Vilken är den bästa kylvätskan för Mercedes?

Vilken är den bästa kylvätskan för Mercedes?

Att välja den bästa kylvätskan för din bil är en viktig aspekt av ett korrekt bilägande. När temperaturen stiger cirkulerar din bil en blandning av vatten och kylvätska för att förhindra en smältning från insidan av motorn.

För en så viktig roll är en väl testad kylvätska och en som rekommenderas av tillverkaren av yttersta vikt för en motor med lång livslängd. För att besvara denna fråga bör man vara bekant med alla de olika typer av kylvätskor som finns, men det bästa alternativet är den kylvätska som följde med din Mercedes Benz från fabriken.

Traditionella kylmedel

Traditionella kylvätskor har stöd av (IAT) Inorganic Acid Technology och är mest lämpade för att skydda många olika järnkomponenter i en motor tack vare användningen av korrosionsinhibitorer av silikat och fosfat.

Eftersom de flesta nyare Mercedes-modeller och många andra tyska tillverkare har börjat använda aluminium för majoriteten av olika motorkomponenter rekommenderas inte en kylvätska med IAT-understöd. För äldre modeller var dock IAT-kylmedel vanligtvis de rekommenderade.

IAT-kylmedel är också mycket mindre effektiva, eftersom serviceintervallen mellan IAT-backade kylmedel är mycket kortare jämfört med till exempel OAT-kylmedel. Dessutom kräver IAT-kylmedel mycket mer övervakning för att se till att alla korrosionsinhibitorer är på rätt nivå.

Alla kylvätskor bör tömmas och spolas från tid till annan enligt tillverkarens rekommenderade intervall. I sådana fall är de rena nackdelarna med IAT-kylmedel också uppenbara, eftersom de tenderar att dölja läckorna i systemet genom att täppa till hålen.

¸HOAT/OAT-kylmedel

HOAT-kylmedel kommer från Hybrid Organic Acid Technology och lämpar sig främst för att skydda olika aluminiumdelar i din motor. Eftersom de flesta tyska tillverkare, inklusive Mercedes, har övergått till att föredra aluminium i motorkonstruktionen, är dessa typer av kylmedel de som vanligtvis rekommenderas av tillverkaren.

  Vad är skillnaden mellan en Mercedes E300 och en E350?

OAT-backed kylmedel använder varken fosfatinhibitorer eller silikater, och är utvecklade med tanke på en femårig lång användning, eller cirka 150 000 mil. Även om dessa fungerar i 5 år rekommenderar de flesta tillverkare fortfarande att man gör en spolning vartannat år eller så.

Dessutom är dessa kylvätskor erkända som icke-toxiska, vilket innebär att de har biologiskt nedbrytbara egenskaper och att de inte utgör några miljö-, hälso- och säkerhetsproblem jämfört med traditionella kylvätskor (ITA).

Blandning av kylmedel

Det är möjligt att blanda olika typer av kylvätskor och det bör inte innebära några större risker för motorns hållbarhet och tillförlitlighet. Men det är absolut inte tillrådligt att göra det, eftersom blandning av olika typer av kylmedel kan minska effektiviteten hos den resulterande blandningen.

Om du blandar OAT- och IAT-kylmedel upphör alla fördelar med OAT-kylmedel i de egenskaper som lyckas förlänga livslängden för OAT-kylmedel. Det är tillrådligt att överlåta sådana uppgifter till utbildade yrkesmän eftersom en kontinuerlig felaktig användning av kylmedel kan visa sig vara ett problem för att hålla din motor på bästa möjliga nivå.

Om du ändå blandar, försök att se till att blandningsförhållandena är till stor fördel för den typ av kylvätska som rekommenderas för din bil. Eftersom äldre bilar oftast använder IAT-kylmedel, och om du använder OAT i sådana bilar kommer alla korrosionshämmande egenskaper att försvinna och din motor kommer inte att skötas på det sätt som rekommenderas.

  Volvo vs. Mercedes: Tillförlitlighet

FAQ-avdelning

Hur kan jag ta reda på vilken kylvätska som rekommenderas för min bil, och vilken färg ska jag välja?

Om du vill veta vilken kylvätska som rekommenderas för din bil bör du titta i din ägarmanual. De flesta biltillverkare anstränger sig mycket för att ge en lång information om kylvätskan för en specifik bil i instruktionsboken.

Om du inte har manualen kan du alltid fråga din lokala bilhandlare eller serviceavdelning om ytterligare information. Eller till och med kolla på nätet från trovärdiga källor, men var medveten om att sådana källor i många fall bara kan vara en marknadsföringshubb för en viss kylmedelstillverkare.

När det gäller färg är det alltid bäst att använda samma färg som din ursprungliga kylvätska. Kylvätskor finns i många olika färger och färgen är främst till för att kunna skilja olika typer av kylvätskor åt.

De flesta OAT-kylvätskor är färgade i orange, ljusrött, blått eller mörkgrönt, och de flesta HOAT-kylvätskor är färgade i gula, rosa, blå eller lila färger. Men detta bör aldrig vara det medel på vilket man skiljer de två från varandra.

Sanningen är att de flesta kylvätskor är klara och endast senare färgas för att särskilja dem, men var medveten om att dessa färger inte alltid stämmer överens och att du alltid bör rådgöra med en professionell person innan du väljer en viss kylvätska.

Hur ofta ska jag byta ut min kylvätska?

Som tidigare nämnts testas OAT/HOAT-kylvätskor för att fungera korrekt så länge som 5 år, och de flesta IAT-kylvätskor är bara bra i cirka 2 år. Även om dessa siffror är sanna kan de lätt påverkas av många olika variabler i en specifik ägarupplevelse, så du bör följa de riktlinjer som rekommenderas av tillverkarna.

  Är Mercedes A-klass en bil för kvinnor?

Vissa tillverkare erbjuder till och med en specifik blandning av kylvätska som klarar livslång användning. Nu, för denna information bör du också kontrollera din bruksanvisning eller rådfråga en licensierad återförsäljare eller en serviceavdelning hos din tillverkare.

Hur kan jag späda ut min kylvätska?

Att byta kylvätska är inget du bör göra om du inte är helt informerad om alla detaljer kring specifika kylvätskor och ditt fordons behov. Men om du bestämmer dig för att göra ett försök bör du vara medveten om att det är nödvändigt att späda ut kylvätskan med vatten om din kylvätska inte redan är förspädd.

I de flesta fall räcker det med ett 50:50-förhållande, men vid extremt låga temperaturer, t.ex. under -36 °C (-34 °F), bör du välja ett blandningsförhållande som gynnar kylmedlet 70:30. Vattnet bör inte vara vanligt kranvatten eftersom det innehåller många olika mineraler som kan påverka korrosionsegenskaperna.

Det bästa alternativet är säkert avjoniserat eller destillerat vatten för en perfekt blandning som garanterar att din motor går i optimalt skick oavsett väderförhållanden.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts