Mercedes Benz C-klass är en kompakt lyxig Mercedes-sedan som säljer mycket bättre än sina större kusiner i E- och S-klass. Detta beror på att C-Klass erbjuder premiumnivåer av lyx samtidigt som den inte är överdrivet dyr eller stor.
C300 är ett av de mest populära motorvalen för C300 eftersom den erbjuder mellan 200 och 250 hk samtidigt som den är sparsam och sofistikerad. Äldre C300-modeller använde en 3,0L 6-cylindrig motor som var mycket mer spännande än den 2,0L 4-cylindriga motor som finns i nyare C300-modeller.
Ett av de vanligaste problemen med C300 är en ökad nivå av vibrationer under körning som oftast beror på differentialproblem eller problem med körsensorer. Det är också vanligt att C300 har problem med oljeläckage från cylinderhuvudena. Rattmekanismen är också känd för att gå sönder på äldre C300-modeller.
Slutligen är modeller från före 2012 allvarligt drabbade av fel på ABS-systemet medan nästan alla C300-modeller drabbas av elektriska problem så småningom. På det hela taget är C300 inte den mest tillförlitliga bilen i sin klass, men den är hyfsad om du underhåller den enligt Mercedes underhållspolicy. Som sådan kan det kosta mer pengar att underhålla en Mercedes, men det är verkligen värt det.
Överdrivna vibrationer under körning
Många C300-ägare klagar över alla slags vibrationer och ljud som kommer under bilen, särskilt på äldre C300-modeller som använder den tidigare nämnda 6-cylindriga 3,0L-motorn. Dessa orsakas oftast av spruckna flexskivor på drivaxeln som behöver bytas ut helt för att lösa problemet.
Dessutom är nyare C300-modeller utrustade med en myriad av avancerade körsensorer som tenderar att övervaka varje aspekt av körupplevelsen samtidigt som de är avgörande när det gäller alla typer av aktivering av förarassistanssystem. Dessa är kända för att misslyckas och orsaka vibrationer under körning.
Oljeläckage från cylinderhuvudena
C300-modellerna från slutet av 2000-talet och början av 2010 använder expansionspluggar av plast på ventilkåporna som är kända för att gå sönder och orsaka oljeläckage. De flesta Mercedes-specialister rekommenderar att du byter ut dessa lock ungefär var 60 000:e mil.
Så gott som alla Mercedesbilar från den tiden drabbas av detta problem och många nyare modeller, inklusive nyare C-Klass-modeller, är också kända för att läcka då och då. För att minimera riskerna för att oljeläckage bildas bör du inspektera ventilkåporna och tätningarna ofta.
Problem med rattmekanismen
Äldre C300-modeller är kända för att ha problem med rattens låsmekanism. Även om det här problemet kan sorteras ganska enkelt kommer det att göra bilen okörbar. Du kommer inte heller att kunna starta bilen, vilket innebär att du måste bogsera den.
Många källor på nätet uppger att dessa problem är vanliga med både exemplar med låg körsträcka och exemplar med hög körsträcka, vilket verkligen är ett problem. Som nämnts är problemet inte så svårt att reparera, men det är otroligt stressande eftersom det bokstavligen kommer att göra din bil okörbar.
ABS-fel
Anti-Lock-bromssystemet introducerades först på 1920-talet för flygindustrin. Det första ABS-systemet introducerades med W140 och sedan dess har det letat sig in i bilar av alla märken och modeller. Systemet är otroligt viktigt eftersom det kan övervaka bromstrycket på rätt sätt för att inte låsa bromsarna vid inbromsning.
Äldre C300-modeller är kända för att ha problem med ABS-systemet och orsaken beror oftast på smutsig bromsolja. Många Mercedes-specialister rekommenderar att du ska spola bromsarna ungefär vartannat år om du vill minimera riskerna för att ABS-systemet ska gå sönder.
Elektriska problem
C-klassen är en relativt prisvärd bil med tanke på dess marknadspositionering och de nivåer av lyx som den vanligtvis erbjuder. Som sådan är det känt att elen i C300 orsakar problem efter ett tag, särskilt när det gäller elektriska fönsterregulatorer och yttre belysning.
Detta är sällsynt för nyare C-Klass-modeller eftersom de är byggda mycket bättre, men även de senaste C-Klass-modellerna är kända för att drabbas av elektriska problem. Det kommer inte som någon överraskning eftersom C-Klass är en otroligt komplex bil som tenderar att erbjuda den mest teknikintensiva upplevelsen av alla kompakta sedans på marknaden.
FAQ-avsnitt
Är nyare C-Klass-modeller bättre?
De tidiga versionerna av C-Klass var egentligen inte så Mercedes-liknande eftersom de låg några nivåer under de högre Mercedes-modellerna i nästan alla avseenden. Nyare C-Klass-modeller skiljer sig inte så mycket från sina större kusiner som de gjorde tidigare och är därför mycket bättre.
Den helt nya 2022 års C-klass ser ut och känns som en mini S-klass vilket verkligen är något du vill ha om du är intresserad av att köpa C-klass, men inte så bra om du är ute efter flaggskeppet S-klass.
Är C300 en pålitlig bil?
C300 är egentligen inte så pålitlig, särskilt inte när man tittar på vissa tidigare modeller. Mercedes är känd för att göra otroligt sofistikerade och lyxiga bilar, men de är inte så pålitliga, särskilt om de inte underhålls ordentligt.
Nyare C-Klass-modeller är mycket bättre, men de är fortfarande inte i närheten av toppen i sitt segment när det gäller tillförlitlighet. En konkurrerande Lexus kommer alltid att vara mer tillförlitlig, både från fabriken och efter några hundra tusen mil på klockan.
Är C300 en bra familjebil?
En bra familjebil måste vara rymlig, bekväm, säker, praktisk och erbjuda bra sikt i alla väderstreck. C300 är verkligen en härlig familjebil eftersom den är en bra bil för alla. Den kanske inte är den mest pålitliga kompakta lyxsedanen på marknaden, men den lyckas erbjuda mer än vissa av sina tyska rivaler när det gäller komfort.
Mercedes prioriterar säkerhet lika mycket som de prioriterar lyx, men du måste köpa en väl tillvald modell om du vill ha en så säker upplevelse som möjligt. Praktiskt sett är C-klassen hyfsad men inte i närheten av Audi A4 som fortfarande är klassledande.