Varför slutade Volvo att tillverka cabrioleter?

Att den enda cabrioleten från Volvo upphörde berodde på dålig försäljning. På grund av Volvos småskaliga produktion var den totala försäljningen av cabriolet C70 helt enkelt inte tillräckligt hög, så de slutade att tillverka den enda Volvo cabriolet.

En annan orsak var att den svenska fabriken som tillverkade C70:orna stängdes 2013. Volvo meddelade att de snart skulle lansera en efterföljare till cabrioleten, men det har fortfarande inte hänt.

Volvo C70

Volvos första och sista cabriolet gjorde debut 1998. Den introducerades i två versioner; den ena var en coupé och den andra en cabriolet. Bilentusiaster älskade denna bil på grund av dess prestanda och sportiga utseende. Den var tillräckligt framgångsrik för att leda till en andra generationens modell.

C70 presenterades första gången på bilsalongen i Paris 1996. Det var verkligen ett ambitiöst och entusiastiskt projekt av Volvo. Volvo samarbetade med Tom Walkinshaw Racing (TWR) för att möjliggöra den teknik som krävdes för den. Bilen konstruerades i Storbritannien av TWR, men den grundläggande strukturen och funktionerna utformades av Volvo.

Första generationen (1996-2005)

Det fanns två generationer av Volvo C70. Den första generationen av C70 introducerades 1996, men den nådde först den amerikanska marknaden 1998. Bilen hade tre drivlinor av 2,0 liter, 2,4 liter lågtrycks turbo och en 2,5 liter högtrycks turboladdad modell.

C70 var Volvos första försök att designa något sportigt i stället för sina typiska boxiga bilar. Syftet med designen var att erbjuda familjerna alldeles öppna blå himmel-åkningsturer med Volvos perfekta säkerhetsfunktioner. Bilen hade alla Volvos toppmoderna säkerhetsfunktioner.

  Är Volvo eller Audi bättre?

Andra generationen (2006-2013)

Den andra generationen var en riktig sportbil med sitt sportiga utseende och sin perfekt utformade aerodynamik. Bilen presenterades på bilsalongen i Frankfurt 2005 och kom till USA 2006. Den hade två bensinbaserade varianter med 2,4 och 2,5 liters turbomotorer med dieselmotorer.

Den här generationen hade också de bästa säkerhetsfunktionerna, vilket gjorde den till en av de säkraste bilarna i sin kategori. Bilen hade ett utmärkt överrullningsskydd. Den utdragbara hårda takluckan styrdes med hjälp av styrknappar, och den fungerade endast när bilen stod stilla.

C70:s nedläggning

Bilens produktion upphörde 2013. C70 hade ett totalt sett genomsnittligt resultat när det gäller försäljningen. Bilens försäljning toppade 1999 då den sålde 6 503 enheter. Totalt sett hade den ett årligt genomsnitt på omkring endast 4 000 enheter per år. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med efterfrågan för att Volvo skulle fortsätta att producera C70.

Cabrioleter är inte lönsamma

Volvo förvaltar ett litet sortiment över hela världen jämfört med andra amerikanska och europeiska bilmärken. Det begränsade antalet produktionslinjer gör det inte möjligt för Volvo att sälja ett mycket stort antal bilar. Tillsammans med deras lilla sortiment är deras vinster lägre än andra stora märken.

Att tillverka cabrioleter är ganska dyrt. Deras konstruktion är tuff och kräver extra uppmärksamhet och resurser. Dessutom är cabrioleterna numera inte särskilt populära bland konsumenterna. Cabrioleter är mest populära bland bilentusiaster och inte bland familjer, vilket resulterar i låga försäljningssiffror.

  Är Volvo ett lyxmärke?

Om man tittar på C70 är det också tydligt att försäljningen av bilen inte var tillräckligt imponerande för att uppmuntra Volvo att göra fler cabrioleter inom den närmaste framtiden. Den extra tekniken och resurserna ser inte särskilt lönsamma ut för Volvo.

Har Volvo en framtida cabriolet?

Volvo meddelade nyligen att de kommer att elektrifiera sina bilar, vilket innebär att de kommer att fokusera på elbilar för tillfället. Själva tillverkningen av elbilar kräver mycket uppmärksamhet, så Volvo kommer inte att ha tid att ägna mycket uppmärksamhet eller fokus åt att tillverka några cabrioleter, som ju kräver lite extra ansträngning att tillverka.

Att tillverka cabrioleter kräver extra uppmärksamhet på grund av bilens balansering. Detta leder till att fler ingenjörsteam omdirigeras till att arbeta med cabrioleter. Därför fokuserar Volvo mer på att elektrifiera sina bilar. Även om den ersattes av Polestar 1 hade den inte heller något cabrioletalternativ.

Volvos mål är att sälja 50 % av det totala antalet bilar som elbilar senast 2030. Detta skulle så småningom leda till att de endast säljer elbilar år 2040. Kanske skulle de mellan denna tid återigen överväga att göra ytterligare en cabriolet, men för tillfället är det högst osannolikt.

FAQ

Vad är konvertibla bilar?

Bilar med öppet tak kallas cabrioleter eller cabriolets. Folk gillar att köpa cabrioleter för att uppleva snabb luft och blå himmel när de kör sin bil. Cabrioleter har tak som i allmänhet fälls tillbaka. Numera har de flesta cabrioleter ett hårt tak som kan fällas in med en elektronisk knapp.

  Är Volvo pålitliga begagnade bilar?

De flesta av de bilar som tillverkades i bilproduktionens tidiga åldrar var cabrioleter. Bilarna hade inte ens fällbara tak i början. När bilföretagen började massproducera stålkarosserier började cabrioleterna försvinna. Bilarna med tak var billigare och cabrioleterna var dyra att tillverka.

Vilka är problemen med konvertibla bilar?

Cabrioleter ser väldigt snygga och sportiga ut, men de har också många problem, bland annat:

  • De har problem med sin strukturella styvhet, så de kräver mycket mer teknik för att vara stabila.
  • Taket på cabrioleter är känsligt för läckage. Vissa av de nyare cabrioleterna har fortfarande detta problem.
  • Dessa bilar kan inte användas i extremt solljus, vilket kan leda till solbränna.
  • Musiksystemet är helt enkelt värdelöst i cabrioleter.
  • Hastigheten är begränsad i cabrioleter eftersom de har mer problem med att välta än vanliga bilar.

Varför är cabrioleter så dyra?

Cabrioleter kostar så mycket eftersom de kräver extra teknik på grund av problem med vältning och strukturell styvhet. Chassit är vanligtvis mer styvt eftersom det inte finns något tak. Det tar längre tid att konstruera dem och det finns mindre efterfrågan på cabrioleter bland bilköparna. Folk föredrar bilar med heltak framför cabrioleter på grund av deras praktiska egenskaper.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts