla är elbilar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts