Vanliga problem med Ford Puma

Ford Puma Problem

Ford Puma är en vacker och snygg liten tre-dörrars coupé. Den har också en trevlig interiör, massor av högklassig teknik och är praktisk. Men som de flesta bilar har även denna subkompakta SUV flera problem. Men vilka är de vanligaste problemen med Ford Puma?

Några av de vanligaste problemen med Ford Puma är bromsproblem, motorfel, defekt värmare, motorproblem, grov motor, läckage av bromsvätska, smältande ratt och slipande ljud vid växling. Observera att dessa problem är vanliga på Ford Puma, men förekommer i olika årsmodeller.

Så innan du skaffar en begagnad Ford Puma är det viktigt att känna till några av de problem som du kommer att möta på vägen.

Vilka är de vanligaste problemen med Ford Puma?

Motorfel

Detta är ett av de första problemen som Ford Puma-ägare kan stöta på. De flesta användare har rapporterat att motorn har fått felstöt efter att ha passerat 50 000 mil. När detta problem börjar uppstå hör du ett tickande ljud från motorn. Du måste byta kamremmen för att lösa problemet.

Felaktig värmare

Detta är ett vanligt problem med Ford SUV:er. Dessutom är detta problem också mycket vanligt på Ford Fiesta eftersom de delar samma värmare. En defekt värmare gör att inställningen fastnar på varm eller kall luft. Om så är fallet måste du kontrollera och byta ut värmarens styrventil eftersom den slits snabbt.

Bromsningsproblem

Om du vill köpa en begagnad Ford Puma från 1997 till 1999 är detta ett problem som du bör se upp för. Problemet orsakas av en felaktig bromskryssaxel och fjäder. Om den inte byts ut kan det leda till accelerations- och bromsproblem. För att åtgärda problemet måste du byta ut den slitna fjädern och tväraxeln.

  Ford EcoSport Tillförlitlighet

Motorproblem

Oavsett om du köper en ny eller gammal Ford Puma är detta ett problem som du bör vara beredd att hantera. Detta orsakas normalt av en fel fungerande TPS, som avger en felaktig signal. Det bästa sättet att åtgärda detta problem är att installera en ny sensor. Du bör dock också inspektera sensorens kontakter och se till att det inte läcker vatten.

Höga varvtal och effektförlust

När du har kört flera mil med din Ford Puma kan du förvänta dig höga varvtal och effektförlust när du accelererar över 4000 varv per minut. Detta händer vanligtvis på grund av slitna tändstift, ett dåligt luftfilter eller ett dåligt bränslefilter. Inspektera dessa delar och byt ut dem om det är möjligt.

Grov motor

Ett annat vanligt problem som Ford Puma upplever är att motorn går på tomgång. Om motorn börjar gå på tomgång bör du kontrollera avgasens syrgassensor och spolpaketet. Byt ut den skadade delen för att bli av med problemet.

Slipande ljud vid växling

Vissa användare har klagat på slipande ljud vid växelbyte. Det här problemet är vanligt i gamla Ford Puma-modeller. Problemet kommer från toppen av kopplingspedalen. För att åtgärda problemet måste du byta ut hela kopplingsaggregatet.

Bromsvätska läcker

Det här problemet är vanligt i Ford Puma 2000. Om bromsvätskan börjar läcka kommer du att se varningslampan tändas. Det betyder att det finns ett läckage vid anslutningen av bromsslangen och hjulcylindern. Se till att dra åt slangen för att bli av med problemet.

  BMW Z4 VS Ford Mustang - vilken är bäst?

FAQ

Är Ford Puma pålitlig?

Det beror på vilken Ford Puma du talar om. Om det är den senaste generationen av Ford Puma är den mycket tillförlitlig. Om det däremot är den gamla generationen Ford Puma som lades ned 2002 är den inte så tillförlitlig. Men om du jämför den med sina rivaler är Ford Puma ändå mycket mer tillförlitlig.

Använder Ford Puma vanlig bensin eller specialbensin?

Överraskande nog använder Ford Puma inte vanlig bensin. Istället måste användarna köpa 95-oktanigt bränsle, som är dyrare men bättre än vanligt bränsle. 95-oktanbränsle är dyrare eftersom blandningskomponenterna i detta bränsle är dyrare än de i det vanliga bränslet.

Därför måste Ford Puma-ägare lägga mer pengar på bränsle än användare av vanligt bränsle. Detta är också viktigt om de ska förlänga bilens livslängd.

Efter hur många mil börjar Ford Puma få problem?

Detta beror på hur väl du underhåller bilen. Vissa användare har dock rapporterat att de fått problem redan vid 60 000 mil. Motorproblem på Ford Puma börjar mycket tidigt. Men med rätt skötsel och underhåll kommer Ford Puma att hålla länge. Dessutom börjar allvarliga problem med Ford Puma efter att man har kört 150 000 mil.

Vad är hög körsträcka för Ford Puma?

Liksom för de flesta SUV:er från Ford är den höga körsträckan för Ford Puma cirka 150 000 mil. Detta beror på att de flesta Ford Pumas inte är lika problematiska som sina syskon. Det betyder att en Ford Puma kan hålla över 150 000 mil utan att ha allvarliga problem om den är väl underhållen.

  Audi vs Ford - vilken är bättre?

Om du vill köpa en begagnad Ford Puma av hög kvalitet bör du därför överväga en bil med mindre än 150 000 mil. Det är också viktigt att kontrollera bilens historik för att undvika att få en bil som kommer att bli besvärlig i framtiden.

Är Ford Puma värd att köpa?

Ja, Ford Puma är värd att köpa för personer som letar efter en rymlig subkompakt SUV med massor av mycket avancerad teknik, en cool interiör och en rymlig kupé och lastutrymme. Däremot kommer den inte att vara tilltalande för personer som söker en snabbare och billigare liten SUV.

Även om Ford Puma är större än Ford Fiesta och de flesta av dess rivaler är den också ganska dyrare, vilket innebär att du måste lägga mer pengar för att få den.

Slutsats

Nu när du känner till några av de problem som du sannolikt kommer att möta när du köper en begagnad Ford Puma bör du ta väl hand om din bil. På det hela taget kräver varje bil rätt vård och underhåll för att hålla länge. Så även om du väljer en Ford Puma årsmodell med få problem kommer bilen ändå att gå sönder snabbare om den inte underhålls ordentligt.

Se till att din Ford Puma är väl underhållen och besök mekanikern så snart du märker att något är fel med bilen. På det hela taget är den nya Ford Puma ännu bättre eftersom den har avancerat och har färre problem än den nedlagda tredörrars coupé Ford Puma.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts