Renault Trafic är en lätt kommersiell skåpbil som först introducerades på 1980-talet och fortfarande är i kontinuerlig produktion. Det är en av de längsta kommersiella fordonen i Renaults katalog, vilket innebär att den fortfarande lyckas locka köpare från ett brett utbud av mestadels små och medelstora företag.
I den här artikeln kommer vi att nämna de vanligaste problemen med Renault Trafic, vilket inkluderar problem med växellådan, motorn, fjädringen, ett antal elektriska system och problem med turboladdaren. Vissa av dessa är allvarliga och kostsamma, men de flesta är mindre problem, vilket är bra.
Den tredje generationen av Renault Traffic är den överlägset mest pålitliga av alla, delvis för att den är den nyaste, men också för att den inte är lika försummad som de äldre. Därför, om du köper en av de senare modellerna och tar väl hand om den, kommer du sannolikt att njuta av den under en lång tid framöver.
Om du vill veta mer om dessa specifika problem med Renault Trafic, se till att läsa den här artikeln för att ta reda på det!
Problem med växellådan
Problem med växellådan har rapporterats för nästan alla årsmodeller av Traffic. Dessa inkluderar svårigheter att växla, bullrig drift och växlar som slirar. Vissa anser att dessa problem beror på allmänt slitage och att de inte kan undvikas, men det är ganska tveksamt eftersom regelbundet underhåll vanligtvis kan göra susen.
När det gäller den nyare Traffic är kopplingspedalen inte den mest behagliga att använda samtidigt som den också lider av slitage på kopplingsplattan. Med detta sagt, om du är medveten om dessa problem och tar hand om din skåpbil på ett bra sätt, bör du klara dig bra.
Motorproblem
Vissa Renault Trafic-ägare har rapporterat oljeläckage, vilket kan orsakas av en mängd olika faktorer, inklusive felaktiga packningar, tätningar eller andra motorkomponenter, främst på grund av åldrande och brist på underhåll. Motorns feltändning är lite mer oroande eftersom det kan leda till minskad prestanda och dålig bränsleekonomi. Feltändningar kan orsakas av en mängd olika faktorer, inklusive felaktiga tändstift, bränsleinsprutare eller andra motorkomponenter.
Sist men inte minst bör vi också nämna kamremmen. Kamremmen är en viktig komponent i motorn som hjälper till att hålla motorns ventiler och kolvar synkroniserade. Om kamremmen går sönder kan det orsaka allvarliga skador på motorn och kan orsakas av en mängd olika faktorer, inklusive felaktigt underhåll eller en felaktig kamrem.
Problem med fjädringen
Renault Trafic har också rapporterats ha fjädringsrelaterade problem av vissa ägare. Några av de vanligaste rapporterade upphängningsproblemen inkluderar ljud från den främre upphängningen, för tidigt slitage på stötdämparna och ojämnt däckslitage. Trafics främre fjädring kan med tiden utveckla ett klonkande ljud, vilket vanligtvis orsakas av slitna fjädringskomponenter.
För tidigt slitage på stötdämparna kan leda till att fordonet hanteras dåligt och att körningen blir ojämn. Ojämnt däckslitage kan orsakas av en mängd olika faktorer, inklusive felinställning av fjädringen, utslitna fjädringskomponenter eller problem med däcktrycket.
Elektriska problem
Elektriska problem är vanligt förekommande i många Renault-modeller, även om nyare modeller är kända för att vara mycket mer motståndskraftiga. De vanligaste elproblemen är dock problem med centrallåssystemet, instrumentklustret och den elektroniska stabilitetskontrollen.
Centrallåssystemet kan gå sönder och du kommer att behöva byta ut dörrlåsaktuatorerna ett par gånger under bilens livstid. Ett felaktigt instrumentkluster är en annan sak att tänka på eftersom det kan visa felaktig information. Slutligen kan den elektroniska stabilitetskontrollen fungera felaktigt och därmed öka risken för att hamna i en olycka.
Problem med turboladdare
Några av de vanligast rapporterade problemen med turboaggregatet är turbofördröjning, bullrig drift och turbofel. Turbofördröjning kan orsaka en fördröjning i kraftöverföringen, medan bullrig drift kan indikera ett problem med turboladdarens lager eller andra komponenter. Turbohaveri kan orsakas av en rad olika faktorer, t.ex. felaktigt underhåll, brist på smörjning eller andra problem med motorn eller turbosystemet. Regelbundet underhåll och reparationer i rätt tid kan hjälpa till att förebygga och åtgärda dessa turboladdarproblem.
FAQ-avsnitt
Ska jag köpa Renault Trafic?
Det finns en bra anledning till att så många människor fortfarande är intresserade av Renault Trafic trots att den bara har omdesignats två gånger. Om du är ute efter ett enkelt verktyg, en lätt kommersiell skåpbil som kan ta hand om alla dina mindre logistiska behov, är Renault Trafic definitivt värd din uppmärksamhet.
Å andra sidan, om du vill ha det bästa som den nuvarande lätta transportbilsindustrin har att erbjuda, bör du hoppa över Renault Traffic eftersom den är ganska daterad. Hur som helst kommer du sannolikt att hitta en Renault Traffic till ett pris som knappast någon annan nyare lätt kommersiell skåpbil kan matcha.
Vilka transportbilar konkurrerar med Renault Trafic?
Segmentet för lätta transportbilar är fullt av alternativ, vilket innebär att Trafic är en del av ett ganska konkurrenskraftigt företag. De mest populära Renault Trafic-alternativen är Ford Transit Custom som erbjuder nyare teknik men som inte skiljer sig så mycket från Trafic.
VW Transporter är ett av de mest populära alternativen eftersom den kombinerar prisvärdhet, teknik, praktiska egenskaper och en väldesignad interiör. Mercedes Benz Vito är den mest populära för VIP-transporter, medan Citroen Dispatch och Peugeot Expert är mer eller mindre identiska med Transit Custom.
Kommer Renault att lansera en ny Trafic?
Den nuvarande generationen Renault Trafic lanserades 2014 och fick en ansiktslyftning 2019, så det är möjligt att Renault kan släppa en ny version av Trafic under de närmaste åren.
Renault har dock inte officiellt meddelat några planer på en ny generation av Trafic, så det är bäst att hålla ett öga på Renaults officiella meddelanden och nyheter om Trafic för att hålla sig uppdaterad om eventuella framtida lanseringar eller uppdateringar.